Omaishoitajien liikunnan ja toimintakyvyn edistämiseen rahoitusta liikuntatutkimuksen akatemiaohjelmasta

Julkaistu 2.5.2024
Ihmisiä juoksee, yksi heistä ulkoiluttaa samalla koiraa.
Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Tampereen yliopiston muodostama konsortio on saanut tutkimusrahoitusta hankkeeseen, jossa edistetään omaishoitajien liikuntaa ja toimintakykyä. Suomen Akatemia rahoittaa liikuntatutkimuksen akatemiaohjelmasta yhteensä viisi kolmevuotista tutkimushanketta. Akatemiaohjelmassa järjestettiin haku ensimmäistä kertaa.

Liikuntatutkimuksen akatemiaohjelmassa rahoitetaan viisi kolmevuotista hanketta, joista kaksi on konsortioita eli hankekokonaisuuksia.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja Tampereen yliopiston konsortio sai yhteensä 570 000 euron rahoituksen. CAREFIT-hankkeen aiheena on omaishoitajien liikunnan ja toimintakyvyn edistäminen. Tampereen yliopiston osahanketta johtaa gerontologian professori Jenni Kulmala, ja Tampereen yliopiston saama osuus konsortion rahoituksesta on 260 000 euroa. THL:n hanketta johtaa tutkimuspäällikkö Tiia Ngandu.

Suomen Akatemia sai 49 hakemusta ensimmäistä kertaa haettavana olleeseen akatemiaohjelmaan. Rahoitusta myönnettiin yhteensä 2,45 miljoonaa euroa haetusta 23,1 miljoonasta. Rahoitettavissa hankkeissa haetaan ratkaisuja fyysiseen aktiivisuuteen sekä liikuntaan ja urheiluun liittyviin yhteiskunnallisiin ja kansanterveydellisiin haasteisiin. Tutkimuksen kohteina ovat kilpaurheilijat ja kunto- ja arkiliikkujat, sikiökaudesta vanhuuteen.

Ohjelman tavoitteena on tarjota tutkittua tietoa, jonka avulla lisätään ymmärrystä ja haetaan ratkaisuja fyysiseen aktiivisuuteen sekä liikuntaan ja urheiluun liittyviin yhteiskunnallisiin ja kansanterveydellisiin haasteisiin.

Liikuntatutkimuksen akatemiaohjelmassa avataan joka vuosi uusi rahoitushaku.

Lue Suomen Akatemian tiedote 30.4.2024