Osallistavat menetelmät nuorten tutkimisessa – menetelmäkurssi ja tutkimusseminaari

PaikkakuntaZoom
31.1.2022 11.15–13.15
Näytä kaikki ajankohdat
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Mosaiikkitaidetta talon kivijalassa
Tampereen yliopiston Yhteiskuntatutkimuksessa keväällä 2022 järjestettävällä kurssilla tutustutaan tutkimusmenetelmiin, joiden keskiössä on tutkittavien osallistaminen mukaan tutkimusprosessiin. Kurssi toimii samalla tutkimusseminaarina, joka on avoin yleisölle 31.1.2022 sekä 7.2.2022.

Tutkimusseminaarista vastaa ALL-YOUTH-tutkimushanke.

Osallistavien tutkimusmenetelmien lähtökohtana on ajatus siitä, että syvällisen ymmärryksen muodostaminen sosiaalisista ja yhteiskunnallisista ilmiöistä edellyttää myös niiden ihmisten ja ryhmien herkkää kuuntelemista, joita tutkittava ilmiö läheisesti koskee. Kurssilla ja tutkimusseminaarissa pohditaan osallistavien menetelmien metodologisia perusteita ja tutustutaan käytännön esimerkkien avulla tutkimusprosessien toteutukseen.

Yleisölle avoimissa seminaareissa tutustutaan kanssatutkimukseen yhteiskuntatieteellisenä tutkimusorientaationa, joka perustuu tutkijoiden ja tutkimusosallisten kiinteään yhteistyöhön ja pyrkimykseen tasa-arvoistaa tiedeinstituutioon sisältyviä valtasuhteita tutkijoiden ja tutkittavien välillä.

• Ilmoittaudu 31.1.2022 seminaariin (tai molempiin) su 30.1.2022 klo 16 mennessä.
  • Ilmoittaudu 7.2.2022 seminaariin su 6.2.022 klo 16 mennessä.

Zoom-linkki lähetetään sinulle sähköpostissa seminaaripäivän aamuna klo 10-11.

Seminaarin ohjelma:

Kuka tahansa voi osallistua – kanssatutkimuksen lähtökohtia (I) Ma 31.1.2022

1. Meri Kulmala, Helsingin yliopisto: Nuoret oman elämänsä asiantuntijoina ja kanssatutkijoina - tärkeitä oppitunteja aikuistutkijoille

2. Nina Tokola, Itä-Suomen yliopisto: Kanssatutkimus 'normaalitieteen' tuottamien valtasuhteiden kyseenalaistajana

Osallistavat menetelmät tutkimuskumppaneiden yhteiskunnallisen osallisuuden vahvistajana – kanssatutkimuksen lähtökohtia (II) Ma 7.2.2022

1. Maria Kumpuvaara, OSAO (Kempeleen-Limingan yksikkö): ”Marengista tehtyä nykynuoriso vastaa” – Kanssatutkimusta ammattiin opiskelevien nuorten naisten kanssa

2. Olli Sillanpää, Pakolaisnuorten tuki ry, Päivi Honkatukia ja Tiina Rättilä, Tampereen yliopisto: Pakolaistaustaisten nuorten unelmia kestävästä tulevaisuudesta – miten tutkimme niitä yhdessä

Kuva: Päivi Honkatukia / Tampereen yliopisto

Tulevat tapahtumat