KIE-22010 Ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen viestintä/TTI, 3 op
Swedish Written and Oral Communication/TTI
Lisätiedot
Opintojakso integroidaan opintojaksoon MEI-02021 Lämpötekniikka.
Mikäli opintojaksolle ilmoittautuu enemmän opiskelijoita kuin on mahdollista ottaa, karsitaan osallistujat ensisijaisesti kohderyhmän ja toissijaisesti ilmoittautumisjärjestyksen perusteella. Opintojaksolle ilmoittautuneen tai varasijalla olevan on oltava läsnä ensimmäisellä kerralla varmistaakseen paikkansa opintojaksolla.
Opintojakson KIE-22010 hyväksytty suoritus riittää loppututkinnon yhteydessä osoitukseksi siitä ruotsin kielen taidosta, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) 6 §:n 1 momentin mukaan vaaditaan valtion henkilöstöltä kaksikielisessä viranomaisessa ja joka on tarpeen oman alan kannalta. Eurooppalaisen viitekehyksen mukaan kurssi sijoittuu tasolle B1-B2.
Opintorekisteriotteen tietue 7 = TT (tyydyttävät taidot) ja 8 = HT (hyvät taidot).
Opintojakson toinen vastuuopettaja: Marita Heikkinen.
Opintojakso soveltuu vain tutkinto-opiskelijoille
Vastuuhenkilö
Marita Heikkinen, Tanja Tervonen
Opetus
Toteutuskerta | Periodi | Vastuuhenkilö | Suoritusvaatimukset |
KIE-22010 2016-01 | 3 - 4 |
Maiju Vihonen |
Aktiivinen osallistuminen opetukseen (väh. 80% läsnäolo), kirjallisten ja suullisten harjoitusten hyväksytty suorittaminen. |
KIE-22010 2016-02 | 3 - 4 |
Marita Heikkinen |
Aktiivinen osallistuminen opetukseen (väh. 80% läsnäolo), kirjallisten ja suullisten harjoitusten hyväksytty suorittaminen. |
KIE-22010 2016-03 | 3 - 4 |
Maiju Vihonen |
Aktiivinen osallistuminen opetukseen (väh. 80% läsnäolo), kirjallisten ja suullisten harjoitusten hyväksytty suorittaminen. |
KIE-22010 2016-04 | 3 - 4 |
Tanja Tervonen |
Aktiivinen osallistuminen opetukseen (väh. 80% läsnäolo), kirjallisten ja suullisten harjoitusten hyväksytty suorittaminen. |
KIE-22010 2016-05 | 3 - 4 |
Tanja Tervonen |
Aktiivinen osallistuminen opetukseen (väh. 80% läsnäolo), kirjallisten ja suullisten harjoitusten hyväksytty suorittaminen. |
KIE-22010 2016-06 | 3 - 4 |
Marita Heikkinen |
Aktiivinen osallistuminen opetukseen (väh. 80% läsnäolo), kirjallisten ja suullisten harjoitusten hyväksytty suorittaminen. |
KIE-22010 2016-07 | 3 - 4 |
Marita Heikkinen |
Aktiivinen osallistuminen opetukseen (väh. 80% läsnäolo), kirjallisten ja suullisten harjoitusten hyväksytty suorittaminen. |
Osaamistavoitteet
HUOM! Lue erityisen tarkasti kohta "Esitiedot"!!! Opintojakson Ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen viestintä suoritettuaan opiskelija osaa viestiä tarkoituksenmukaisesti suullisissa ja kirjallisissa oman alansa tilanteissa. Kurssin KIE-22010 suoritettuaan opiskelija osaa ruotsiksi työelämälähtöisesti: suullisesti - kertoa yleisistä omaan alaansa liittyvistä asioista/teemoista eri kohderyhmille - käyttää kommunikoinnissaan oman alan ja yleiskielen sanavarastoa - osaa viestiä oman alansa suullisissa viestintätilanteissa vuorovaikutteisesti - osallistua aktiivisesti keskusteluun ja ylläpitää sitä, vaikka syntyisi hetkellisiä kommunikointikatkoksia - referoida lähteitä ja kriittisesti keskustella omaan alaan liittyvistä ilmiöistä - ilmaista ja perustella mielipiteensä - suunnitella ja toteuttaa suullisen esityksen - reflektoida omaa oppimistaan kirjallisesti - kirjoittaa alakohtaisia työelämään liittyviä tekstejä - hakea tietoa ja viitata käyttämiinsä lähteisiin - kirjoittaa substanssiaineeseen liittyvän tekstin
Sisältö
Sisältö | Ydinsisältö | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Opiskelija harjoittelee osaamistavoitteiden mukaisesti suullista ja kirjallista viestintää työelämän tilanteita varten pari- ja ryhmäkeskusteluin, esittelytehtävin ja kirjoitustehtävin. | Opiskelija pärjää vaihtelevissa työelämän viestintätilanteissa ja käyttää tarvittavaa sanastoa ja fraseologiaa pääosin sujuvasti. Suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa opiskelija edistää vuorovaikutuksen etenemistä aktiivisesti lähettäjänä ja vastaanottajana. | Opiskelija viestii monipuolisesti oman alansa asiantuntijana työelämän viestintätilanteissa sekä reagoi sujuvasti ja luontevasti kirjallisiin ja suullisiin viesteihin. Opiskelija osallistuu aktiivisesti keskusteluun ja ylläpitää sitä. |
2. | Opiskelija tunnistaa peruskieliopillisia rakenteita ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija oppii hyödyntämään tietoaan sekä suullisissa että kirjallisissa tuotoksissa. | Opiskelija syventää tietämystään kieliopista sekä suullisen ja kirjallisen tekstin rakenteesta. | Opiskelija käyttää monipuolisia ja vaihtelevia kielen rakenteita ja hallitsee erilaisia tekstityyppejä. |
3. | Opiskelija käyttää keskeisiä painettuja ja sähköisiä tietolähteitä, kuten sanakirjoja ja oman alan tekstejä. | Opiskelija tuntee eri ruotsinkielisiä painettuja ja sähköisiä tietolähteitä ja osaa soveltaa niistä saamaansa tietoa omissa viestintätilanteissaan. | Opiskelija hallitsee painettujen ja sähköisten sanakirjojen ja muiden keskeisten tietolähteiden käytön hyvin. |
Ohjeita opiskelijalle osaamisen tasojen saavuttamiseksi
Opintojaksolla on jatkuva arviointi. Arvostelussa kiinnitetään huomiota aktiiviseen osallistumiseen ja tehtävien suorittamiseen sekä yleiseen kielitaitoon (yleiskielen ja ammattikielen sanasto, fraseologian ja kieliopin hallinta sekä ääntämys). Loppuarviointi sekä kirjallisesta että suullisesta kielitaidosta asteikolla 0-5.
Arvosteluasteikko:
Arvosteluasteikko on numeerinen (0-5)
Osasuoritukset:
Tietoa esitietovaatimuksista
Opiskelijalta edellytetään esitiedoiksi lukion tai vastaavan oppilaitoksen oppimäärää vastaavia tietoja ja taitoja, jotka asettuvat eurooppalaisen viitekehyksen taitotasolle B1. Esitiedot testataan ruotsin kielen lähtötasotestillä.
Lähtötasotestin tarkoitus on selvittää, riittääkö opiskelijan kielitaito suoriutumaan tutkintoon kuuluvasta Ruotsin kielen suullisen ja kirjallisen viestinnän -opintojaksosta. Testauskohteina ovat kielen perusrakenteet ja -sanasto.
Lähtötasotesti on verkkopohjainen, ja OPISKELIJAN TULEE TEHDÄ SE VALITSEMANAAN AJANKOHTANA ENNEN ILMOITTAUTUMISTA.
Lähtötasotesti löytyy Moodle2:sta -> Kielikeskus -> Ruotsin lähtötasotesti (ei kurssiavainta).
Ruotsin kielen lähtötasotestin perusteella testissä heikoimmin menestyneet opiskelijat ohjataan Ruotsin opintojakson pidennetylle toteutuskerralle (KIE-21000+KIE-22000). Pidennetty toteutuskerta on sisällöltään yhdistetty tutkintoon kuuluva ruotsin kurssi ja Ruotsin kertauskurssi. Ryhmiin ohjaus on sidottu siihen, milloin tutkinto-ohjelman ruotsin kurssi toteutetaan (TTI keväällä).
Itsenäisesti voit kerrata ruotsin kielen rakenteita verkkosivuilla:
Nätfräsch: https://kielikompassi.jyu.fi/opetus/natfrasch/
Språknät: https://h27.it.helsinki.fi/spraknat/
Vastaavuudet
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
KIE-22010 Ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen viestintä/TTI, 3 op | KIE-2200 Ruotsia tekniikan opiskelijoille, 3 op | |
KIE-22010 Ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen viestintä/TTI, 3 op | KIE-22900 Ruotsin kielikoe, 3 op |