MAT-60300 Matematiikan opetuksen erityiskysymyksiä, 5 op
Special Topics in Mathematics Teacher Education
Lisätiedot
Kurssi tehdään yhteistyössä Tampereen yliopiston matematiikan oppiaineen kanssa. Kurssi kokoontuu vuoroviikoin vuoroin TTY:llä ja TaY:ssa.
Opintojakso soveltuu vain tutkinto-opiskelijoille
Vastuuhenkilö
Elina Viro
Opetus
Toteutuskerta | Periodi | Vastuuhenkilö | Suoritusvaatimukset |
MAT-60300 2016-01 | 3 - 4 |
Elina Viro |
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Hyväksytysti suoritetut harjoitustyöt ja oppimispäiväkirja. |
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa käyttää matematiikan opetuksesssa uusia innostavia menetelmiä. Hän pystyy arvioimaan ja vertailemaan erilaisia oppimateriaaleja ja oppikirjoja. Hän laajentaa matematiikan perustietoja matematiikan opetukseen liittyvillä erityiskysymyksillä kuten geometrialla ja tietokoneiden käytöllä opetuksessa. Hän tutustuu eri koulujen opetukseen sekä yrityksiin oppimisympäristöinä.
Sisältö
Sisältö | Ydinsisältö | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Geometriaa ja sen konstruktioita. | ||
2. | Talousmatematiikkaa. | ||
3. | Verkkopohjaiset oppimisympäristöt. Tietokone sekä pelit ja leikit matematiikan opetuksen apuna. | ||
4. | Oppimateriaalin tuotanto ja erilaiset opetusmenetelmät matematiikan opetuksen apuna. | ||
5. | Opintokokonaisuuden suunnittelu, arviointi ja kokeiden suunnittelu. Tutustuminen peruskoulun, lukion ja ammattikorkeakoulun matematiikan opetukseen. Tutustuminen yrityksiin oppimisympäristöinä. |
Ohjeita opiskelijalle osaamisen tasojen saavuttamiseksi
Kurssilla ei ole tenttiä. Arvosana määräytyy aktiivisen osallistumisen ja harjoitustyön perusteella.
Arvosteluasteikko:
Arvosteluasteikko on numeerinen (0-5)
Tietoa esitietovaatimuksista
Kurssi on tarkoitettu ensisijaisesti matematiikka pääaineena aineenopettajaksi aikoville, jotka eivät ole vielä suorittaneet pedagogisia opintoja.
Vastaavuudet
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
MAT-60300 Matematiikan opetuksen erityiskysymyksiä, 5 op | MAT-55500 Matematiikan opetuksen erityiskysymyksiä, 5 op |