ELT-82200 Tekniikan kehitys eettisenä kysymyksenä, 5 op
Technological Development and Ethical Issues
Lisätiedot
Kurssin suorittamisesta sovitaan erikseen opettajana kanssa.
Soveltuu jatko-opinnoiksi.
Vastuuhenkilö
Leena Korpinen
Opetus
Toteutuskerta | Periodi | Vastuuhenkilö | Suoritusvaatimukset |
ELT-82200 2016-02 | 1 - 4 |
Leena Korpinen Jari Viik |
Hyväksytysti suoritettu harjoitustyö ja tentti kurssin sisällöstä (luennot, kirjallisuus ja harjoitustyöt). |
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa analysoida tekniikkaan liittyviä eettisiä kysymyksiä ja arvioida niiden vaikutusta sekä osaa arvioida uuden tekniikan kehitykseen liittyviä ilmiöitä ihmisen kannalta.
Sisältö
Sisältö | Ydinsisältö | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Tekniikan kehittymiseen liittyvien eettisten kysymyksien tarkasteleminen eri näkökulmista esimerkkien avulla | ||
2. | Uuden tekniikan vaikutus ihmisen yksityisyyteen, koskemattomuuteen ja yksilölliseen vapauteen | ||
3. | Opintojakson aikana tutustutaan aiheeseen liittyviin englanninkielisiin artikkeleihin |
Ohjeita opiskelijalle osaamisen tasojen saavuttamiseksi
Tentin läpäisyyn vaaditaan puolet koko tentin pistemäärästä. Lisäksi harjoitustyö täytyy olla hyväksyttynä.
Arvosteluasteikko:
Arvosteluasteikko on numeerinen (0-5)
Osasuoritukset:
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Lisätiedot | Tenttimateriaali |
Kirja | Engineering Ethics, 2006 | Baura G. | Soveltuvin osin | Kyllä | ||
Kirja | Engineering, Business and Professional Ethics, 2007 | Robinson S., Dixon R., Preece C., Moodley K. | Soveltuvin osin | Kyllä | ||
Kirja | Ethics and technology: Ethical issues in an age of information and communication technology, 2. editoitu painos, 2007 | Tavani H.T. | Soveltuvin osin | Kyllä | ||
Kirja | Ionisoimaton säteily, Sähkömagneettiset kentät, 2006 | Nyberg ja Jokela (toim.) | Soveltuvin osin | Kyllä |
Vastaavuudet
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
ELT-82200 Tekniikan kehitys eettisenä kysymyksenä, 5 op | STL-3650 Tekniikan kehitys eettisenä kysymyksenä, 5 op |