8101910
TIETOKONEGRAFIIKKA,
COMPUTER GRAPHICS, 4 ov
Tietoa luennoitsijoista
NN
Luentoja ja harjoituksia
Luentoja yhteensä 56 h
Viikottainen opetus/periodi |
|
|
|
|
|
Luennot (h): |
- |
- |
4+ |
4 |
- |
Harjoitukset (h): |
- |
- |
- |
- |
- |
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää tietokonegrafiikan keskeisimmät toteutustekniikat ja grafiikan muodostamisessä käytettävät algoritmit, ja saa käsityksen siitä, mitkä ovat kunkin tekniikan kustannukset, mahdollisuudet, edut ja haitat. Lisäksi opiskelija tutustuu käytännössä OpenGL-rajapinnan käyttöön.
Sisältö
Kaksi- ja kolmiulotteinen geometria. Rasterigrafiikan algoritmit. Kolmiulotteinen realistinen piirtäminen (projektio, leikkaus, pintakuviointi, sävytys, piilopintojen poisto, varjot). Säteenjäljitys (ray tracing). Avaruuden, monikulmioiden ja pistedatan tietorakenteet. Laskennallista geometriaa. Pehmeiden ja käyrien kappaleiden mallintaminen. Grafiikkarajapinta OpenGL. Erikoistekniikoita.
Tutkintovaatimukset
Harjoitustyöt ja tentti
Kirjallisuus
Ilmoitetaan luentojen alkaessa.
Tietoa esitietovaatimuksista
Opintojaksot 8100310 ja 8100300 ovat vaihtoehtoisia.
Esitiedot
Numero |
Nimi |
|
|
8100300 |
3 |
Pakollinen |
|
8100310 |
5 |
Pakollinen |
Huomautuksia
Voidaan suorittaa vain lukuvuosittain. Opintojakso luennoidaan, mikäli sille saadaan luennoija.