Opinto-opas 2004-2005

8101910 TIETOKONEGRAFIIKKA, COMPUTER GRAPHICS, 4 ov

Tietoa luennoitsijoista
NN

Luentoja ja harjoituksia
Luentoja yhteensä 56 h

Viikottainen opetus/periodi

S1

S2

K1

K2

Kesä

Luennot (h):

-

-

4+

4

-

Harjoitukset (h):

-

-

-

-

-


Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää tietokonegrafiikan keskeisimmät toteutustekniikat ja grafiikan muodostamisessä käytettävät algoritmit, ja saa käsityksen siitä, mitkä ovat kunkin tekniikan kustannukset, mahdollisuudet, edut ja haitat. Lisäksi opiskelija tutustuu käytännössä OpenGL-rajapinnan käyttöön.

Sisältö
Kaksi- ja kolmiulotteinen geometria. Rasterigrafiikan algoritmit. Kolmiulotteinen realistinen piirtäminen (projektio, leikkaus, pintakuviointi, sävytys, piilopintojen poisto, varjot). Säteenjäljitys (ray tracing). Avaruuden, monikulmioiden ja pistedatan tietorakenteet. Laskennallista geometriaa. Pehmeiden ja käyrien kappaleiden mallintaminen. Grafiikkarajapinta OpenGL. Erikoistekniikoita.

Tutkintovaatimukset
Harjoitustyöt ja tentti

Kirjallisuus
Ilmoitetaan luentojen alkaessa.

Tietoa esitietovaatimuksista
Opintojaksot 8100310 ja 8100300 ovat vaihtoehtoisia.

Esitiedot

Numero

Nimi

OV

P/S

8100300

Tietorakenteiden käyttö

3

Pakollinen

8100310

Tietorakenteet ja algoritmit

5

Pakollinen

Huomautuksia
Voidaan suorittaa vain lukuvuosittain. Opintojakso luennoidaan, mikäli sille saadaan luennoija.

Kurssin kotisivu