KIE-1460 KIRJOITA SUOMEKSI, TEEKKARI!, 3 op
|
Toteutuskerrat
Toteutus 1
Periodi 1 | Periodi 2 | Periodi 3 | Periodi 4 | Periodi 5 | Kesä | Opetuskieli | |
Luento | 2 h/vko+ | 2 h/vko | - | - | - | - | Vain suomeksi |
Harjoitus | 2 h/vko+ | 2 h/vko | - | - | - | - | Vain suomeksi |
Periodi 1 | Periodi 2 | Periodi 3 | Periodi 4 | Periodi 5 | Kesä | Opetuskieli | |
Luento | - | - | 2 h/vko+ | 2 h/vko | - | - | Vain suomeksi |
Harjoitus | - | - | 2 h/vko+ | 2 h/vko | - | - | Vain suomeksi |
Tavoitteet
Tavoitteena on kirjoittaa tieteellisen kirjoittamisen pelisäännöin teksti, jota tarvitaan opiskelussa. Opintojakson tavoitteena on hakea ja lukea tietoa, analysoida ja arvioida sitä oman tekstin kannalta. Prosessikirjoittamisen avulla tavoitetaan tekstien lukijakunnille sopivat tekstit, jotka on analysoitu, muokattu ja viimeistelty monesta näkökulmasta. Tekstin päätavoitteena on saada aikaan teksti, jossa käydään dialogia lähteiden kanssa, esitetään tarkka tekstin ja käsittelyn rajaus kysymyksineen ja jäsennetään teksti niiden mukaan.
Sisältö
Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Muokkaava kirjoitusprosessi - toistava | Luetun ymmärtämisestä tietoa | Asiantuntijuuden määrittelystä |
2. | Pohtivan ja perustelevan opiskelutekstin kirjoittaminen: tutkielman tyyppinen teksti: opiskeluessee, tutkimusraportti, kommentoitu referaatti | Perustelutapojen erilaiset keinot, syvällisen lukemisen lukemisen apukeinot | |
3. | Tekstiluonnoksista ja valmiista tekstistä palautteen saanti ja anto kirjoitusprosessin eri vaiheissa | Useista tekstilajeista taustatietoa, muista tekstilajeista joita ei itse kirjoita | |
4. | Lähteiden käyttö tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaan (dialogi), rajauksen ja kysymysten esittäminen ja taustoitus johdannossa, tekstin jäsentely rajauksen ja kysymysten mukaan
|
Joitakin vapaaehtoisia palautetehtäviä kirjoitustehtävissä | |
5. | Joitakin pieniä kirjoitusharjoituksia ja tiedonhakua kielenkäytöstä |   |
Opintojakson arviointikriteerit
Opintojakson hyväksytty suorittaminen arvosanoin 1 – 5 tarkoittaa sitä, että opiskelija osallistuu aktiivisesti kontaktiopetukseen, verkko-opetukseen ja ohjauksiin, kirjoittaa hyväksytysti kaksi erilaista tekstiä ja tekee harjoitustyöt sovittuina aikoina. Arvosana muodostuu osallistumisaktiivisuudesta sekä kontaktiopetuksessa että verkko-opiskelussa, kirjoitetuista teksteistä ja harjoituksista. Aktiivisuus tarkoittaa käytännössä sitä, että kontaktiopetuksessa tulee olla mukana vähintään 85 prosenttia eli 34 tuntia. Poissaoloista tulee sopia opettajan kanssa mieluummin etukäteen, jotta opiskelija voi saada harjoitukset ja tehtävät ajoissa seuraavaa kontaktiopetusta varten. Kirjoittamisprosessi vaatii yhtäjaksoista työskentelyä ja siinä on monta vaihetta, joten on tärkeää olla aktiivinen. Yleiseurooppalaisen taitotasojen mukaan tavoitteena on mieluiten päästä taitajan (C1) tai jopa parhaimmillaan mestarin tasolle (C2). Ks. myös alla olevaa arviointiperusteiden listaa:
* Tekstin esittämä asia on punnittua, pohdittua, päättelevää ja arvioivaa.
* Teksti osoittaa syvällistä oppimista ja asioiden analyysiä.
* Teksti osoittaa tiedon muokkaamista, ei toistamista.
* Viestintätarkoitus ja lukijakunta määräävät kirjoittajan valintoja.
* Tekstissä on keskeiset asiat tarkasteltavana ja siinä on painotettu olennaista virheettömästi.
* Tekstilaji on sopiva.
* Kirjoittaja perustelee vakuuttavasti ja suhteuttaa tietoa.
* Pohtiva teksti välttää vain toteamista, pyrkii ottamaan kantaa ja arvottamaan asioita.
* Käsitteet ja niiden suhteet toisiinsa ovat yksiselitteisiä, havainnollisia ja alan käytänteiden mukaisia.
* Kirjoittajan rooli on esillä: lukijalle käy ilmi kirjoittajan oman ajattelun ja pohjatekstien suhde. Tekstiviittaukset, tiedon selostaminen ja referointi ja lähdeluettelo ovat yksiselitteisiä.
* Teksti on kokonaisrakenteeltaan selkeä: johdanto antaa riittävästi taustatietoa ja rajaa tekstiä, runko antaa vastaukset johdannon kysymyksiin, lopetus sitoo kokonaisuutta ja katsoo tulevaisuuteen.
* Teksti ei perustu rakenteeltaan luettelorakenteeseen.
* Tekstin kappaleet ovat täyteläisiä: ideavirke ja sitä tukevat virkkeet.
* Tekstin pää- ja alaotsikot vastaavat tekstiä ja viestintätarkoitusta sekä ovat havainnollisia, rajaavia ja informatiivisia.
* Tekstin tyyli on asiatyyliä, kirjakieltä, jossa on mukana alan ammatti-ilmaisuja.
* Teksti etenee kielen avulla, ei esimerkiksi otsikoiden, luetteloiden, kuvien, taulukoiden varassa.
* Virke- ja lauserakenteet ovat yksiselitteisiä.
* Virkkeet ja lauseet ovat ehjiä ja vaihtelevia.
* Virkkeiden ja lauseiden väliset suhteet ovat selkeästi ilmaistuna.
* Teksti on sidosteista eli tekstin osat kytkeytyvät toisiinsa (esim. metateksti, sidossanat, teemat).
* Teksti noudattaa kielenkäytön sääntöjä (esim. yhdyssanat, välimerkit, lyhenteet jos tarvitaan, taivutus) ja asemointisopimuksia.
* Teksti hylätään, jos siinä on toistuvia ongelmia joillakin edellä mainituista asioista tai jos siinä on runsaasti erilaisia virheitä.
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL,painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Kirja | Toimivaa tekstiä. Opas tekniikasta kirjoittaville. Helsinki: Tekniikan Akateemisten Liitto TEK. | Nykänen, Olli (2002 tai uudempi painos) | 952-5005-64- | ISBN 952-5005-64-X | Ei ole | |
Muu verkkomateriaali | Kirjoita suomeksi, teekkari! -verkko-opiskelumateriaali tehtävineen osoitteessa: http://kiepc10.cc.tut.fi/~suomi/ | Toivakainen, Tuija | http://kiepc10.cc.tut.fi/~suomi | Ei ole | ||
Muu verkkomateriaali | Kirjoita suomeksi, teekkari! -verkko-opiskelumateriaali tehtävineen A&O:ssa | Toivakainen, Tuija | http://ao4.ee.tut.fi/tut | Ei ole |
Esitiedot
Tunnus | Nimi | OP | P/S |
KIE-1430 | Tekstinhuollon ABC | 1 | Suositeltava |
Tietoa esitietovaatimuksista
(KIE-1431) Tekstinhuollon ABC -opintojakson tiedot suositellaan opiskeltavaksi juuri ennen Kirjoita suomeksi, teekkari! -opintojaksoa, jotta kielenkäytön säännöt ovat tuoreessa muistissa kirjoittamistaitoja varten.
Lisätietoja
Opintojakso kannattaa käydä joko ensimmäisen opintovuoden lopussa tai toisena vuonna. Opintojaksoon on hyvä saada opiskelijalle samanaikaisesti jokin toinen opinbtojakso, jossa kirjoitetaan pohtiva ja perusteleva teksti lähteineen ja joka sopii samaan aikatauluun. Näin opiskelija tekee yhtä tekstiä kahdessa eri opintojaksossa ja pystyy hyödyntämään saman tekstin ja aiheen ainakin kahden opintojakson näkökulmasta.
Opintojaksokorvaavuus
9707045 Kirjoita suomeksi, teekkari!
Viimeksi muokattu | 09.01.2006 |
Muokkaaja | Anna Hakala |