|
KIE-1460 KIRJOITA SUOMEKSI, TEEKKARI!, 3 op
|
Toteutuskerrat
Toteutus 1
Periodi 1 | Periodi 2 | Periodi 3 | Periodi 4 | Periodi 5 | Kes� | Opetuskieli | |
Luento | 2 h/vko+ | 2 h/vko | - | - | - | - | Vain suomeksi |
Harjoitus | 2 h/vko+ | 2 h/vko | - | - | - | - | Vain suomeksi |
Periodi 1 | Periodi 2 | Periodi 3 | Periodi 4 | Periodi 5 | Kes� | Opetuskieli | |
Luento | - | - | 2 h/vko+ | 2 h/vko | - | - | Vain suomeksi |
Harjoitus | - | - | 2 h/vko+ | 2 h/vko | - | - | Vain suomeksi |
Tavoitteet
Tavoitteena on kirjoittaa tieteellisen kirjoittamisen pelis��nn�in teksti, jota tarvitaan opiskelussa. Opintojakson tavoitteena on hakea ja lukea tietoa, analysoida ja arvioida sit� oman tekstin kannalta. Prosessikirjoittamisen avulla tavoitetaan tekstien lukijakunnille sopivat tekstit, jotka on analysoitu, muokattu ja viimeistelty monesta n�k�kulmasta. Tekstin p��tavoitteena on saada aikaan teksti, jossa k�yd��n dialogia l�hteiden kanssa, esitet��n tarkka tekstin ja k�sittelyn rajaus kysymyksineen ja j�sennet��n teksti niiden mukaan.
Sis�lt�
Sis�lt�alue | Ydinaines | T�ydent�v� tiet�mys | Erityistiet�mys |
1. | Muokkaava kirjoitusprosessi - toistava | Luetun ymm�rt�misest� tietoa | Asiantuntijuuden m��rittelyst� |
2. | Pohtivan ja perustelevan opiskelutekstin kirjoittaminen: tutkielman tyyppinen teksti: opiskeluessee, tutkimusraportti, kommentoitu referaatti | Perustelutapojen erilaiset keinot, syv�llisen lukemisen lukemisen apukeinot | |
3. | Tekstiluonnoksista ja valmiista tekstist� palautteen saanti ja anto kirjoitusprosessin eri vaiheissa | Useista tekstilajeista taustatietoa, muista tekstilajeista joita ei itse kirjoita | |
4. | L�hteiden k�ytt� tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaan (dialogi), rajauksen ja kysymysten esitt�minen ja taustoitus johdannossa, tekstin j�sentely rajauksen ja kysymysten mukaan
|
Joitakin vapaaehtoisia palauteteht�vi� kirjoitusteht�viss� | |
5. | Joitakin pieni� kirjoitusharjoituksia ja tiedonhakua kielenk�yt�st� |
Opintojakson arviointikriteerit
Opintojakson hyv�ksytty suorittaminen arvosanoin 1 � 5 tarkoittaa sit�, ett� opiskelija osallistuu aktiivisesti kontaktiopetukseen, verkko-opetukseen ja ohjauksiin, kirjoittaa hyv�ksytysti kaksi erilaista teksti� ja tekee harjoitusty�t sovittuina aikoina. Arvosana muodostuu osallistumisaktiivisuudesta sek� kontaktiopetuksessa ett� verkko-opiskelussa, kirjoitetuista teksteist� ja harjoituksista. Aktiivisuus tarkoittaa k�yt�nn�ss� sit�, ett� kontaktiopetuksessa tulee olla mukana v�hint��n 85 prosenttia eli 34 tuntia. Poissaoloista tulee sopia opettajan kanssa mieluummin etuk�teen, jotta opiskelija voi saada harjoitukset ja teht�v�t ajoissa seuraavaa kontaktiopetusta varten. Kirjoittamisprosessi vaatii yht�jaksoista ty�skentely� ja siin� on monta vaihetta, joten on t�rke�� olla aktiivinen. Yleiseurooppalaisen taitotasojen mukaan tavoitteena on mieluiten p��st� taitajan (C1) tai jopa parhaimmillaan mestarin tasolle (C2). Ks. my�s alla olevaa arviointiperusteiden listaa:
* Tekstin esitt�m� asia on punnittua, pohdittua, p��ttelev�� ja arvioivaa.
* Teksti osoittaa syv�llist� oppimista ja asioiden analyysi�.
* Teksti osoittaa tiedon muokkaamista, ei toistamista.
* Viestint�tarkoitus ja lukijakunta m��r��v�t kirjoittajan valintoja.
* Tekstiss� on keskeiset asiat tarkasteltavana ja siin� on painotettu olennaista virheett�m�sti.
* Tekstilaji on sopiva.
* Kirjoittaja perustelee vakuuttavasti ja suhteuttaa tietoa.
* Pohtiva teksti v�ltt�� vain toteamista, pyrkii ottamaan kantaa ja arvottamaan asioita.
* K�sitteet ja niiden suhteet toisiinsa ovat yksiselitteisi�, havainnollisia ja alan k�yt�nteiden mukaisia.
* Kirjoittajan rooli on esill�: lukijalle k�y ilmi kirjoittajan oman ajattelun ja pohjatekstien suhde. Tekstiviittaukset, tiedon selostaminen ja referointi ja l�hdeluettelo ovat yksiselitteisi�.
* Teksti on kokonaisrakenteeltaan selke�: johdanto antaa riitt�v�sti taustatietoa ja rajaa teksti�, runko antaa vastaukset johdannon kysymyksiin, lopetus sitoo kokonaisuutta ja katsoo tulevaisuuteen.
* Teksti ei perustu rakenteeltaan luettelorakenteeseen.
* Tekstin kappaleet ovat t�ytel�isi�: ideavirke ja sit� tukevat virkkeet.
* Tekstin p��- ja alaotsikot vastaavat teksti� ja viestint�tarkoitusta sek� ovat havainnollisia, rajaavia ja informatiivisia.
* Tekstin tyyli on asiatyyli�, kirjakielt�, jossa on mukana alan ammatti-ilmaisuja.
* Teksti etenee kielen avulla, ei esimerkiksi otsikoiden, luetteloiden, kuvien, taulukoiden varassa.
* Virke- ja lauserakenteet ovat yksiselitteisi�.
* Virkkeet ja lauseet ovat ehji� ja vaihtelevia.
* Virkkeiden ja lauseiden v�liset suhteet ovat selke�sti ilmaistuna.
* Teksti on sidosteista eli tekstin osat kytkeytyv�t toisiinsa (esim. metateksti, sidossanat, teemat).
* Teksti noudattaa kielenk�yt�n s��nt�j� (esim. yhdyssanat, v�limerkit, lyhenteet jos tarvitaan, taivutus) ja asemointisopimuksia.
* Teksti hyl�t��n, jos siin� on toistuvia ongelmia joillakin edell� mainituista asioista tai jos siin� on runsaasti erilaisia virheit�.
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekij� | ISBN | URL,painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Kirja | Toimivaa teksti�. Opas tekniikasta kirjoittaville. Helsinki: Tekniikan Akateemisten Liitto TEK. | Nyk�nen, Olli (2002 tai uudempi painos) | 952-5005-64- | ISBN 952-5005-64-X | Ei ole | |
Muu verkkomateriaali | Kirjoita suomeksi, teekkari! -verkko-opiskelumateriaali teht�vineen osoitteessa: http://kiepc10.cc.tut.fi/~suomi/ | Toivakainen, Tuija | http://kiepc10.cc.tut.fi/~suomi | Ei ole | ||
Muu verkkomateriaali | Kirjoita suomeksi, teekkari! -verkko-opiskelumateriaali teht�vineen A&O:ssa | Toivakainen, Tuija | http://ao4.ee.tut.fi/tut | Ei ole |
Esitiedot
Tunnus | Nimi | OP | P/S |
KIE-1430 | Tekstinhuollon ABC | 1 | Suositeltava |
Tietoa esitietovaatimuksista
(KIE-1431) Tekstinhuollon ABC -opintojakson tiedot suositellaan opiskeltavaksi juuri ennen Kirjoita suomeksi, teekkari! -opintojaksoa, jotta kielenk�yt�n s��nn�t ovat tuoreessa muistissa kirjoittamistaitoja varten.
Lis�tietoja
Opintojakso kannattaa k�yd� joko ensimm�isen opintovuoden lopussa tai toisena vuonna. Opintojaksoon on hyv� saada opiskelijalle samanaikaisesti jokin toinen opinbtojakso, jossa kirjoitetaan pohtiva ja perusteleva teksti l�hteineen ja joka sopii samaan aikatauluun. N�in opiskelija tekee yht� teksti� kahdessa eri opintojaksossa ja pystyy hy�dynt�m��n saman tekstin ja aiheen ainakin kahden opintojakson n�k�kulmasta.
Opintojaksokorvaavuus
9707045 Kirjoita suomeksi, teekkari!
Viimeksi muokattu | 09.01.2006 |
Muokkaaja | Anna Hakala |