Opinto-opas 2005-2006

KIE-1460 KIRJOITA SUOMEKSI, TEEKKARI!, 3 op
Finnish Writing Skills for Engineers

Toteutuskerrat
Toteutus 1
  Periodi 1 Periodi 2 Periodi 3 Periodi 4 Periodi 5 Kes� Opetuskieli
Luento 2 h/vko+ 2 h/vko - - - - Vain suomeksi
Harjoitus 2 h/vko+ 2 h/vko - - - - Vain suomeksi
(Lukuvuoden 2005-2006 aikataulu)
Toteutus 2
  Periodi 1 Periodi 2 Periodi 3 Periodi 4 Periodi 5 Kes� Opetuskieli
Luento - - 2 h/vko+ 2 h/vko - - Vain suomeksi
Harjoitus - - 2 h/vko+ 2 h/vko - - Vain suomeksi
(Lukuvuoden 2005-2006 aikataulu)

Tavoitteet
Tavoitteena on kirjoittaa tieteellisen kirjoittamisen pelis��nn�in teksti, jota tarvitaan opiskelussa. Opintojakson tavoitteena on hakea ja lukea tietoa, analysoida ja arvioida sit� oman tekstin kannalta. Prosessikirjoittamisen avulla tavoitetaan tekstien lukijakunnille sopivat tekstit, jotka on analysoitu, muokattu ja viimeistelty monesta n�k�kulmasta. Tekstin p��tavoitteena on saada aikaan teksti, jossa k�yd��n dialogia l�hteiden kanssa, esitet��n tarkka tekstin ja k�sittelyn rajaus kysymyksineen ja j�sennet��n teksti niiden mukaan.

Sis�lt�
Sis�lt�alue Ydinaines T�ydent�v� tiet�mys Erityistiet�mys
1. Muokkaava kirjoitusprosessi - toistava  Luetun ymm�rt�misest� tietoa  Asiantuntijuuden m��rittelyst� 
2. Pohtivan ja perustelevan opiskelutekstin kirjoittaminen: tutkielman tyyppinen teksti: opiskeluessee, tutkimusraportti, kommentoitu referaatti  Perustelutapojen erilaiset keinot, syv�llisen lukemisen lukemisen apukeinot    
3. Tekstiluonnoksista ja valmiista tekstist� palautteen saanti ja anto kirjoitusprosessin eri vaiheissa  Useista tekstilajeista taustatietoa, muista tekstilajeista joita ei itse kirjoita    
4. L�hteiden k�ytt� tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaan (dialogi), rajauksen ja kysymysten esitt�minen ja taustoitus johdannossa, tekstin j�sentely rajauksen ja kysymysten mukaan
 
Joitakin vapaaehtoisia palauteteht�vi� kirjoitusteht�viss�    
5. Joitakin pieni� kirjoitusharjoituksia ja tiedonhakua kielenk�yt�st�       

Opintojakson arviointikriteerit
Opintojakson hyv�ksytty suorittaminen arvosanoin 1 � 5 tarkoittaa sit�, ett� opiskelija osallistuu aktiivisesti kontaktiopetukseen, verkko-opetukseen ja ohjauksiin, kirjoittaa hyv�ksytysti kaksi erilaista teksti� ja tekee harjoitusty�t sovittuina aikoina. Arvosana muodostuu osallistumisaktiivisuudesta sek� kontaktiopetuksessa ett� verkko-opiskelussa, kirjoitetuista teksteist� ja harjoituksista. Aktiivisuus tarkoittaa k�yt�nn�ss� sit�, ett� kontaktiopetuksessa tulee olla mukana v�hint��n 85 prosenttia eli 34 tuntia. Poissaoloista tulee sopia opettajan kanssa mieluummin etuk�teen, jotta opiskelija voi saada harjoitukset ja teht�v�t ajoissa seuraavaa kontaktiopetusta varten. Kirjoittamisprosessi vaatii yht�jaksoista ty�skentely� ja siin� on monta vaihetta, joten on t�rke�� olla aktiivinen. Yleiseurooppalaisen taitotasojen mukaan tavoitteena on mieluiten p��st� taitajan (C1) tai jopa parhaimmillaan mestarin tasolle (C2). Ks. my�s alla olevaa arviointiperusteiden listaa: * Tekstin esitt�m� asia on punnittua, pohdittua, p��ttelev�� ja arvioivaa. * Teksti osoittaa syv�llist� oppimista ja asioiden analyysi�. * Teksti osoittaa tiedon muokkaamista, ei toistamista. * Viestint�tarkoitus ja lukijakunta m��r��v�t kirjoittajan valintoja. * Tekstiss� on keskeiset asiat tarkasteltavana ja siin� on painotettu olennaista virheett�m�sti. * Tekstilaji on sopiva. * Kirjoittaja perustelee vakuuttavasti ja suhteuttaa tietoa. * Pohtiva teksti v�ltt�� vain toteamista, pyrkii ottamaan kantaa ja arvottamaan asioita. * K�sitteet ja niiden suhteet toisiinsa ovat yksiselitteisi�, havainnollisia ja alan k�yt�nteiden mukaisia. * Kirjoittajan rooli on esill�: lukijalle k�y ilmi kirjoittajan oman ajattelun ja pohjatekstien suhde. Tekstiviittaukset, tiedon selostaminen ja referointi ja l�hdeluettelo ovat yksiselitteisi�. * Teksti on kokonaisrakenteeltaan selke�: johdanto antaa riitt�v�sti taustatietoa ja rajaa teksti�, runko antaa vastaukset johdannon kysymyksiin, lopetus sitoo kokonaisuutta ja katsoo tulevaisuuteen. * Teksti ei perustu rakenteeltaan luettelorakenteeseen. * Tekstin kappaleet ovat t�ytel�isi�: ideavirke ja sit� tukevat virkkeet. * Tekstin p��- ja alaotsikot vastaavat teksti� ja viestint�tarkoitusta sek� ovat havainnollisia, rajaavia ja informatiivisia. * Tekstin tyyli on asiatyyli�, kirjakielt�, jossa on mukana alan ammatti-ilmaisuja. * Teksti etenee kielen avulla, ei esimerkiksi otsikoiden, luetteloiden, kuvien, taulukoiden varassa. * Virke- ja lauserakenteet ovat yksiselitteisi�. * Virkkeet ja lauseet ovat ehji� ja vaihtelevia. * Virkkeiden ja lauseiden v�liset suhteet ovat selke�sti ilmaistuna. * Teksti on sidosteista eli tekstin osat kytkeytyv�t toisiinsa (esim. metateksti, sidossanat, teemat). * Teksti noudattaa kielenk�yt�n s��nt�j� (esim. yhdyssanat, v�limerkit, lyhenteet jos tarvitaan, taivutus) ja asemointisopimuksia. * Teksti hyl�t��n, jos siin� on toistuvia ongelmia joillakin edell� mainituista asioista tai jos siin� on runsaasti erilaisia virheit�.

  • Opintojaksolla k�ytet��n numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
  • Oppimateriaali
    Tyyppi Nimi Tekij� ISBN URL,painos,saatavuus... Tenttimateriaali Kieli
    Kirja Toimivaa teksti�. Opas tekniikasta kirjoittaville. Helsinki: Tekniikan Akateemisten Liitto TEK. Nyk�nen, Olli (2002 tai uudempi painos) 952-5005-64- ISBN 952-5005-64-X Ei ole   
    Muu verkkomateriaali Kirjoita suomeksi, teekkari! -verkko-opiskelumateriaali teht�vineen osoitteessa: http://kiepc10.cc.tut.fi/~suomi/ Toivakainen, Tuija   http://kiepc10.cc.tut.fi/~suomi Ei ole   
    Muu verkkomateriaali Kirjoita suomeksi, teekkari! -verkko-opiskelumateriaali teht�vineen A&O:ssa Toivakainen, Tuija   http://ao4.ee.tut.fi/tut Ei ole   

    Esitiedot
    Tunnus Nimi OP P/S
    KIE-1430 Tekstinhuollon ABC 1 Suositeltava

    Tietoa esitietovaatimuksista
    (KIE-1431) Tekstinhuollon ABC -opintojakson tiedot suositellaan opiskeltavaksi juuri ennen Kirjoita suomeksi, teekkari! -opintojaksoa, jotta kielenk�yt�n s��nn�t ovat tuoreessa muistissa kirjoittamistaitoja varten.

    Lis�tietoja
    Opintojakso kannattaa k�yd� joko ensimm�isen opintovuoden lopussa tai toisena vuonna. Opintojaksoon on hyv� saada opiskelijalle samanaikaisesti jokin toinen opinbtojakso, jossa kirjoitetaan pohtiva ja perusteleva teksti l�hteineen ja joka sopii samaan aikatauluun. N�in opiskelija tekee yht� teksti� kahdessa eri opintojaksossa ja pystyy hy�dynt�m��n saman tekstin ja aiheen ainakin kahden opintojakson n�k�kulmasta.

    Opintojaksokorvaavuus
    9707045 Kirjoita suomeksi, teekkari!

    Viimeksi muokattu 09.01.2006
    MuokkaajaAnna Hakala