TTKK Opinto-opas
56800 Miten tutkimme tulevaisuutta, 5 ov
Assistentti Kati Kiiskilä. Koordinaattorina toimii Tulevaisuudentutkimuksen VerkostoAkatemia
Viikottainen Opetus / Periodi |
S1 | S2 | K1 | K2 | Kesä |
Luennot (h) | 3+ | 3 |
- | - | - |
Harjoitukset (h) | - | - |
- | - | - |
Luentoaika ja -paikka
Luennot torstaisin klo 16-20 salissa FA217 ja pakollinen seminaari
joulukuussa.
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on tarjota perustietoa tulevaisuudentutkimuksen
tiedonalasta.
Sisältö
Opintojaksossa tutustutaan muun muuassa tulevaisuudentutkimuksen
historiaan, sekä sen keskeisiin käsitteisiin ja suuntauksiin. Perehdytään
tulevaisuuden kannalta merkittävimpiin poliittisiin, taloudellisiin,
sosiaalisiin, teknologisiin ja ympäristöllisiin kysymyksiin. Lisäksi
muodostetaan käsitys tieteellisen tulevaisuudentutkimuksen perusteista, sen teorioista ja menetelmistä.
Kirjallisuus
Vapaavuori, M. (toim,): Miten tutkimme tulevaisuutta? Tulevaisuuden
tutkimuksen seura, 1993. Kamppinen, Kuusi ja Söderlund (toim.): Johdatus Tulevaisuuden tutkimukseen, 2001. Masini, E.: Why futures
studies? Grey Seal, London, 1993. Valitse yksi vaihtoehto seuraavista:
Ympäristö: Lasxlo, E.: The Choice: Evolution or Extinction? A Thinking
Person's Guide to Global Issues, Canada, 1994. Työ (hyvinvointi):
Hämäläinen, T.J. (toim.): Murroksen aika. Selviääkö Suomi
rakennemuutoksesta?, 1997. Talous & politiikka: Meadows, D.H., Meadows,
D.L., Randers, J.: Ylittyvät kasvun rajat. Maailmanyhteisön romahdus vai
kestävä tulevaisuus? Tulevaisuudentutkimuksen seura, Helsinki,
1993.Tietoyhteiskunta: Castells, M.: The Information Age: Economy, Society
and Culture, Volume I: The Rise of the Network Society, United Kingdom,
sections 1-4 (pages 1 - 311), 1996. Kulttuuri: Liedman, S-E.: I skuggan av
framtiden. Modernitetens idéhistoria, Bonnier Alba, 1997. Söderlund, S.
(toim.): Tulevaisuustiedon herääminen ja tulevaisuudentutkimuksen
menetelmät, opiskeluopas. Suomen Tulevaisuusakatemia, Turku, 2001.
Söderlund, S. (toim.): Tulevaisuustiedon herääminen ja
tulevaisuudentutkimuksen menetelmät, opintomoniste.
Tulevaisuudentutkimuksen VerkostoAkatemia, Turku, 2001.
Huomautuksia
Opiskelu tapahtuu monimuoto-opiskeluna, joka muodostuu itse-, lähi- ja
etäopiskelusta. Pääpaino on itseopiskelussa eli itsenäisessä aiheeseen
perehtymisessä. Sen tukena on lähiopiskelu, joka tarkoittaa opiskelijoiden
viikottaisia kokoontumisia ryhmissä. Osa opetuksen sisällöstä ja oppimisen
ohjaus perustuvat pääosin muodostettavaan virtuaaliseen
oppimisympäristöön, joka koostuu erilaisista tele- ja
tietoliikennekommunikaation muodoista.
Kurssin suoritustapa: 1. Itsenäinen perehtyminen aiheeseen opinto-oppaassa
esitetyllä tavalla. 2. Aktiivinen osallistuminen opintoryhmätyöskentelyyn
sekä tulevaisuustyöryhmään. 3. Osallistuminen tulevaisuustyöryhmän
loppuraportin laadintaan.
Kurssille otetaan 20 opiskelijaa, ensisijaisesti 3.-4. vuosikurssilta.
Hakulomakkeita kurssille saa Liikenne- ja kuljetustekniikan laitokselta
Festian huone A308. Lomakkeiden viimeinen palautuspäivä on maanantai 10.9.2001.