TTKK logoTTKK Opinto-opas

81163 Tietokonegrafiikka, 4 ov

Computer Graphics, 4 cu


ILKKA KOKKARINEN
Luentoja 56h.

Viikottainen Opetus / Periodi S1S2K1K2Kesä
Luennot (h)-- 4+4-
Harjoitukset (h)-- ---

Luentoaika ja -paikka

Maanantai 12-14 HB115, torstai 15-17 HB115.

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää tietokonegrafiikan keskeisimmät toteutustekniikat ja grafiikan muodostamisessä käytettävät algoritmit, ja saa käsityksen siitä, mitkä ovat kunkin tekniikan kustannukset, mahdollisuudet, edut ja haitat. Lisäksi opiskelija tutustuu käytännössä OpenGL-rajapinnan käyttöön.

Sisältö

Rasterigrafiikan algoritmit. Kaksi- ja kolmiulotteinen realistinen piirtäminen (väritys, pintakuviointi, sävytys, piilopintojen poisto, varjot, läpinäkyvyys). Fotorealistiset kuvaustekniikat (ray tracing, radiosity). Avaruuden, monikulmioiden ja pistedatan tietorakenteet. Laskennallista geometriaa. Pehmeiden ja käyrien kappaleiden mallintaminen. Grafiikkarajapinnat OpenGL ja PostScript. Erilaisia erikoistekniikoita.

Tutkintovaatimukset

Harjoitustyöt ja tentti.

Kirjallisuus

J.D. Foley and A. Van Dam: Introduction to Computer Graphics. Addison-Wesley 1994. T. Möller and E. Haines: Real-Time Rendering. AK Peters 1999.

Vaadittavat esitiedot

81125 Tietorakenteet ja algoritmit, tai 81370 Tietorakenteiden käyttö.

Huomautuksia

Voidaan suorittaa vain lukuvuosittain.

Linkkejä

Kurssin kotisivu.