TTKK Opinto-opas
81163 Tietokonegrafiikka, 4 ov
Computer Graphics, 4 cu
ILKKA KOKKARINEN
Luentoja 56h.
Viikottainen Opetus / Periodi |
S1 | S2 | K1 | K2 | Kesä |
Luennot (h) | - | - |
4+ | 4 | - |
Harjoitukset (h) | - | - |
- | - | - |
Luentoaika ja -paikka
Maanantai 12-14 HB115, torstai 15-17 HB115.
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää tietokonegrafiikan keskeisimmät toteutustekniikat ja
grafiikan muodostamisessä käytettävät algoritmit, ja saa käsityksen siitä,
mitkä ovat kunkin tekniikan kustannukset, mahdollisuudet, edut ja haitat.
Lisäksi opiskelija tutustuu käytännössä OpenGL-rajapinnan käyttöön.
Sisältö
Rasterigrafiikan algoritmit. Kaksi- ja kolmiulotteinen realistinen
piirtäminen (väritys, pintakuviointi, sävytys, piilopintojen poisto,
varjot, läpinäkyvyys). Fotorealistiset kuvaustekniikat (ray tracing,
radiosity). Avaruuden, monikulmioiden ja pistedatan tietorakenteet.
Laskennallista geometriaa. Pehmeiden ja käyrien kappaleiden mallintaminen.
Grafiikkarajapinnat OpenGL ja PostScript. Erilaisia erikoistekniikoita.
Tutkintovaatimukset
Harjoitustyöt ja tentti.
Kirjallisuus
J.D. Foley and A. Van Dam: Introduction to Computer Graphics.
Addison-Wesley 1994. T. Möller and E. Haines: Real-Time Rendering.
AK Peters 1999.
Vaadittavat esitiedot
81125 Tietorakenteet ja algoritmit, tai 81370 Tietorakenteiden käyttö.
Huomautuksia
Voidaan suorittaa vain lukuvuosittain.
Linkkejä
Kurssin kotisivu.