8101910
TIETOKONEGRAFIIKKA,
COMPUTER GRAPHICS, 4 ov
Tietoa luennoitsijoista
NN
Luentoja ja harjoituksia
Luentoja yhteensä 56 h
Viikottainen opetus/periodi |
|
|
|
|
|
Luennot (h): |
- |
- |
4+ |
4 |
- |
Harjoitukset (h): |
- |
- |
- |
- |
- |
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää tietokonegrafiikan keskeisimmät toteutustekniikat ja grafiikan muodostamisessä käytettävät algoritmit, ja saa käsityksen siitä, mitkä ovat kunkin tekniikan kustannukset, mahdollisuudet, edut ja haitat. Lisäksi opiskelija tutustuu käytännössä OpenGL-rajapinnan käyttöön.
Sisältö
Rasterigrafiikan algoritmit. Kaksi- ja kolmiulotteinen realistinen piirtäminen (väritys, pintakuviointi, sävytys, piilopintojen poisto, varjot, läpinäkyvyys). Fotorealistiset kuvaustekniikat (ray tracing, radiosity). Avaruuden, monikulmioiden ja pistedatan tietorakenteet. Laskennallista geometriaa. Pehmeiden ja käyrien kappaleiden mallintaminen. Grafiikkarajapinnat OpenGL ja PostScript. Erilaisia erikoistekniikoita.
Tutkintovaatimukset
Harjoitustyöt ja tentti
Kirjallisuus
J.D. Foley and A. Van Dam: Introduction to Computer Graphics. Addison-Wesley 1994. T. Möller and E. Haines: Real-Time Rendering. AK Peters 1999.
Tietoa esitietovaatimuksista
81125 Tietorakenteet ja algoritmit, tai 81370 Tietorakenteiden käyttö.
Huomautuksia
Voidaan suorittaa vain lukuvuosittain