|
MAT-42100 SOVELLETTU LOGIIKKA, 5 op
|
Opintojakson vastuuhenkilö
Esko Turunen
Toteutuskerrat
Periodi 1 | Periodi 2 | Periodi 3 | Periodi 4 | Periodi 5 | Kesä | |
Luento | 4 h/vko | 4 h/vko | - | - | - | - |
Harjoitus | 2 h/vko | 2 h/vko | - | - | - | - |
Tentti |
Tavoitteet
Moniarvologiikan matemaattisen perustan hallitseminen.
Matemaattisen tiedonlouhintateorian perusteiden hallinta.
Sisältö
Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Osa I. Jäännöshila, BL-algebra ja MV-algebra. Moniarvoisen logiikan semantiikka, syntaksi ja täydellisyys. Moniarvoinen samuus mallinnuksen ja päätöksenteon perustana. Esimerkkejä mallinnustehtävistä.
|
  | |
2. | Osa II. Johdatusta tiedonlouhintaan. GUHA-menetelmän semantiikka, syntaksi ja täydellisyys. Epästandardit kvanttorit. LISpMiner ohjelmiston käytön perusteet. Esimerkkejä tiedonlouhintatehtävistä. |   |
Suoritusvaatimukset
Hyväksytysti suoritettu tentti.
Opintojakson arviointikriteerit
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Kirja | Mathematics behind Fuzzy Logic | Turunen, E. | 3-7908-1221-8 | Springer-Verlag, 1999, ISBN 3-7908-1221-8 | Kyllä | Englanti | |
Verkkokirja | Mechanizing hypothesis formation | Hajek, P., Havranek, T. | verkosta | Ei ole | Englanti | ||
Verkkokirja | LISp Miner | Rauch, J. | verkosta | Kyllä | Englanti |
Esitiedot
Tunnus | Nimi | OP | P/S |
MAT-20600 | MAT-20600 Diskreetti matematiikka | 3 | Suositeltava |
MAT-21160 | MAT-21160 Algoritmimatematiikka | 3 | Suositeltava |
MAT-59056 | MAT-59056 Mathematical Logic | 7 | Suositeltava |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen TTY Intranetiin)
Tietoa esitietovaatimuksista
Jokin yllä mainituista klassista logiikkaa sisältävistä kursseista on suositeltava, muttei pakollinen esitieto.
Huomautuksia
Kurssi luennoidaan joka toinen vuosi. Opintojakso luennoidaan englanniksi, jos sille osallistuu ulkomaalaisia opiskelijoita.
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käyttö opetuksessa
- tiedottamisessa kotisivuilla, uutisryhmissä tai s-postilistoilla esim. ajankohtaiset asiat, aikataulut
- harjoitus-, ryhmä- tai laboratoriotöiden työstämisessä
- harjoitustöiden, materiaalin jne. jakelussa ja/tai palauttamisessa
- asioiden ja ilmiöiden havainnollistamisessa esim. animaatiot, demot, simulaatiot, videoleikkeet
- Lähiopetuksen osuus: 100 %
- Etäopetuksen osuus: 0 %
- Opiskelijan itseopiskelun osuus: 0 %
Opetusmuodot | Tuntia |
Luennot | 84 |
Harjoitukset | 48 |
Harjoitustyöt | 20 |
Kaikki yhteensä | 152 |
Viimeksi muokattu | 15.03.2006 |
Muokkaaja | Esko Turunen |