Opintojaksot  
|Tutkinnot| |Opintokokonaisuudet| |Kaikki| |Jatko| |KV|  |Haku|

Opinto-opas 2006-2007

TITA-4400 TIETOINTENSIIVINEN PALVELUTOIMINTA, 4 op
Knowledge Intensive Service Organizations

Opintojakson vastuuhenkilö
Marjatta Maula

Opettajat
Marjatta Maula

Luentoajat ja -paikat
Per IV: Perjantai 10 - 12, FC112

Toteutuskerrat
  Periodi 1 Periodi 2 Periodi 3 Periodi 4 Periodi 5 Kesä
Luento - - - n. 2 h/vko - -
Harjoitus - - - n. 2 h/vko - -
Tentti  
(Lukuvuoden 2006-2007 aikataulu)

Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on antaa kokonaiskuva tietointensiivisten palveluyritysten erityispiirteistä sekä niissä toimimisen ja johtamisen keinoista.

Sisältö
Sisältöalue Ydinaines Täydentävä tietämys Erityistietämys
1. Opiskelija ymmärtää mitä tietointensiivisellä palvelutoiminnalla tarkoitetaan ja hallitsee aiheeseen liittyvät keskeiset käsitteet.       
2. Opiskelija osaa tunnistaa tietointensiivisiä palveluorganisaatioita ja ymmärtää niiden erityispiirteitä ja toimintatapoja.       
3. Opiskelija ymmärtää tietointensiivisen palvelutoiminnan kehityksen ja merkityksen mm. innovaatiojärjestelmän kannalta.       

Suoritusvaatimukset
Hyväksytysti suoritetut tentti, harjoitustyö ja case-harjoitukset.

Opintojakson arviointikriteerit

  • Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)

  • Oppimateriaali
    Tyyppi Nimi Tekijä ISBN URL Painos,saatavuus... Tenttimateriaali Kieli
    Muu verkkomateriaali Luentokalvot Marjatta Maula & Vierailuluennoitsijat       Kyllä   
    Kirja Strategic Management of Professional Service Firms Løwendahl, Bente R (2000)     Copenhagen Business School Press (191 s.) Kyllä  Englanti 
    Tutkimus Tietointensiivinen palvelutoiminta Maula, Marjatta - Peltoniemi, Mirva (Toim) (2005)     eBRC raportti no 25 (116 s) Saatavana myös verkosta mm. TIP-tutkimusohjelman sivuilta. Kyllä  Suomi 
    Lehti Knowledge Management and Competition in the Consulting Industry. Sarvary, Miklos (1999)     California Management Review, Vol 41, No 2, Winter, ss. 95-107 (13 s) Kyllä  Englanti 
    Tutkimus Tietointensiivisiä palveluyrityksiä koskevan tutkimuksen nykytila. Luku 2 ja liite / Taulukko 2. ( 16 s.) Kemppilä, Sari ja Mettänen, Paula (2004)   http://www-sitra.fi/julkaisut/raportti38.pdf Sitran raportti 38. (16 s.) Kyllä  Suomi 
    Tutkimus Insights into services and innovation in the knowledge intensive economy. Kuusisto, Jari ja Mayer, Martin (2003)   http;//www.tekes.fi/julkaisut/insights.pdf Tekes Technology Review 134/2003 (68 s.) Kyllä  Englanti 
    Lehti Ethics for Management Consultants Poulfelt, Flemming (1997)     Business Ethics: A European Review, Vol. 6(2), ss. 65-71 (7 s.) Kyllä  Englanti 
    Tutkimus ICT Use in Services and the Growth of Digital Content Services. Vickery, Graham and Wunsch-Vincent, Sacha (2005)     Enhancing the Performance of teh Services Sector. OECD (34 s.) Kyllä  Englanti 

    Esitiedot
    Tunnus Nimi OP P/S
    TITA-1100 TITA-1100 Tietojohtamisen peruskurssi 4 Suositeltava
    TITA-4200 TITA-4200 Organisaatiot oppivina systeemeinä 4 Suositeltava

    Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen TTY Intranetiin)

    Huomautuksia

  • Opintojakso soveltuu jatko-opinnoiksi.

  • Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käyttö opetuksessa

  • Opintojaksolla hyödynnetyt tieto- ja viestintätekniikat
  • - tiedottamisessa kotisivuilla, uutisryhmissä tai s-postilistoilla esim. ajankohtaiset asiat, aikataulut
    - harjoitustöiden, materiaalin jne. jakelussa ja/tai palauttamisessa

  • Arvioitu opintojakson toteutustapa
  • - Lähiopetuksen osuus: 21 %
    - Etäopetuksen osuus: 0 %
    - Opiskelijan itseopiskelun osuus: 79 %

    Mitoitus
    OpetusmuodotTuntia
    Luennot 18
    Harjoitukset 10
    Harjoitustyöt 43

    Oppimateriaali Tuntia
    tutkimukset (3 kpl) 10
    artikkelit (2 kpl) 2
    kurssikirja 1 19

    Muu mitoitettuTuntia
    Tentti/välikokeet 3
    Kaikki yhteensä 105

    Opintojaksokorvaavuus
    2920230 Tietointensiivisten palveluyritysten johtaminen

    Opintojakson kotisivu

    Viimeksi muokattu 23.01.2007
    MuokkaajaMarjatta Maula