Opintojaksot  
|Tutkinnot| |Opintokokonaisuudet| |Kaikki| |Jatko| |KV|

Opinto-opas 2006-2007

ELE-1030 ELEKTRONIIKAN PERUSTEET III, 5 op
Basic Electronics III

Opintojakson vastuuhenkilö
Jarmo Tanskanen

Luentoajat ja -paikat
Per III,IV: Keskiviikko 10 - 12, S3 (Sähkö)
Per III: Torstai 10 - 12, S3 (Sähkö)

Toteutuskerrat
  Periodi 1 Periodi 2 Periodi 3 Periodi 4 Periodi 5 Kesä
Luento - - 3 h/vko 2 h/vko - -
Harjoitus - - 0,5 h/vko 0,5 h/vko - -
Verkkotyöskentely - - 1 h/vko 1 h/vko - -
Tentti  
(Lukuvuoden 2006-2007 aikataulu)

Tavoitteet
Tietää ja tunnistaa elektroniikan soveltamisessa tarvittavia peruskomponentteja. Osata RLC-peruskomponenttien toiminta erikseen ja yhdessä. Tuntea käytännön RLC-komponenttien epäideaalisuuksia. Vahvistaa elektroniikan peruskäsitteistön ymmärtämistä ja soveltamista käytännössä. Osata selittää yksinkertaisten ja käytännönläheisten piirikytkentöjen toimintaa. Ymmärtää miten yksinkertaiset elektroniset laitteet muodostuvat. Havaita ja ymmärtää miten elektroniikka liittyy arkipäivän elämään.

Sisältö
Sisältöalue Ydinaines Täydentävä tietämys Erityistietämys
1. Elektronisen laitteen kannalta peruskomponentteja ovat laitekotelo, näytöt, näppäimet ja liittimet, jotka muodostavat rajapinnan laitteen käytettävyydelle. Suunnitteluinsinööri vaikuttaa myös laitteen käytettävyyteen.
Yksi vaikeimpia asioita on elektroniikassa esiintyvien vierasperäisten sanojen (usein termien) lukuisa määrä. Suureiden ja mittayksiköiden ymmärtäminen ja soveltaminen suunnittelutyössä on hyvin keskeistä. 
   siltamittaus (Wheatstonen silta), siltamittauksen hyödyt, rakentelusarjoista esimerkkejä kytkentöjä + PMR:n FM-ilmaisin, toiminnan läpikäynti 
2. Sähköisen toiminnan ja suunnittelun kannalta passiivisia peruskomponentteja ovat vastus, kondensaattori ja kela. Näissä komponenteissa tapahtuvat ilmiöt ovat keskeisimpiä asioita, joita laitetta suunniteltaessa tulee ymmärtää.
Erilaisia elektroniikan komponentteja todella paljon ja lisäksi sama komponentti voi olla useanlaisessa eri näköisessä pakkauksessa. Pakkaus, sen materiaalit ja ympäristöolosuhteet vaikuttavat komponentin sähköiseen toimintaan.
 
EMC (sähkömagneettinen yhteensopivuus), perustermit EMC ja EMI, häiritsevyys, häiriintyvyys, häiriölähteitä, häiriönsiirtymistavat (kytkeytymistavat), maasilmukka, maadoitus, suojamaa/signaalimaa, signaalimaajohdotus, käyttöjännitemaajohdotus.  7805 toteutetun lineaariteholähteen mitoitus,
kodin sähköistys, talon sähköpiirustukset, nettivedot.
 
3. RLC-komponenttien ja piirien opiskelussa aloitetaan niiden ideaalisesta toiminnasta, mutta käytännössä komponenteissa vaikuttaa lähinnä materiaaleista johtuvia monimutkaisia ilmiöitä, jotka aiheuttavat ei-halutunlaista toimintaa.     AD- ja DA-muunnoksen perusasiaa, diskreettiaikaisuus ja diskreettiarvoisuus, näytteistys ja kvantisointi, kvantisointivirhe ja ¿kohina 
4. Seuraavat eri tyyppiset komponentit, perustoiminta ja käyttö ja ulkonäkö: vastus, kondensaattori, kela, muuntaja, rele, diodi, zener-diodi, led, valodiodi, valotransistori, optoerotin, tyristori, diac, triac, ntc, ptc, 555-timer, perusliittimet, johtimet, kaapelit  transorb, MOV (varistori), hall-anturi, LCD-näytön periaate, piirilevyn perusrakenne, 78xx ja 79xx-piirit  varaktori, RF-lähettimen ja vastaanottimen periaatteellinen toiminta 
5. Peruspiirien tunnistaminen ja toiminnan ymmärtäminen ja soveltaminen: RC-, RL-, LC- ja RLC-piirit ja näiden yhdistelmät toisiinsa ja muihin peruskomponentteihin. Q-arvo, oskillaattorit, signaalien siirtotavat ja sovitukset.        

Suoritusvaatimukset
Tentin ja verkko-oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen. Huom! Kesäkurssilla ei ole varsinaista tenttiä vaan arviointi tapahtuu kurssin lomassa.

Opintojakson arviointikriteerit

  • Sisällön osaaminen niin, että opiskelija osaa selittää, piirtää tarvittaessa ja kirjoittaa asiat selkeällä ja ymmärrettävällä kielellä oikein. Tentissä käytetään pääasiassa ymmärtämistä testaavia kysymyksiä. Katso tarkemmin arviointikriteeritaulukosta.

  • Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)

  • Osasuoritukset Kiitettävä Erittäin hyvä Hyvä Erittäin tyydyttävä Tyydyttävä Hylätty
    Kokonaisuorituksena tentti  Syvällinen ymmärtäminen Tiedollinen: Erinomainen tiedollinen taso. Opiskelija tietää laajasti aiheeseen liittyvää käsitteistöä ja osaa kertoa siitä yksityiskohtaisesti. Taidollinen: Sujuvaa, tarkkaa ja selkeää kirjoittamista Ymmärtäminen: Opiskelija pystyy sijoittamaan uuden asian laajempaan yhteyteen. Osaa soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa ja yhteyksissä sekä arvioimaan omia ratkaisujaan. Oma ajattelu näkyy kautta linjan   Asioiden välisten suhteiden ymmärtäminen Tiedollinen: Erittäin hyvä tiedollinen taso. Taidollinen: Hyvä ja tarkka tekninen merkintä ja kirjoittaminen Ymmärtäminen: Opiskelija on luonut opiskeltavasta asiasta yhtenäisen kokonaiskuvan ja osoittaa pystyvänsä soveltamaan oppimaansa tietoa. Hän kykenee tunnistamaan teoreettisen tiedon hyvät ja huonot sovellukset toisistaan.   Asioiden ymmärtäminen Tiedollinen: Hyvä tiedollinen taso Taidollinen: Kirjoittaminen ja merkitseminen selkeää. Hyvin vähän puutteita merkinnöissä. Ymmärtäminen: Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä erillisiä asioita ja kykenee pohtimaan niitä. Hän ei vielä kykene muodostamaan täyttä kokonaiskuvaa eikä kykene täysin soveltamaan oppimaansa uutta tietoa. Olennaiset asiat ymmärretty lähes oikein.   Vähäinen ymmärtäminen Tiedollinen: Tyydyttävä tiedollinen taso Taidollinen: Vähäisiä puutteita merkinnöissä Ymmärtäminen: Opiskelija ymmärtää yksittäisiä opiskeltavia asioita, mutta lievien väärinkäsitysten takia ei kykene muodostamaan kokonaista selkeää käsitystä asiasta. Olennaisissa asioissa lieviä puutteita   Niukka ymmärtäminen Tiedollinen: osoittaa osaavansa niukasti käsitteitä ja määritelmiä, osaa nimetä aihepiirin liittyviä asioita, Taidollinen: Olennaisia puutteita merkinnöissä ja epäselvää kirjoittamista Ymmärtäminen: osittaisia väärinkäsityksiä asioista, jotka estävät ymmärtämistä ja kokonaisuuden hahmottamista. Olennaisissa asioissa paljon puutteita   Osaaminen ei riitä 
    Harjoitustehtävistä saatavat pisteet arvioidaan tentin kriteerien perusteella             

    Oppimateriaali
    Tyyppi Nimi Tekijä ISBN URL Painos,saatavuus... Tenttimateriaali Kieli
    Kirja Basic Electronics III Compiled by: Jarmo Tanskanen 1-84479-404-0 http://wps.prenhall.com/chet_cook_electech_2/ Juvenes -kirjakauppa, n. 55eur Kyllä  Englanti 
    Muu verkkomateriaali Opettajien antamia ja ohjeistamia verkkomateriaaleja       Materiaalit voivat vaihtua vuosittain Kyllä  Englanti 
    Muu kirjallisuus Electronics, A Systems Approach Neil Storey       Ei ole  Englanti 

    Esitiedot
    Tunnus Nimi OP P/S
    ELE-1010 ELE-1010 Elektroniikan perusteet I 3 Pakollinen
    ELE-1020 ELE-1020 Elektroniikan perusteet II 6 Pakollinen

    Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen TTY Intranetiin)

    Tietoa esitietovaatimuksista
    Opiskelijan on osattava sähkötekniikan perusasiat mm. sähköpiirit ja niiden analyysi. Hänen on osattava myös bipolaaritransistorin perustoiminta, digitaalitekniikan alkeet ja peruslogiikkaporttien toiminta.

    Huomautuksia

    Harjoituksilla voi saada noin 50 % tenttipisteista, mutta harjoituksilla ei pääse kurssista läpi. Opetuksessa käydään läpi paljon yksittäisiä sähkötekniikan ja elektroniikan perusasioita, mikä voi hajottaa kurssin kokonaisuutta. Kurssilla ei ole siis yhtenäistä yksittäistä juonta, vaan kurssi koostuu monista eri asioista. Kurssin kirja on räätälöity versio kahdesta Nigel. P. Cookin kirjasta. Kurssilla käytetään Moodle-alustaa, josta löytyy tarkempi ohjeistus ja tehtävien anto. Kotisivulinkki Moodleen päivittyy ennen kurssin alkua. Huom! Kesäkurssilla bonukset ja arvionti tehdään kurssin luonteeseen nähden sopivalla tavalla.

  • Opintojakson osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan.

  • Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käyttö opetuksessa

  • Opintojaksolla hyödynnetyt tieto- ja viestintätekniikat
  • - tiedottamisessa kotisivuilla, uutisryhmissä tai s-postilistoilla esim. ajankohtaiset asiat, aikataulut
    - opetusmateriaalin laadinnassa erityisesti verkkokäyttöön tai muuhun sähköiseen viestimeen
    - harjoitus-, ryhmä- tai laboratoriotöiden työstämisessä
    - harjoitustöiden, materiaalin jne. jakelussa ja/tai palauttamisessa
    - asioiden ja ilmiöiden havainnollistamisessa esim. animaatiot, demot, simulaatiot, videoleikkeet
    - vuorovaikutuksessa ja keskusteluissa mm. verkkokeskustelut, chat
    - muu tapa: palautetta voi antaa kurssipalautepalvelun kautta
    - opintojaksolla on käytössä oppimisalusta: Moodle

  • Arvioitu opintojakson toteutustapa
  • - Lähiopetuksen osuus: 50 %
    - Etäopetuksen osuus: 10 %
    - Opiskelijan itseopiskelun osuus: 40 %

  • Opintojakson toteutustapa tieto- ja viestintätekniikan käytön näkökulmasta
  • Lähiopetusta on 12 viikon aikana. Kurssilla on viikottain noin 3h luentoja. 1h harjoituksia on kuusi kappaletta erikseen ilmoitettavina aikoina. Harjoituksissa käydään seuraamassa assistentin tekemät mallivastaukset. Tentti on kurssin lahiopetuksen loputtua.

    Mitoitus
    OpetusmuodotTuntia
    Luennot 48
    Harjoitukset 24
    Tieto- ja viestintätekniikan käyttö 9

    Oppimateriaali Tuntia
    Basic Electronics III 23
    Suomenkielinen verkkomateriaali 4
    Vieraskielinen verkkomateriaali 16

    Muu mitoitettuTuntia
    Uudet työkalut ja menetelmät 1
    Tenttiin valmistautuminen 8
    Tentti/välikokeet 3
    Kaikki yhteensä 136

    Opintojakson opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat

  • Harjoitus- ja verkkotehtävät aktivoivat opiskelijoita itsenäiseen ajatteluun ja tehtäväratkaisuun. Harjoitustehtäviä tehdään erittäin kiitettävästi, koska ne tarkastetaan ja niistä annetaan runsaasti "porkkana"pisteitä. Luentojen ohella opiskelua ohjataan kurssin kuluessa päivittyvien Moodle-sivujen kautta.

  • Opintojaksoon liittyviä lisätietoja
    Kurssin Moodle-sivujen päivittäminen on tärkeää ja pyrkimys on, että niistä on hyötyä opiskelijalle koko kurssin ajan.

    Opintojaksokorvaavuus
    7401004 Elektroniikan perusteet III

    Opintojakson kotisivu

    Viimeksi muokattu 27.03.2007
    MuokkaajaJarmo Tanskanen