|
KEM-3200 PINTAKEMIA, 3 op
|
Opintojakson vastuuhenkilö
Terttu Hukka
Toteutuskerrat
Vastuuhenkilöt: |
|
Periodi 1 | Periodi 2 | Periodi 3 | Periodi 4 | Periodi 5 | Kesä | |
Luento | - | - | 2 h/vko | 2 h/vko | - | - |
Harjoitus | - | - | 1 h/vko | - | - | - |
Seminaari | - | - | - | 1 h/vko | - | - |
Tentti |
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on antaa tiedot nanotieteeseen sisältyvistä rajapinnoista ja rajapintailmiöistä sekä niitä kuvaavista käsitteistä ja teorioista.
Sisältö
Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Opintojaksolla käsitellään pintoja ja rajapintoja sekä niillä esiintyviä ilmiöitä. Rajapinnoista esillä ovat kaasu - neste, neste - neste, kaasu - kiinteä sekä neste - kiinteä ja biologiset -rajapinnat. |   | |
2. | Avainkäsitteitä ovat pintajännitys, pinnan kastuminen, adsorptio ja adsorptioisotermit, heterogeenisen katalyysin mekanismi, emulsiot, kolloidit ja erilaiset kalvot. | Misellit, pinta-aktiiviset aineet, sähköinen kaksoiskerros, kolloidiset dispersiot, DLVO-teoria | |
3. | Opintojaksolla syvennytään mm. yksikerroskalvojen valmistamiseen ja tutkimusemenetelmiin sekä käsitellään lyhyesti erilaisten pintojen analysointimenetelmät. |   |
Suoritusvaatimukset
Hyväksytysti suoritettu luentoihin perustuva tentti, harjoitukset ja ryhmätyöt
Opintojakson arviointikriteerit
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Kirja | Interfacial Science, An Introduction | G.T. Barnes, I.R. Gentle | 0-19-927882-2 | Juveneksen kirjakauppa | Kyllä | Englanti | |
Muu verkkomateriaali | Moodlessa | Ei ole | Suomi |
Esitiedot
Tunnus | Nimi | OP | P/S |
KEM-2100 | KEM-2100 Orgaaninen kemia | 5 | Pakollinen |
KEM-2200 | KEM-2200 Fysikaalinen kemia 1 | 3 | Pakollinen |
KEM-2250 | KEM-2250 Fysikaalinen kemia 2 | 3 | Pakollinen |
KEM-2300 | KEM-2300 Fysikaalinen kemia 3 | 2 | Pakollinen |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen TTY Intranetiin)
Huomautuksia
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käyttö opetuksessa
- tiedottamisessa kotisivuilla, uutisryhmissä tai s-postilistoilla esim. ajankohtaiset asiat, aikataulut
- opetusmateriaalin laadinnassa erityisesti verkkokäyttöön tai muuhun sähköiseen viestimeen
- harjoitus-, ryhmä- tai laboratoriotöiden työstämisessä
- harjoitustöiden, materiaalin jne. jakelussa ja/tai palauttamisessa
- opintojaksolla on käytössä oppimisalusta: Moodle
Opetusmuodot | Tuntia |
Luennot | 84 |
Kaikki yhteensä | 84 |
Viimeksi muokattu | 13.03.2006 |
Muokkaaja | Terttu Hukka |