|
KIEP-2350 RUOTSIN E-PERUSKURSSI, 3 op
|
Opintojakson vastuuhenkilö
Henna Hyytiä
Opettajat
Henna Hyytiä
Toteutuskerrat
Periodi 1 | Periodi 2 | Periodi 3 | Periodi 4 | Kesä | |
Luento | - | - | 16 h/per | 16 h/per | - |
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on saavuttaa kielitaito, jolla selviää ammatissa ja opinnoissa käytännön viestintätilanteista niin suullisesti kuin kirjallisesti. Taitotaso B1-B2 Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoasteikolla.
Sisältö
Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Oman alan sanasto,
keskusteleminen substanssiainetta sivuavista teemoista oman alan terminologiaa käyttäen. Edellytetään kyseisiin kielenkäyttötilanteisiin liittyvän fraseologian ja sanaston tyydyttävää hallintaa. |
Edellytetään kyseisiin kielenkäyttötilanteisiin liittyvän fraseologian ja sanaston hyvää ja monipuolista käyttöä sekä astetta vaativampien lauseiden muodostamista. | Kyseiseen teema-alueeseen liittyvien synonymien ja idiomaattisten ilmaisujen tuntemus, sujuva suullinen ilmaisu sekä vaativienkin rakenteiden tuottaminen kirjallisesti. |
2. | Työelämän suullinen viestintä:
yhteydenpito, graafisten kuvaajien tulkinta. Yritysesittely. Edellytetään kyseisiin kielenkäyttötilanteisiin liittyvän fraseologian ja sanaston tyydyttävää hallintaa. |
Edellytetään kyseisiin kielenkäyttötilanteisiin liittyvän fraseologian ja sanaston hyvää ja monipuolista käyttöä sekä astetta vaativampien lauseiden muodostamista. | Kyseiseen teema-alueeseen liittyvien synonymien ja idiomaattisten ilmaisujen tuntemus, sujuva suullinen ilmaisu sekä vaativienkin rakenteiden tuottaminen kirjallisesti. |
3. | Tavoitteellisen keskustelun ylläpitäminen/johtaminen,
keskustelun alustaminen, keskusteleminen ja mielipiteiden vaihto oman alan tekstiin liittyen. Argumentin esittäminen, perustelu ja puolustaminen. Edellytetään kyseisiin kielenkäyttötilanteisiin liittyvän fraseologian ja sanaston tyydyttävää hallintaa. |
Edellytetään kyseisiin kielenkäyttötilanteisiin liittyvän fraseologian ja sanaston hyvää ja monipuolista käyttöä sekä astetta vaativampien lauseiden muodostamista. | Kyseiseen teema-alueeseen liittyvien synonymien ja idiomaattisten ilmaisujen tuntemus, sujuva suullinen ilmaisu sekä vaativienkin rakenteiden tuottaminen kirjallisesti. |
4. | Alkuperäistekstin analysointi, aiheena oman alan sanasto/kulttuuri. Informaation tiivistäminen, järjestäminen, temaattinen jäsennys, johtopäätöstenteko.
Edellytetään kyseisiin kielenkäyttötilanteisiin liittyvän fraseologian ja sanaston tyydyttävää hallintaa |
Edellytetään kyseisiin kielenkäyttötilanteisiin liittyvän fraseologian ja sanaston hyvää ja monipuolista käyttöä sekä astetta vaativampien lauseiden muodostamista. | Kyseiseen teema-alueeseen liittyvien synonymien ja idiomaattisten ilmaisujen tuntemus, sujuva suullinen ilmaisu sekä vaativienkin rakenteiden tuottaminen kirjallisesti. |
5. | Kielen rakenteet: rakenteiden tunnistaminen ja tuottaminen puheessa ja kirjoituksessa.
Edellytetään kielten keskeisten rakenteiden tyydyttävää hallintaa. |
Kielten keskeisten rakenteiden hyvä hallinta. | Vaativien kieliopillisten rakenteiden tunnistaminen/hallinta. |
Suoritusvaatimukset
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen: läsnäolovelvoite.
Etätehtävien hyväksytty suorittaminen.
Suullinen ja kirjallinen tentti.
Opintojakson arviointikriteerit
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Kirja | Data och Dokument | Maarit Ohinen | WSOY | Kyllä | Ruotsi | ||
Opintomoniste | Opettajan oma materiaali. | WSOY | Kyllä | Ruotsi |
Esitiedot
Tunnus | Nimi | OP | P/S |
KIEP-2200 | KIEP-2200 Kieliopin kertaus ja perussanasto, ruotsin kieli | 2 | Suositeltava |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen TTY Intranetiin)
Tietoa esitietovaatimuksista
Opintojaksoa KIEP-2200 suositellaan suoritettavaksi ennen ruotsin kielen peruskurssia, jos ruotsin kielen esitiedot ovat heikot ja ruotsin kielen perusteiden hallinta kaipaa päivitystä kieliopin ja sanaston osalta.
Huomautuksia
Lähtötaso A2-B1 Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoasteikolla.
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käyttö opetuksessa
- opetusmateriaalin laadinnassa erityisesti verkkokäyttöön tai muuhun sähköiseen viestimeen
- harjoitus-, ryhmä- tai laboratoriotöiden työstämisessä
- harjoitustöiden, materiaalin jne. jakelussa ja/tai palauttamisessa
- Lähiopetuksen osuus: 40 %
- Etäopetuksen osuus: 30 %
- Opiskelijan itseopiskelun osuus: 30 %
Opetusmuodot | Tuntia |
Luennot | 48 |
Tieto- ja viestintätekniikan käyttö | 30 |
Kaikki yhteensä | 78 |
Opintojakson opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat
Opintojaksoon liittyviä lisätietoja
Opintojakson hyväksytty suorittaminen riittää loppututkinnon yhteydessä osoittamaan yliopistotutkintoasetuksen mukaisen ja ammatin harjoittamisen kannalta tarpeellisen ruotsin kielen taidon, joka vaaditaan julkisyhteisöjen henkilöstöltä (laki 424/2003)ja joka tulee osoittaa valtionhallinnossa (asetus 481/2003).
Opintojaksokorvaavuus
9715020 Ruotsin e-peruskurssi
Viimeksi muokattu | 16.05.2006 |
Muokkaaja | Tiina Suominen |