|
MATP-2300 FOURIER¿N MENETELMÄT, 3 op
|
Opintojakson vastuuhenkilö
Juha Tanttu
Opettajat
Juha Tanttu
Tavoitteet
Signaalinkäsittelyssä tarvittavien matemaattisten perusmenetelmien oppiminen. Erityisesti taajuustasoajattelun oppiminen.
Sisältö
Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | SIGNAALIT
- jatkuvat ja diskreetit - eräitä perussignaaleja |
  | deltafunktio distribuutiona |
2. | SYSTEEMIT
- esimerkkejä dynaamisista systeemeistä - systeemien perusominaisuuksia |
  | |
3. | KONVOLUUTIO |   | |
4. | FOURIER-SARJAT
- trigonometrinen muoto - eksponenttimuoto - jaksollisen signaalin spektri - Parsevalin teoreema ja signaalin tehospektri |
Fourier-sarjan suppeneminen | |
5. | FOURIER-MUUNNOS
- Fourier-muunnospari - muunnoksen ominaisuuksia - konvoluution Fourier-muunnos - energiatiheysspektri |
Fourier-muunnoksen olemassolon ehdot
|
Suoritusvaatimukset
ilmoitetaan luentojen alkaessa
Opintojakson arviointikriteerit
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Kirja | Signals & Systems | Oppenheim, A. V., Willsky, A. S. with S. H. Nawab | 0-13-651175-9 | 2nd edition | Ei ole | Englanti | |
Luentokalvot | Fourier¿n menetelmät | Tanttu, Juha T. | Ei ole | Suomi |
Esitiedot
Tunnus | Nimi | OP | P/S |
MATP-1310 | MATP-1310 Insinöörimatematiikka 1 | 3 | Suositeltava |
MATP-1320 | MATP-1320 Insinöörimatematiikka 2 | 4 | Suositeltava |
MATP-1330 | MATP-1330 Insinöörimatematiikka 3 | 3 | Suositeltava |
MATP-1340 | MATP-1340 Insinöörimatematiikka 4 | 4 | Suositeltava |
MATP-1350 | MATP-1350 Insinöörimatematiikka 5 | 4 | Suositeltava |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen TTY Intranetiin)
Huomautuksia
Kurssin voi korvata suorittamalla K1 periodin osuuden kurssista ELEP-1150 Lineaariset järjestelmät
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käyttö opetuksessa
- tiedottamisessa kotisivuilla, uutisryhmissä tai s-postilistoilla esim. ajankohtaiset asiat, aikataulut
- opetusmateriaalin laadinnassa erityisesti verkkokäyttöön tai muuhun sähköiseen viestimeen
- harjoitus-, ryhmä- tai laboratoriotöiden työstämisessä
- harjoitustöiden, materiaalin jne. jakelussa ja/tai palauttamisessa
- asioiden ja ilmiöiden havainnollistamisessa esim. animaatiot, demot, simulaatiot, videoleikkeet
- tentissä tai osaamisen/oppimisen arvioinnissa
- Lähiopetuksen osuus: 50 %
- Etäopetuksen osuus: 0 %
- Opiskelijan itseopiskelun osuus: 50 %
Ohjatut ja henkilökohtaiset harjoitustehtävät
Opetusmuodot | Tuntia |
Luennot | 36 |
Harjoitukset | 42 |
Harjoitustyöt | 11 |
Kaikki yhteensä | 89 |
Viimeksi muokattu | 16.05.2006 |
Muokkaaja | Tiina Suominen |