|
OHJ-2710 PELIOHJELMOINTI, 6 op
|
Opintojakson vastuuhenkilö
Antti Puhakka
Luentoajat ja -paikat
Per I: Torstai 14 - 17, TB109
Per II: Torstai 14 - 16, TB109
Toteutuskerrat
Vastuuhenkilöt: |
|
Periodi 1 | Periodi 2 | Periodi 3 | Periodi 4 | Periodi 5 | Kesä | |
Luento | 3 h/vko | 2 h/vko | - | - | - | - |
Harjoitustyö | 30 h/per | 60 h/per | - | - | - | - |
Tentti |
Tavoitteet
Antaa peruskäsitys nykyaikaisen pelituotannon ja -ohjelmoinnin eri osa-alueista. Kyetä toteuttamaan itsenäisesti pieni peliohjelmarunko.
Sisältö
Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Pelien tuotantoprosessi, ideointi, määrittely, pelimekaniikka, vuorovaikutus | Tietokonepelien historia, erilaiset liiketoimintamallit | |
2. | Peliohjelman rakenne, kontrollilaitteet, julkaisualustat |   | |
3. | Grafiikan piirto, sävytystekniikat ja shaderit, sisä- ja ulkotilojen piirto, animaatio ja fysiikkamallit | OpenGL ja DirectX-rajapinnat | |
4. | Pelitekoäly, sovelluskohteet, yhtäläisyydet ja erot teknistieteelliseen tekoälyyn, tilakoneet, sääntöjärjestelmät, päätöspuut, tila-avaruushaut | Neuroverkot, geneettiset ja parveilualgoritmit |
Suoritusvaatimukset
Harjoitustyöt ja tentti
Opintojakson arviointikriteerit
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Luentokalvot | Kyllä | Suomi |
Esitiedot
Tunnus | Nimi | OP | P/S |
OHJ-2150 | OHJ-2150 Algoritmien analyysi | 4 | Suositeltava |
OHJ-2700 | OHJ-2700 Tietokonegrafiikka | 6 | Suositeltava |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen TTY Intranetiin)
Huomautuksia
Opintojakso on tarkoitettu suoritettavaksi opintojen loppupuolella ja edellyttää perustiedot ohjelmistotekniikan eri osa-alueista. Opintojaksoon kuuluu itseopiskelua ja se edellyttää kykyä itsenäiseen peliohjelmointiprojektin toteuttamiseen.
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käyttö opetuksessa
- tiedottamisessa kotisivuilla, uutisryhmissä tai s-postilistoilla esim. ajankohtaiset asiat, aikataulut
- opetusmateriaalin laadinnassa erityisesti verkkokäyttöön tai muuhun sähköiseen viestimeen
- harjoitustöiden, materiaalin jne. jakelussa ja/tai palauttamisessa
- Lähiopetuksen osuus: 20 %
- Etäopetuksen osuus: 0 %
- Opiskelijan itseopiskelun osuus: 80 %
Opetusmuodot | Tuntia |
Luennot | 90 |
Harjoitustyöt | 90 |
Kaikki yhteensä | 180 |
Viimeksi muokattu | 19.05.2006 |
Muokkaaja | Antti Puhakka |