Opintojaksot  
|Tutkinnot| |Opintokokonaisuudet| |Kaikki| |Jatko| |KV|

Opinto-opas 2006-2007

SGNP-3050 MULTIMEDIAN HAKUMEKANISMIT, 4 op
Intelligent Multimedia Information Retrieval

Opintojakson vastuuhenkilö
Petteri Kerminen

Opettajat
Petteri Kerminen

Toteutuskerrat
  Periodi 1 Periodi 2 Periodi 3 Periodi 4 Kesä
Luento - 2-4 h/vko 2-4 h/vko - -
Harjoitus - 3-6 h/vko 3-6 h/vko - -
Harjoitustyö - 1-2 h/vko 1-2 h/vko - -
(Lukuvuoden 2006-2007 aikataulu)

Tavoitteet
Kurssin aikana opiskelijan on tarkoitus selvittää itselleen ainakin seuraavat asiat. Miksi multimediamateriaalia/sta pitää pystyä etsimään? Millaisiin datamuotoihin löytyy jo toimivia etsintätapoja? Mitkä ovat etsintämenetelmien vahvuudet ja ongelmakohdat? Miten etsintätavat eri datamuotojen kohdalla eroavat ja toisaalta mitä yhtäläisyyksiä löytyy? Joissakin tapauksissa tietoa pitää paloitella pienempiin kokonaisuuksiin. Mitä käyttökelpoisia menetelmiä löytyy? Miten suoritetaan piirrevektorien muodostaminen ja niiden vertailu?

Sisältö
Sisältöalue Ydinaines Täydentävä tietämys Erityistietämys
1. Erilaisten tietomuotojen ja niistä yleisimmin laskettavien / vertailtavien piirteiden tunteminen.  Eri tietotyyppinen / mediamuotojen yhtäläisyydet ja eroavuudet  Eri tietomuotojen yhdistämisen ongelmat ja niiden ratkaisut 
2. Etsinnän perusmenetelmät  Etsinnän optimointi aliavaruuksien ja rajausten avulla  Hajautetut etsinnät 
3. Piirrevektorien muodostaminen ja vertailumenetelmät  Vertailumenetelmien koodaaminen  Vertailun optimointi

Menetelmien toiminta useilla mediamuodoilla yhtäaikaisesti 
4. Olemassa olevan hakumenetelmän käyttäminen ja tulosten analysointi  Yhdelle tietomuodolle tehdyn hakumenetelmän hyödyntäminen toiselle tietomuodole  Oman hakumenetelmän toteuttaminen 

Suoritusvaatimukset
Portfoliotentti, jossa opiskelija esittää oppimistaan, havaitojaan ja pohdintojaan kurssin aihealueista. Portfolioon sisältyy myös suoritettujen harjoitusten raportointi ja aihealueeseen liittyvien materiaalien etsintä ja viittaukset niihin. Portfolion ohjeellinen pituus on 15-30 sivua + kuvat. Työn itsenäisyysaste ja kieliasu vaikuttavat arvosteluun.

Opintojakson arviointikriteerit

  • Portfoliotentti, joka sisältää oppimispäiväkirjan, käsitekarttoja, harjoitustehtävät, harjoistustyön ja mahdollisia lisäsuorituksia. Portfolion osien arvioinnin pohjalla on suuntaa antavana painoarvoina seuraava lista: Oppimispäiväkirja 0 ¿ 50 Oman hakujärjestelmän suunnitelma 0 ¿ 25 Käsitekartta 0 ¿ 15 Harjoitustehtävät 0 ¿ 15 Referaatti 4 ¿10 sivun artikkelista 0 ¿ 15 Esitelmä referoimastaan aiheesta 5 ¿ 10 Analyysi toisen referaatista 0 ¿ 5

  • Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)

  • Oppimateriaali
    Tyyppi Nimi Tekijä ISBN URL Painos,saatavuus... Tenttimateriaali Kieli
    Kirja Intelligent Multimedia Information Retrieval Maybury M.T. (ed) 0-262-63179-2   ISBN: 0-262-63179-2The MIT Press, 1997 Kyllä  Englanti 
    Muu kirjallisuus Luennoilla ilmoitettavat artikkelit       Viitetiedot ja URL kerrotaan luennoilla Kyllä  Englanti 
    Opintomoniste Multimedian hakumekanistmit Petteri Kerminen     Saatavilla luennoitsijan ilmoittamasta osoitteesta Kyllä  Suomi 
    Kirja Image and Video Retrieval Enser, Peter et al. 3-540-22539-0   Oheismateriaalina: ISBN:3-540-22539-0 tai online http://www.springerlink.com/openurl.asp?genre=issue&issn=0302-9743&volume=3115 Ei ole   

    Esitiedot
    Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen TTY Intranetiin)

    Tietoa esitietovaatimuksista
    SGNP-1010 Signaalin käsittelyn perusteet SGNP-2010 Digitaalinen signaalinkäsittely Tilastomatematiikan perusteiden hallinta MATLAB-ohjelmiston hallinta

    Huomautuksia

    Kurssikirjan aiheista käsitellään uusimmat tietovarastoista löytyvät versiot. Kurssin rakenne pohjautuu kurssikirjaan. Kirja mainitaan tenttimateriaalina samoin kuin muu materiaalikin. Koska kyseessä on portfoliotentti, oikeampi maininta olisi viitemateriaali.

  • Opintojakson osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan.

  • Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käyttö opetuksessa

  • Opintojaksolla hyödynnetyt tieto- ja viestintätekniikat
  • - tiedottamisessa kotisivuilla, uutisryhmissä tai s-postilistoilla esim. ajankohtaiset asiat, aikataulut
    - harjoitus-, ryhmä- tai laboratoriotöiden työstämisessä
    - harjoitustöiden, materiaalin jne. jakelussa ja/tai palauttamisessa
    - asioiden ja ilmiöiden havainnollistamisessa esim. animaatiot, demot, simulaatiot, videoleikkeet
    - tentissä tai osaamisen/oppimisen arvioinnissa

  • Arvioitu opintojakson toteutustapa
  • - Lähiopetuksen osuus: 60 %
    - Etäopetuksen osuus: 0 %
    - Opiskelijan itseopiskelun osuus: 40 %

  • Opintojakson toteutustapa tieto- ja viestintätekniikan käytön näkökulmasta
  • Lähiopetuksen luennot ja harjoitukset ovat suositeltavia. Kurssin suoritustapana olevan portfoliotentti käytännössä asettaa vaatimuksen läsnäololle suurimmalle osalle lähiopetuksesta.

    Mitoitus
    OpetusmuodotTuntia
    Luennot 40.5
    Harjoitukset 27
    Harjoitustyöt 16
    Oppimispäiväkirja, portfolio ja muu kirjallinen tuotos 21

    Oppimateriaali Tuntia
    Lehtiartikkeli 2
    Kaikki yhteensä 106.5

    Opintojakson opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat

  • Portfolion tutorointia saa tarvittaessa luennoitsijalta. Portfolion tulee olla pääosin omaa tuotosta, mutta vertaistutoroinnin hyödyntäminen on toivottavaa.

  • Opintojaksokorvaavuus
    8011015 Multimedian hakumekanismit

    Opintojakson kotisivu

    Viimeksi muokattu 02.02.2006
    MuokkaajaPetteri Kerminen