|
TETA-5010 PUHEVIESTINTÄ JA NEUVOTTELUTAITO II, 5 op
|
Opintojakson vastuuhenkilö
Pentti Vanha-aho
Opettajat
Tapani Lepomäki
Pentti Vanha-aho
Luentoajat ja -paikat
Per IV: Torstai 8 - 10, K1703
Per IV: Perjantai 8 - 10, K1703
Per V: Torstai 8 - 14, RD203
Toteutuskerrat
Periodi 1 | Periodi 2 | Periodi 3 | Periodi 4 | Periodi 5 | Kesä | |
Luento | 6 h/vko | 6 h/vko | - | - | - | - |
Harjoitustyö | 10 h/vko | 10 h/vko | - | - | - | - |
Periodi 1 | Periodi 2 | Periodi 3 | Periodi 4 | Periodi 5 | Kesä | |
Luento | - | - | - | 6 h/vko | 6 h/vko | - |
Harjoitustyö | - | - | - | 10 h/vko | 10 h/vko | - |
Tavoitteet
Parantaa opiskelijan tietoja ja taitoja vuorovaikutteisesta kommunikaatiosta sekä ilmiönä että käytännön valmiuksina. Aktivoida osanottajat kehittämään omia viestintävalmiuksiaan tarkoituksenmukaisesti. Antaa valmiuksia työelämän viestintätilanteisiin, erityisesti teollisuuden ja yrityselämän tarpeisiin. Osata arvioida esitys- ja puhetaidon merkitystä ja mahdollisuuksia vaatimuksiltaan vaihtelevissa kommunikaatiotilanteissa. Vahvistaa puheviestinnän teoreettista viitekehystä
Sisältö
Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | 1. teoreettiset tiedot:
-peruskurssin aineksen hallinta pohjana -syventävänä viestinnän ilmiöiden mallintaminen, argumentaation ja vaikuttamisen teoriaa, sosiaalipsykologian ja puhetaidon vaikutuskeinojen tunteminen, jne. -käytännön tilanteiden algoritminen jäsentäminen |
-kognitiivinen dissonanssi
-ryhmädynamiikka |
viestintätilanteisiin valmistautuminen systeemisestä näkökulmasta |
2. | 2. puheviestintä:
-erilaisten esitysten jäsentäminen, havainnollistaminen, argumentaatio ja perustelut, nonverbaali viestintä, kulttuurienvälinen viestintä -ex tempore-esitykset, taivuttava esitys, tiedottava esitelmä videotyöskentelyn perusteet, editointi, kuvan ja äänen jälkikäsittely |
yleisöanalyysi, nonverbaalin osa-alueiden erittely, kulttuurienvälisen viestinnän käsitteellistäminen: stereotypiat, etnosentrismi, etc. | -vaikuttamisen analysointi tehtävä- ja tilannevaatimusten mukaan |
3. | 3. neuvottelutaito:
-neuvottelun käsitteet, valmistautumisen vaiheet, neuvotteluprosessi ja päätöksenteko -neuvottelustrategia ja -taktiikka -sosiaalipsykologinen vaikuttaminen -työelämän neuvottelutilanteisiin orientoituminen |
-distributiivinen ja integratiivinen tarkastelutapa, yhteistyön merkitys
-transaktioanalyysi -peliteorian sovellukset neuvottelutaidossa |
|
4. | 4. työelämään orientoivat: esiintymis-, neuvottelu- ja vuorovaikutustilanteet -myyntiesitys, informatiivinen esitelmä
erilaiset yhteistyö- ja intressiristiriitaneuvottelut, videoneuvottelu, yhtiökokous |
  |
Suoritusvaatimukset
Luennot, harjoitukset ja videotyö
-käytännössä lähes 100 % läsnäolo edellytetään. Luentoja ei kuitenkaan kontrolloida, harjoitusosuuden kaikki valmistelua edellyttävät tehtävät on suoritettava (kaksi neuvotteluharjoitusta, kaksi esitysharjoitusta, poissaolotilanteessa korvauksesta voidaan neuvotella). Lopputyönä tehdään käytännön viestintäharjoituksena video-ohjelma pienryhmässä. Video vastaa tenttiä.
Opintojakson arviointikriteerit
Esitiedot
Tunnus | Nimi | OP | P/S |
TETA-1040 | TETA-1040 Puheviestintä ja neuvottelutaito | 3 | Pakollinen |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen TTY Intranetiin)
Tietoa esitietovaatimuksista
Myös TETA-1046 Speech Communication and Negotiation Skills 3 op. täyttää esitietovaatimuksen.
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käyttö opetuksessa
- tiedottamisessa kotisivuilla, uutisryhmissä tai s-postilistoilla esim. ajankohtaiset asiat, aikataulut
- opetusmateriaalin laadinnassa erityisesti verkkokäyttöön tai muuhun sähköiseen viestimeen
- harjoitus-, ryhmä- tai laboratoriotöiden työstämisessä
- harjoitustöiden, materiaalin jne. jakelussa ja/tai palauttamisessa
- asioiden ja ilmiöiden havainnollistamisessa esim. animaatiot, demot, simulaatiot, videoleikkeet
- videoneuvotteluissa, videoluennoissa
- muu tapa: videotyön tekeminen
- opintojaksolla on käytössä oppimisalusta: Moodle
- Lähiopetuksen osuus: 55 %
- Etäopetuksen osuus: 0 %
- Opiskelijan itseopiskelun osuus: 45 %
-lähitapaamisia 10x6 h + 1 x 3 h, sisältävät luentosarjan integroituna harjoitusjaksoihin, työskentely projektinomaista, keskustelun ja palautteen osuus merkittävä johtuen mm. runsaasta videon hyödyntämisestä
-tentti ryhmäprojektina tehtävä video-ohjelma, kirjallista tenttiä ei ole
Opetusmuodot | Tuntia |
Luennot | 12 |
Harjoitukset | 72 |
Harjoitustyöt | 12 |
Laboratoriotyöt | 28 |
Kaikki yhteensä | 124 |
Opintojakson opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat
Opintojaksoon liittyviä lisätietoja
-teoria-aines käsitteellistää viestinnän ilmiötä osatekijöiden kautta, käsiteltävä teoriamateriaali on valittu tavoitteiden mukaisesti luomaan monipuolinen ymmärrys inhimillisen viestinnän merkityksestä ja mahdollisuuksista osana (tekniikan) asiantuntijan ammatillista pätevyyttä,
-kaikki opetus tähtää teorian konkretisointiin harjoitusten ja palautteiden kautta, jotta opiskelija pystyy parantamaan viestintätaitojaan työelämän tarpeita vastaavaksi (liike- ja yrityselämä, johtotehtävät, asiantuntijan viestintä)
-palautteessa on oleellista pienryhmäpalaute ja sitä tukeva henkilökohtainen palaute, osin myös kirjallisena
Opintojaksokorvaavuus
2906030 Puheviestintä ja neuvottelutaito II
Viimeksi muokattu | 05.02.2007 |
Muokkaaja | Pentti Vanha-aho |