Opintojaksot  
|Tutkinnot| |Opintokokonaisuudet| |Kaikki| |Jatko| |KV|

Opinto-opas 2006-2007

TETA-5010 PUHEVIESTINTÄ JA NEUVOTTELUTAITO II, 5 op
Speech Communication and Negotiation Skills II

Opintojakson vastuuhenkilö
Pentti Vanha-aho

Opettajat
Tapani Lepomäki
Pentti Vanha-aho

Luentoajat ja -paikat
Per IV: Torstai 8 - 10, K1703
Per IV: Perjantai 8 - 10, K1703
Per V: Torstai 8 - 14, RD203

Toteutuskerrat
  Periodi 1 Periodi 2 Periodi 3 Periodi 4 Periodi 5 Kesä
Luento 6 h/vko 6 h/vko - - - -
Harjoitustyö 10 h/vko 10 h/vko - - - -

  Periodi 1 Periodi 2 Periodi 3 Periodi 4 Periodi 5 Kesä
Luento - - - 6 h/vko 6 h/vko -
Harjoitustyö - - - 10 h/vko 10 h/vko -
(Lukuvuoden 2006-2007 aikataulu)

Tavoitteet
Parantaa opiskelijan tietoja ja taitoja vuorovaikutteisesta kommunikaatiosta sekä ilmiönä että käytännön valmiuksina. Aktivoida osanottajat kehittämään omia viestintävalmiuksiaan tarkoituksenmukaisesti. Antaa valmiuksia työelämän viestintätilanteisiin, erityisesti teollisuuden ja yrityselämän tarpeisiin. Osata arvioida esitys- ja puhetaidon merkitystä ja mahdollisuuksia vaatimuksiltaan vaihtelevissa kommunikaatiotilanteissa. Vahvistaa puheviestinnän teoreettista viitekehystä

Sisältö
Sisältöalue Ydinaines Täydentävä tietämys Erityistietämys
1. 1. teoreettiset tiedot:
-peruskurssin aineksen hallinta pohjana
-syventävänä viestinnän ilmiöiden mallintaminen, argumentaation ja vaikuttamisen teoriaa, sosiaalipsykologian ja puhetaidon vaikutuskeinojen tunteminen, jne.
-käytännön tilanteiden algoritminen jäsentäminen

 
-kognitiivinen dissonanssi
-ryhmädynamiikka
 
viestintätilanteisiin valmistautuminen systeemisestä näkökulmasta 
2. 2. puheviestintä:
-erilaisten esitysten jäsentäminen, havainnollistaminen, argumentaatio ja perustelut, nonverbaali viestintä, kulttuurienvälinen viestintä
-ex tempore-esitykset, taivuttava esitys, tiedottava esitelmä

videotyöskentelyn perusteet, editointi, kuvan ja äänen jälkikäsittely

 
yleisöanalyysi, nonverbaalin osa-alueiden erittely, kulttuurienvälisen viestinnän käsitteellistäminen: stereotypiat, etnosentrismi, etc.  -vaikuttamisen analysointi tehtävä- ja tilannevaatimusten mukaan 
3. 3. neuvottelutaito:
-neuvottelun käsitteet, valmistautumisen vaiheet, neuvotteluprosessi ja päätöksenteko
-neuvottelustrategia ja -taktiikka
-sosiaalipsykologinen vaikuttaminen
-työelämän neuvottelutilanteisiin orientoituminen

 
-distributiivinen ja integratiivinen tarkastelutapa, yhteistyön merkitys
-transaktioanalyysi
-peliteorian sovellukset neuvottelutaidossa 
  
4. 4. työelämään orientoivat: esiintymis-, neuvottelu- ja vuorovaikutustilanteet -myyntiesitys, informatiivinen esitelmä

erilaiset yhteistyö- ja intressiristiriitaneuvottelut, videoneuvottelu, yhtiökokous

 
     

Suoritusvaatimukset
Luennot, harjoitukset ja videotyö -käytännössä lähes 100 % läsnäolo edellytetään. Luentoja ei kuitenkaan kontrolloida, harjoitusosuuden kaikki valmistelua edellyttävät tehtävät on suoritettava (kaksi neuvotteluharjoitusta, kaksi esitysharjoitusta, poissaolotilanteessa korvauksesta voidaan neuvotella). Lopputyönä tehdään käytännön viestintäharjoituksena video-ohjelma pienryhmässä. Video vastaa tenttiä.

Opintojakson arviointikriteerit

  • -puhetehtävät ja esiintymistaidon osa-alue 25% -neuvottelutaito ja pienryhmäviestintä 25% -video ja mahdolliset kirjalliset raportit 25% -aktiivisuus (palautekeskustelut, ryhmän toiminnan edistäminen, yritteliäisyys) 25%

  • Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)

  • Esitiedot
    Tunnus Nimi OP P/S
    TETA-1040 TETA-1040 Puheviestintä ja neuvottelutaito 3 Pakollinen

    Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen TTY Intranetiin)

    Tietoa esitietovaatimuksista
    Myös TETA-1046 Speech Communication and Negotiation Skills 3 op. täyttää esitietovaatimuksen.

    Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käyttö opetuksessa

  • Opintojaksolla hyödynnetyt tieto- ja viestintätekniikat
  • - tiedottamisessa kotisivuilla, uutisryhmissä tai s-postilistoilla esim. ajankohtaiset asiat, aikataulut
    - opetusmateriaalin laadinnassa erityisesti verkkokäyttöön tai muuhun sähköiseen viestimeen
    - harjoitus-, ryhmä- tai laboratoriotöiden työstämisessä
    - harjoitustöiden, materiaalin jne. jakelussa ja/tai palauttamisessa
    - asioiden ja ilmiöiden havainnollistamisessa esim. animaatiot, demot, simulaatiot, videoleikkeet
    - videoneuvotteluissa, videoluennoissa
    - muu tapa: videotyön tekeminen
    - opintojaksolla on käytössä oppimisalusta: Moodle

  • Arvioitu opintojakson toteutustapa
  • - Lähiopetuksen osuus: 55 %
    - Etäopetuksen osuus: 0 %
    - Opiskelijan itseopiskelun osuus: 45 %

  • Opintojakson toteutustapa tieto- ja viestintätekniikan käytön näkökulmasta
  • -lähitapaamisia 10x6 h + 1 x 3 h, sisältävät luentosarjan integroituna harjoitusjaksoihin, työskentely projektinomaista, keskustelun ja palautteen osuus merkittävä johtuen mm. runsaasta videon hyödyntämisestä
    -tentti ryhmäprojektina tehtävä video-ohjelma, kirjallista tenttiä ei ole

    Mitoitus
    OpetusmuodotTuntia
    Luennot 12
    Harjoitukset 72
    Harjoitustyöt 12
    Laboratoriotyöt 28
    Kaikki yhteensä 124

    Opintojakson opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat

  • -tarkoituksena ja tavoitteena on vaikuttaa opiskelijan viestintäasenteisiin, asiantuntijana esiintymiseen, viestintä ja esiintyminen osana ammattiosaamista ja yrityksen imagoa, vahvistaa esiintymisvarmuutta, kehittää positiivista minä-kuvaa, parantaa yleistä kommunikaatioaktiivisuutta -tavoitteiden ja sisällön toteuttamisen näkökulma on selkeästi työelämän viestintätilanteisiin orientoivaa -ryhmässä työskentelyn parantaminen on läpi kurssin ohjaava periaate

  • Opintojaksoon liittyviä lisätietoja
    -teoria-aines käsitteellistää viestinnän ilmiötä osatekijöiden kautta, käsiteltävä teoriamateriaali on valittu tavoitteiden mukaisesti luomaan monipuolinen ymmärrys inhimillisen viestinnän merkityksestä ja mahdollisuuksista osana (tekniikan) asiantuntijan ammatillista pätevyyttä,

    -kaikki opetus tähtää teorian konkretisointiin harjoitusten ja palautteiden kautta, jotta opiskelija pystyy parantamaan viestintätaitojaan työelämän tarpeita vastaavaksi (liike- ja yrityselämä, johtotehtävät, asiantuntijan viestintä)

    -palautteessa on oleellista pienryhmäpalaute ja sitä tukeva henkilökohtainen palaute, osin myös kirjallisena

    Opintojaksokorvaavuus
    2906030 Puheviestintä ja neuvottelutaito II

    Opintojakson kotisivu

    Viimeksi muokattu 05.02.2007
    MuokkaajaPentti Vanha-aho