Opintojaksot  
|Tutkinnot| |Opintokokonaisuudet| |Kaikki| |Jatko| |KV|

Opinto-opas 2006-2007

TITA-6200 KIRJALLISUUSSELVITYS TUTKIMUSMENETELMÄNÄ, 2 op
Literature search as a research method

Opintojakson vastuuhenkilö
Anne Kivento

Tavoitteet
Oppia hankkimaan teknistieteellistä tietoa ja käyttämään sitä oman tieteenalansa ongelmien ratkaisussa. Kirjallisuusselvityksen käyttö tutkimusmenetelmänä. Oppia määrittelemään oma tiedontarve, käyttämään monipuolisesti eri tietolähteitä ja tekemään tietohakuja.

Sisältö
Sisältöalue Ydinaines Täydentävä tietämys Erityistietämys
1. Kirjallisuusselvitys teknistieteellisen alan tutkimusmenetelmänä.  Kirjallisuusselvityksen käyttö erilaisissa tutkimustilanteissa.    
2. Oman tiedontarpeen määrittely.  Tiedontarpeen keskeisten käsitteiden ja termien määrittely, hakusanojen ideointi. Sanastot ja tesaurukset.  Alkuperäisen tiedontarpeen tyydyttymisen arviointi. Tiedontarpeen ja -hankinnan uudelleen arviointi. 
3. Tietohaut, erilaisten tietolähteiden tehokas käyttö. Erilaisten tietokanavien tunnistaminen. Tiedon paikantaminen. Hakupäiväkirjan käyttö.  Kerätyn tiedon arviointi ja poimiminen.
Eri tietolähteistä hankitun tiedon tutkiminen, vertailu ja analysointi, tietohaun laajennuksen tarpeen arviointi.
Hakustrategian muokkaus ja toisto. 
Hakustrategian ja siinä käytettyjen termien ja käsitteiden arviointi. 
4. Tieteellisen tiedon käyttö, oman tieteenalan viittauskäytäntö. Katsauksen laatiminen. Tieteellisen tiedon erottaminen muusta informaatiosta, viitteiden tunnistaminen.  Tekijänoikeuksiin liittyvät kysymykset.
Katsauksen laatiminen. Tiivistelmän kirjoittaminen. 
  

Suoritusvaatimukset
Hakupäiväkirjan esittely. Kirjallinen katsaus, vähintään 5 sivuinen kirjallisuusselvitys omasta aiheesta.

Opintojakson arviointikriteerit

  • Hakupäiväkirja arvioidaan suullisen esityksen (5-10 minuuttia) perusteella, kurssin opettajat kommentoivat käytettyjen tietolähteiden riittävyyttä, tietohakuja ja käytettyä terminologiaa. Katsauksen pitää kirjoitusohjeen mukaan noudattaa teknisen tieteenalan raportointikäytäntöä. Arvioidaan myös katsauksen sisältö: laajuus ja aineiston valinta. Tarvittaessa arvioidaan myös tekstin sujuvuutta. Arvioinnin tekevät joko kurssin opettajat tai ko. opetusalan opettaja.

  • Opintojaksolla käytetään suoritusmerkintäistä arviointiasteikkoa (hyväksytty-hylätty)

  • Oppimateriaali
    Tyyppi Nimi Tekijä ISBN URL Painos,saatavuus... Tenttimateriaali Kieli
    Muu verkkomateriaali eKirjaston tietoaineistot ja -järjestelmät         Ei ole   

    Esitiedot
    Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen TTY Intranetiin)

    Tietoa esitietovaatimuksista
    Esitietoina oman koulutusohjelman perus- ja kandivaiheen tiedonhankinnan luennot.

    Huomautuksia

    Kurssi järjestetään sopimuksen mukaan.

    Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käyttö opetuksessa

  • Opintojaksolla hyödynnetyt tieto- ja viestintätekniikat
  • - tiedottamisessa kotisivuilla, uutisryhmissä tai s-postilistoilla esim. ajankohtaiset asiat, aikataulut
    - harjoitus-, ryhmä- tai laboratoriotöiden työstämisessä
    - harjoitustöiden, materiaalin jne. jakelussa ja/tai palauttamisessa
    - muu tapa: verkossa olevat tietoaineistot ja hakujärjestelmät, viitteidenhallintaohjelma sekä kielenkäännösohjelma

  • Arvioitu opintojakson toteutustapa
  • - Lähiopetuksen osuus: 20 %
    - Etäopetuksen osuus: 0 %
    - Opiskelijan itseopiskelun osuus: 80 %

    Mitoitus
    OpetusmuodotTuntia
    Luennot 8
    Harjoitukset 2
    Harjoitustyöt 15
    Tieto- ja viestintätekniikan käyttö 24
    Oppimispäiväkirja, portfolio ja muu kirjallinen tuotos 5
    Kaikki yhteensä 54

    Opintojakson opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat

  • Opetetaan itsenäiseen tiedonhankintaan. Opittua voidaan myöhemmin hyödyntää erilaisissa tiedonhankintatilanteissa. Kirjastossa Tietopiste vastaa tiedonhankinnan tuesta.

  • Opintojaksokorvaavuus
    2920860 Kirjallisuusselvitys tutkimusmenetelmänä

    Opintojakson kotisivu

    Viimeksi muokattu 01.03.2006
    MuokkaajaIlona Ilvonen