|
SMG-9010 OPPIMISEN OHJAAMINEN, 3 op
|
Opintojakson vastuuhenkilö
Carina Savander-Ranne
Opettajat
Samuli Kolari
Carina Savander-Ranne
Toteutuskerrat
Vastuuhenkilöt: |
|
Lisätietoja: | Opintojakson aloitusluennot 3x3 h elokuussa.
Käytännön työskentely oman opetusryhmän kanssa ja palautekeskustelut opetustyöstä periodien aikana. Päätösseminaari 6-8 h toukokuussa tai sopimuksen mukaan. Harjoitustyö liittyy osallistujan opetustyöhön, esimerkiksi laskuharjoitusten pitämiseen, ja jakautuu näin ollen niille periodeille, jolloin hänellä on opetustyötä. |
Periodi 1 | Periodi 2 | Periodi 3 | Periodi 4 | Periodi 5 | Kesä | |
Luento | 9 h/per | - | - | - | - | - |
Harjoitus | 10 h/per | 10 h/per | 10 h/per | 10 h/per | 10 h/per | - |
Seminaari | - | - | - | - | 8 h/vko | - |
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on assistentin ja opettajan pedagogisten valmiuksien parantaminen ja ohjaustaitojen kehittäminen. Käytännön opetustyössä sovelletaan aloitusluennoilla tarkasteltuja oppimisen nykykäsityksiä, joiden tavoitteena on ymmärtävä ja oivaltava oppiminen.
Sisältö
Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Aloitusjakso:
Oppimisen viitekehykseen liittyvät teoriat, kuten oppimisnäkemys, informaation prosessointimalli, ymmärtämisen käsite, oppimistyylit, opiskelustrategiat, motivaatio, menestysuskomukset |
Pedagoginen sisältötieto opetettavan opintojakson aihepiireistä. | |
2. | Harjoittelujakso:
Käytännön ohjattu harjoittelu omaa opetustyötä tehden. Sisältää vähintään kaksi palautekeskustelua havainnoivan opettajan kanssa. Oman opetuksen analysointi ja opiskelijoiden oppimisen analysointi. Kollegan opetuksen havainnoinnit ja reflektointikeskustelut. |
Erilaisten opiskelijoiden oppimisen ohjaus.
Motivointitaito |
|
3. | Päätösjakso:
Seminaariesitys yhteisesti sovitusta aiheesta ja yhteenvedon esittäminen harjoittelujaksosta. Aktiivinen osallistuminen seminaari-työskentelyyn |
Esittämistaidot
Argumentointitaidot |
Suoritusvaatimukset
Aktiivinen osallistuminen kaikkiin jaksoihin ja niihin liittyvien oppimistehtävien tekeminen.
Opintojakson arviointikriteerit
Esitiedot
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen TTY Intranetiin)
Tietoa esitietovaatimuksista
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että osallistujalla on lukuvuonna 2007-2008 opetustehtäviä TTY:llä ja jatko-opintokelpoisuus.
Huomautuksia
Opintojakso on tarkoitettu erityisesti assistentin tehtävissä toimiville jatko-opiskelijoille. Opintojaksolla on rajoitettu osallistujamäärä. Ilmoittautuminen ei tapahdu O-infossa.
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käyttö opetuksessa
- tiedottamisessa kotisivuilla, uutisryhmissä tai s-postilistoilla esim. ajankohtaiset asiat, aikataulut
- opintojaksolla on käytössä oppimisalusta: Moodle
- Lähiopetuksen osuus: 30 %
- Etäopetuksen osuus: 15 %
- Opiskelijan itseopiskelun osuus: 55 %
Opetusmuodot | Tuntia |
Luennot | 18 |
Harjoitustyöt | 19 |
Seminaarityöt | 30 |
Oppimateriaali | Tuntia |
Aihepiirin tieteelliset julkaisut | 8 |
Muu mitoitettu | Tuntia |
Opetuksen havainnollistaminen | 5 |
Kaikki yhteensä | 80 |
Opintojakson opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat
Opintojaksoon liittyviä lisätietoja
carina.savander-ranne@tut.fi
samuli.kolari@tut.fi
Viimeksi muokattu | 06.06.2007 |
Muokkaaja | Susanna Ketola |