|
ELE-2250 JOHDATUS SUURTAAJUUSTEKNIIKKAAN, 4 op
|
Opintojakson vastuuhenkilö
Olli-Pekka Lunden
Luentoajat ja -paikat
Per IV: Maanantai 10 - 14, SM221
Per IV: Perjantai 10 - 12, SM221
Toteutuskerrat
Periodi 1 | Periodi 2 | Periodi 3 | Periodi 4 | Periodi 5 | Kesä | |
Luento | - | - | - | 4 h/vko | - | - |
Harjoitus | - | - | - | 2 h/vko | - | - |
Tentti |
Tavoitteet
Auttaa opiskelijaa muodostamaan kokonaiskuvaa suurtaajuustekniikan alasta, tutustuttaa alan käsitteistöön ja terminologiaan sekä ohjata oppimaan lisää suurtaajuustekniikasta, mikäli se alkaa kiinnostaa.
Sisältö
Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Missä tarvitsemme suurtaajuustekniikkaa. Mitä ovat radioaallot. Mitä niistä olisi hyvä ymmärtää. | Radioaaltojen eteneminen ja radioaaltoja hyödykseen käyttävien järjestelminen tarkempi tunteminen kuten esim. oppikirjassa. | |
2. | Radioaallon kulkeminen aaltojohdossa, tavallisimmat aaltojohtotyyppit ja sen siirtojohtomalli. Aaltojohtoihin liittyvät peruskäsitteet ja ilmiöt, kuten aallon heijastus johdossa. Aaltojohtoresonaattori. | Resonanssi-ilmiöön liittyvä teoria, kuten esim. oppikirjassa. | Ominaisimpedanssin määrittäminen johdon rakenteen perusteella. |
3. | Suurtaajuuskomponentit sekä radiolaitteiden peruslohkot ja peruskytkennät. Aktiiviset ja passiiviset komponentit, antennit. |   |
Suoritusvaatimukset
Hyväksytyksi arvosteltu tentti. Ennakko- ja harjoitustehtävillä voi hankkia lisäpisteitä.
Opintojakson arviointikriteerit
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Kirja | Radiotekniikan perusteet | Antti Räisänen, Arto Lehto | 951-672-337-3 | 11. painos, Otatieto 885 | Kyllä | Suomi |
Esitiedot
Tunnus | Nimi | OP | P/S |
SMG-1100 | SMG-1100 Piirianalyysi I | 5 | Suositeltava |
SMG-1300 | SMG-1300 Sähkömagneettiset kentät ja aallot I | 5 | Suositeltava |
SMG-1400 | SMG-1400 Sähkömagneettiset kentät ja aallot II | 5 | Suositeltava |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen TTY Intranetiin)
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käyttö opetuksessa
- tiedottamisessa kotisivuilla, uutisryhmissä tai s-postilistoilla esim. ajankohtaiset asiat, aikataulut
- asioiden ja ilmiöiden havainnollistamisessa esim. animaatiot, demot, simulaatiot, videoleikkeet
- Lähiopetuksen osuus: 40 %
- Etäopetuksen osuus: 0 %
- Opiskelijan itseopiskelun osuus: 60 %
Opetusmuodot | Tuntia |
Luennot | 48 |
Harjoitukset | 36 |
Oppimateriaali | Tuntia |
Oppikirja, luetaan valikoiden | 20 |
Suomenkielinen verkkomateriaali | 6 |
Muu mitoitettu | Tuntia |
Tenttiin valmistautuminen | 8 |
Tentti/välikokeet | 3 |
Kaikki yhteensä | 121 |
Opintojakson opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat
Viimeksi muokattu | 24.01.2008 |
Muokkaaja | Olli-Pekka Lunden |