|
KIEP-1400 NEUVOTTELU- JA KOKOUSTAITO, 5 op
|
Opintojakson vastuuhenkilö
Henna Hyytiä
Opettajat
Katja Nordvall
Toteutuskerrat
Periodi 1 | Periodi 2 | Periodi 3 | Periodi 4 | Kesä | |
Luento | - | - | 4 h/vko | 4 h/vko | - |
Harjoitus | - | - | 3 h/vko | 3 h/vko | - |
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on henkilökohtaisten vuorovaikutustaitojen ja valmiuksien parantaminen ryhmätyöskentelyssä ja neuvottelutilanteissa. Opiskelija oppii arvioimaan tilannekohtaisen viestinnän merkitystä ja saa valmiuksia mukauttaa omaa viestintäänsä tarpeen mukaisesti.
Sisältö
Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Neuvottelutaito: teoria, neuvotteluun valmistautuminen, neuvottelun kulku ja päätöksen teko. |   | |
2. | Yhteistyöneuvottelut ja muita työelämän vuorovaikutustilanteita. |   | |
3. | Muodolliset kokouskäytänteet ja kokoustekniikka. |   | |
4. | Argumentoivan kielen kompetenssit, tavoitteellisen keskustelun ylläpitäminen/johtaminen. Jäsentyneen argumentin esittäminen, perustelu ja puolustaminen. |   | |
5. | Strategia ja taktiikka neuvottelutilanteissa, sosiaalipsykologian, kulttuurin ja nonverbaalisen viestinnän merkitys. |   |
Suoritusvaatimukset
Case-harjoitukset ja kirjallinen sovellustehtävä. Lopputentti. Aktiivinen läsnäolo ja ennalta annettuihin tehtäviin valmistautuminen.
Opintojakson arviointikriteerit
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Muu kirjallisuus | Making Meetings Work | Tropman John E. | 2nd edition | Kyllä | Englanti | ||
Muu kirjallisuus | Korkeakouluopiskelijan kokoustaito | Jyväskylän yliopisto | Kyllä | Suomi | |||
Muu kirjallisuus | Neuvottelutaito : strategiat ja taktiikat vaativiin tilanteisiin. | Schranner, Matthias | Multikustannus, 2002 tai uudempi | Ei ole | Suomi |
Esitiedot
Tunnus | Nimi | OP | P/S |
KIEP-1300 | KIEP-1300 Liike-elämän suullinen viestintä | 2 | Suositeltava |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen TTY Intranetiin)
Huomautuksia
Muu erikseen sovittava materiaali. Läsnäolovelvollisuus.
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käyttö opetuksessa
- harjoitus-, ryhmä- tai laboratoriotöiden työstämisessä
- harjoitustöiden, materiaalin jne. jakelussa ja/tai palauttamisessa
- Lähiopetuksen osuus: 30 %
- Etäopetuksen osuus: 0 %
- Opiskelijan itseopiskelun osuus: 70 %
Harjoitusten lisäksi tehdään kirjallinen sovellustehtävä, joka palautetaan sähköpostitse.
Opetusmuodot | Tuntia |
Luennot | 70 |
Harjoitukset | 42 |
Oppimispäiväkirja, portfolio ja muu kirjallinen tuotos | 6 |
Oppimateriaali | Tuntia |
Tropman, John E.: Making Meeting Work | 12 |
Muu mitoitettu | Tuntia |
Tentti/välikokeet | 3 |
Kaikki yhteensä | 133 |
Opintojakson opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat
Opintojaksokorvaavuus
2913010 Neuvottelu- ja kokoustaito
Viimeksi muokattu | 11.06.2007 |
Muokkaaja | Henna Hyytiä |