Opintojaksot  
|Tutkinnot| |Opintokokonaisuudet| |Kaikki| |Jatko| |KV|

Opinto-opas 2007-2008

KIEP-2450 RUOTSIN KESKUSTELUKURSSI, 2 op
Discussion in Swedish

Opintojakson vastuuhenkilö
Henna Hyytiä

Opettajat
Marketta Rostedt

Toteutuskerrat
  Periodi 1 Periodi 2 Periodi 3 Periodi 4 Kesä
Luento 2 h/vko 2 h/vko - - -

  Periodi 1 Periodi 2 Periodi 3 Periodi 4 Kesä
Luento - - 2 h/vko 2 h/vko -
Tentti  
(Lukuvuoden 2007-2008 aikataulu)

Tavoitteet
Kurssin tavoitteena on rohkaista oppilaita ilmaisemaan itseään ruotsin kielellä.Tarkoituksena on antaa valmius selviytyä työelämän suullisissa viestintätilanteissa ja pystyä keskustelemaan ajankohtaisista ja kiinnostavista aiheista ruotsiksi. Taitotaso B1-B2 Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoasteikolla.

Sisältö
Sisältöalue Ydinaines Täydentävä tietämys Erityistietämys
1. -Jokapäiväisiä tilanteita. Tervehtiminen, esittäytyminen, kiittäminen, anteeksi pyytäminen; kehotusten esittäminen, onnitteleminen, ehdottaminen; samaa ja eri mieltä oleminen, mielipiteen ilmaiseminen, jne.
- Puhelinkeskusteluihin liittyvää
fraseologiaa.
- Säästä keskusteleminen.
- Tien neuvominen ulkona ja sisätiloissa, esim. työpaikalla.
Työpaikan esittely.
- Esineiden
kuvaileminen.
 
Ruotsin ja muiden Pohjoismaiden kulttuurien tuntemus, sekä tietämys Suomen ruotsinkielisistä alueista ja niiden erityispiirteistä.  Jonkin tietyn ammattialan sanaston tuntemus, jonka opiskelija on saattanut oppia esim. työskennellessään Suomessa tai Ruotsissa yrityksessä jossa kielenä on ollut ruotsi. 
2. - Keskustelua eri aihepiireistä ja "roolileikkejä" pareittain ja pienryhmissä.       
3. - Esitelmä/suullinen esitys. Jokainen
oppilas pitää vuorollaan etukäteen
sovittuna ajankohtana n. 10-15 min. pituisen esitelmän valitsemastaan aiheesta, tai esim. yritysesittelyn.
Esityksen aikana saa käyttää
audiovisuaalista välineistöä. 
     

Suoritusvaatimukset
Aktiivinen osallistuminen opetukseen (väh. 75%). Kurssin aikana pidetty ruotsinkielinen esitys (n. 10-15 min), esim. yritysesittely. Lähtötaso B1-B2 Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoasteikolla.

Opintojakson arviointikriteerit

  • Oppilaan tulee osallistua mahdollisimman aktiivisesti lähiopetustuntien keskusteluharjoituksiin sekä pitää kurssin aikana esitys ruotsin kielellä jostain valitsemastaan aihepiiristä. Läsnäolovaatimus oppitunneilla on väh.75%. Kurssista saa suoritusmerkinnän, ei erillistä arvosanaa.

  • Opintojaksolla käytetään suoritusmerkintäistä arviointiasteikkoa (hyväksytty-hylätty)

  • Oppimateriaali
    Tyyppi Nimi Tekijä ISBN URL Painos,saatavuus... Tenttimateriaali Kieli
    Opintomoniste           Ei ole   

    Esitiedot
    Tunnus Nimi OP P/S
    KIEP-2100 KIEP-2100 Ruotsin kielikoe 3 Suositeltava
    KIEP-2200 KIEP-2200 Kieliopin kertaus ja perussanasto, ruotsin kieli 2 Suositeltava
    KIEP-2300 KIEP-2300 Ruotsin kielen peruskurssi 3 Suositeltava
    KIEP-2320 KIEP-2320 Ruotsia korkea-asteen opintoihin 3 Suositeltava
    KIEP-2330 KIEP-2330 Ruotsia korkea-asteen opintoihin, osittainen verkkokurssi 3 Suositeltava
    KIEP-2350 KIEP-2350 Ruotsin e-peruskurssi 3 Suositeltava

    Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen TTY Intranetiin)

    Tietoa esitietovaatimuksista
    Myös kyseisellä kielialueella muuten hankittu kielitaito tai muut edellä mainittujen opintojaksojen kanssa sisällöllisesti tai mitallisesti vastaavat ruotsin opintojaksot antavat riittävän tiedollisen pohjan osallistumiselle.

    Huomautuksia

    Oppimateriaali koostuu opettajan jakamista luentomonisteista, kuten käsiteltävän aihepiirin sanastot ja teksti (esim. sanomalehtiartikkeli). On toivottavaa, että opiskelijoilla olisi käytössään suomi-ruotsi ja ruotsi-suomi sanakirjat. Oppimateriaaliin voidaan lukea kuuluvaksi myös sanastot (ruotsi-suomi), jonka jokainen opiskelija tekee oman esityksensä aiheesta, ja joka jaetaan muille kurssilaisille sekä opettajalle ennen esitystä.

    Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käyttö opetuksessa

  • Arvioitu opintojakson toteutustapa
  • - Lähiopetuksen osuus: 90 %
    - Etäopetuksen osuus: 0 %
    - Opiskelijan itseopiskelun osuus: 10 %

  • Opintojakson toteutustapa tieto- ja viestintätekniikan käytön näkökulmasta
  • Opetus toteutetaan lähiopetuksena (34h),joista läsnäolovaatimus on väh. 75% (26h). Kurssista ei ole erillistä tenttiä, mutta aktiivinen osallistuminen keskusteluharjoituksiin sekä kurssin aikana pidettävä esitys kuuluvat kurssivaatimuksiin.

    Mitoitus
    OpetusmuodotTuntia
    Luennot 51
    Oppimispäiväkirja, portfolio ja muu kirjallinen tuotos 1
    Kaikki yhteensä 52

    Opintojakson opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat

  • Tarkoitusena on rohkaista oppilaita puhumaan ruotsia erilaisissa tilanteissa. Tärkeintä on kommunikatiivisuus ja se että uskaltaa ilmaista itseään ruotsiksi ymmärrettävästi, ja että ymmärtää mitä keskustelukumppani sanoo. Kurssilla ei siis keskeytetä oppilasta ja korjata jokaista kielioppivirhettä. Keskusteluharjoitusten pareittain tai pienryhmissä pitäisi antaa oppilaalle eväitä käyttämään ruotsia, mikäli hän joskus työelämässään joutuu tilanteeseen jossa vaaditaan ruotsin kielen käyttöä. Kurssilla voimme toivon mukaan myös osoittaa, että ruotsin osaaminen ja puhuminen on positiivinen asia ja voi olla jopa myös ihan hauskaa!

  • Opintojaksokorvaavuus
    9715005 Ruotsin keskustelukurssi

    Viimeksi muokattu 05.11.2007
    MuokkaajaTiina Suominen