Opintojaksot  
|Tutkinnot| |Opintokokonaisuudet| |Kaikki| |Jatko| |KV|

Opinto-opas 2007-2008

KIEP-3700 TIETEELLINEN KIRJOITTAMINEN ENGLANNIKSI, 3 op
Academical Writing in English

Opintojakson vastuuhenkilö
Marketta Rostedt

Opettajat
Marketta Rostedt

Toteutuskerrat
  Periodi 1 Periodi 2 Periodi 3 Periodi 4 Kesä
Luento - - 12 h/per 12 h/per -
Tentti  
(Lukuvuoden 2007-2008 aikataulu)

Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle valmiudet asiatekstin ja tieteellisen tekstin tuottamiseen, sekä harjoitella omaa kirjallista ilmaisutaitoa ja tieteellisen tekstin tuottamista käytännön kirjoittamisharjoitusten avulla. Taitotaso B2 Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoasteikolla.

Sisältö
Sisältöalue Ydinaines Täydentävä tietämys Erityistietämys
1. Tieteellisen tekstin kirjoittamisen teoriaa: asia- ja tieteellisen tekstin tyyli; kirjoittamisen eri vaiheet; asiatekstin eri osien funktiot; välimerkkien käyttö;
oikeinkirjoituksen merkitys;
tekstin looginen eteneminen, pää- ja sivulauseet, viittaukset; kappalejako ja alaotsikot; lähdeluettelon tekeminen. 
     
2. Perusrakenteiden hallinta: artikkelit, prepositiot, relatiivipronominit, konjunktiot ja sidesanat, aikamuotojen käyttö, selkeä ilmaisutyyli.       
3. Esimerkkejä erityyppisistä kirjoitelmista, esim. raportti tai tiivistelmä (esim. englanninkielisen tiivistelmän kirjoittaminen suomenkielisestä lähtötekstistä).       
4. Harjoitustyö:
Jokainen osallistuja laatii kurssin aikana omaan tieteenalaansa liittyvän englanninkielisen kirjoitelman.
 
     

Suoritusvaatimukset
Aktiivinen osallistuminen lähiopetustunneille, kurssin aikana laadittava englanninkielinen kirjoitelma oman opinto- tai tutkimusalan aihepiiristä, sekä hyväksytysti suoritettu tentti.

Opintojakson arviointikriteerit

  • Opiskelijan tulisi pystyä ilmaisemaan itseään selkeästi, asiallisesti ja tarpeeksi virheettömästi englannin kielellä, jotta lukijalle ei syntyisi väärinkäsityksiä kieliasun vuoksi. Tekstin tulisi edetä loogisesti, kappalejaon tulisi olla selkeä ja esim. konjunktioita ja sidesanoja tulisi osata käyttää tekstin luettavuuden ja luontevuuden lisäämiseksi. Harjoitustyötä arvioitaessa huomiota kiinnitetään erityisesti tekstin ymmärrettävyyteen/virheettömyyteen/kielivirheiden haittaavuuteen, sekä tekstin asiasisällön loogiseen etenemiseen.

  • Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)

  • Oppimateriaali
    Tyyppi Nimi Tekijä ISBN URL Painos,saatavuus... Tenttimateriaali Kieli
    Opintomoniste           Kyllä   
    Kirja Scientists Must Write Robert Barrass     Routledge Ei ole  Englanti 
    Kirja The Mayfield Handbook of Technical and Scientific Writing Leslie C. Perelman, James Paradis, Edward Barrett     Mayfield Publishing Company Ei ole  Englanti 

    Esitiedot
    Tunnus Nimi OP P/S
    KIEP-3300 KIEP-3300 Englannin kielen peruskurssi 3 Pakollinen

    Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen TTY Intranetiin)

    Huomautuksia

    Pääasiallisena oppimateriaalina on opettajan laatima ja kokoama monistepaketti, joka sisältää yleisesti asiatekstin ja tieteellisen kirjoittamisen teoriaa sekä harjoituksia.

    Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käyttö opetuksessa

  • Arvioitu opintojakson toteutustapa
  • - Lähiopetuksen osuus: 30 %
    - Etäopetuksen osuus: 0 %
    - Opiskelijan itseopiskelun osuus: 70 %

  • Opintojakson toteutustapa tieto- ja viestintätekniikan käytön näkökulmasta
  • Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena ja itseopiskeluna.
    Lähiopetustunteja on n. 20-24h, joista läsnäolovaatimus väh.75%h. Opiskelijat saavat myös kotitehtäviä, jotka kurssin alkupuolella ovat kaikille yhteisiä, ja kurssin loppupuolella jokainen osallistuja kirjoittaa omaan tieteenalaansa liittyvän englanninkielisen tekstin, joka palautetaan opettajalle, ja johon oppilas tekee korjaukset opettajan merkintöjen mukaan. Korjaukset tulee esittää opettajalle tarkastusta varten. Kurssin päätyttyä on kirjallinen tentti, jossa testataan kurssilla läpikäytyjä asiatekstiin liittyviä rakenteita.

    Mitoitus
    OpetusmuodotTuntia
    Luennot 60
    Harjoitustyöt 18

    Muu mitoitettuTuntia
    Tenttiin valmistautuminen 3
    Kaikki yhteensä 81

    Opintojakson opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat

  • Teoria- ja harjoitusosiossa käydään läpi tieteelliseen kirjoittamiseen ja asiatyyliin liittyviä keskeisiä rakenteita. Oppilaat soveltavat oppimaansa kirjoittaessaan oman englanninkielisen harjoitustyönsä. Opettaja ei itse suoraan tee korjauksia hänelle palautettuihin kirjoitelmiin, vaan hän osoittaa merkinnöillään mitä muutoksia tai korjauksia tekstiin pitäisi tehdä (esim. lauserakenne, aikamuoto, aktiivi/passiivi, sanavalinta, oikeinkirjoitus, prepositio, artikkeli). Kun oppilas itse tekee vaadittavat muutokset/korjaukset, hän joutuu itse todella syventymään tekstinsä rakenteisiin ja miettimään, miten ilmaista asia selkeämmin/kieliopillisesti oikein. Tällöin hän varmasti oppii enemmän, kuin jos opettaja tekisi korjaukset valmiiksi. Kun oppilas sitten esittää opettajalle sekä alkuperäisen tekstinsä että tekemänsä muutokset/korjaukset, opettaja näkee miten oppilas on kunkin kohdan ymmärtänyt ja omaksunut. Näissä kahdenkeskisissä istunnoissa oppilaalla on myös mahdollisuus saada henkilökohtaista ohjausta juuri oman englanninkielisen tekstin tuottamiseen liittyvissä ongelmakohdissa.

  • Viimeksi muokattu 04.04.2007
    MuokkaajaMarketta Rostedt