|
MPR-5240 TIEN RAKENTEEN PARANTAMINEN JA KUNNOSSAPITO, 5 op
|
Opintojakson vastuuhenkilö
Pauli Kolisoja
Opettajat
Pauli Kolisoja
Tavoitteet
Tutustuttaa opiskelija tie- ja katurakenteiden parantamisen suunnittelussa käytettäviin tutkimusmenetelmiin, tutkimustulosten tulkintaan ja parantamistoimenpiteiden suunnitteluun. Lisäksi opintojaksolla annetaan perustietoa sorateiden kunnossapidosta ja teiden talvikunnossapidosta
Sisältö
Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Tie- ja katurakenteen vaurioitumismekanismit ja kunnon inventointimenetelmät sekä rakenteen parantamisen suunnittelua tukevat laboratoriotutkimukset. |   | |
2. | Tie- ja katurakenteiden kuormitus- ja routakestävyyden parantamiseen käytettävissä olevat keinot. |   | |
3. | Sorateiden kunnossapidon sekä talvikunnossapidon suunnittelu ja menetelmät. |   |
Suoritusvaatimukset
Nykyaikaisessa tierakenteen parantamisen suunnitteluohjelmistoympäristössä tehtävän harjoitustyön hyväksytty suoritus ja tentti luennoista, luennoilla jaetusta opetusmateriaalista ja kurssikirjoista.
Opintojakson arviointikriteerit
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Opintomoniste | Luennoilla jaettu opetusmateriaali | Kyllä | Suomi | ||||
Kirja | Rakenteen parantamissuunnittelua edeltävät maatutkatutkimukset ja tulosten esitystapa - menetelmäkuvaus | Tiehallinto | 2004, internetissä | Kyllä | Suomi | ||
Kirja | Rakenteen parantamisen suunnittelu | Tiehallinto | 2006, internetissä | Kyllä | Suomi |
Esitiedot
Tunnus | Nimi | OP | P/S |
MPR-5210 | MPR-5210 Yhdyskunnan geotekniikka | 5 | Suositeltava |
MPR-5230 | MPR-5230 Tie-, katu- ja ratarakenteiden suunnittelu | 5 | Suositeltava |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen TTY Intranetiin)
Huomautuksia
Kirjallisuusluetteloa täydennetään luennolla. Opintojakso luennoidaan vuorovuosin opintojakson MPR-5230 Tie-, katu- ja ratarakenteiden suunnittelu kanssa.
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käyttö opetuksessa
- tiedottamisessa kotisivuilla, uutisryhmissä tai s-postilistoilla esim. ajankohtaiset asiat, aikataulut
- opetusmateriaalin laadinnassa erityisesti verkkokäyttöön tai muuhun sähköiseen viestimeen
- harjoitus-, ryhmä- tai laboratoriotöiden työstämisessä
- harjoitustöiden, materiaalin jne. jakelussa ja/tai palauttamisessa
- asioiden ja ilmiöiden havainnollistamisessa esim. animaatiot, demot, simulaatiot, videoleikkeet
- Lähiopetuksen osuus: 40 %
- Etäopetuksen osuus: 0 %
- Opiskelijan itseopiskelun osuus: 60 %
Harjoitustyössä käytettävään ohjelmistoon perehdytään kahtena päivänä, jolloin läsnäolo on välttämätöntä.
Opetusmuodot | Tuntia |
Luennot | 58.5 |
Harjoitukset | 15 |
Harjoitustyöt | 30 |
Tieto- ja viestintätekniikan käyttö | 15 |
Muu mitoitettu | Tuntia |
Uudet työkalut ja menetelmät | 12 |
Tentti/välikokeet | 3 |
Kaikki yhteensä | 133.5 |
Opintojakson opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat
Opintojaksokorvaavuus
RTEK-5240 Tien rakenteen parantaminen ja kunnossapito
Viimeksi muokattu | 23.05.2007 |
Muokkaaja | Minna Leppänen |