|
MATP-2300 FOURIER¿N MENETELMÄT, 3 op
|
Opintojakson vastuuhenkilö
Juha Tanttu
Opettajat
Juha Tanttu
Tavoitteet
Signaalinkäsittelyssä tarvittavien matemaattisten perusmenetelmien oppiminen. Erityisesti taajuustasoajattelun oppiminen.
Sisältö
Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | SIGNAALIT
- jatkuvat ja diskreetit - eräitä perussignaaleja |
  | deltafunktio distribuutiona |
2. | SYSTEEMIT
- esimerkkejä dynaamisista systeemeistä - systeemien perusominaisuuksia |
  | |
3. | KONVOLUUTIO |   | |
4. | FOURIER-SARJAT
- trigonometrinen muoto - eksponenttimuoto - jaksollisen signaalin spektri - Parsevalin teoreema ja signaalin tehospektri |
Fourier-sarjan suppeneminen | |
5. | FOURIER-MUUNNOS
- Fourier-muunnospari - muunnoksen ominaisuuksia - konvoluution Fourier-muunnos - energiatiheysspektri |
Fourier-muunnoksen olemassolon ehdot
|
Suoritusvaatimukset
hyväksytysti suoritetut harjoitustyöt
Opintojakson arviointikriteerit
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Kirja | Signals & Systems | Oppenheim, A. V., Willsky, A. S. with S. H. Nawab | 0-13-651175-9 | 2nd edition | Ei ole | Englanti | |
Luentokalvot | Lineaariset järjestelmät | Tanttu, Juha T. | Ei ole | Suomi |
Esitiedot
Tunnus | Nimi | OP | P/S |
MATP-1311 | MATP-1311 Matematiikka P1 | 4 | Suositeltava |
MATP-1321 | MATP-1321 Matematiikka P2 | 4 | Suositeltava |
MATP-1331 | MATP-1331 Matematiikka P3 | 4 | Suositeltava |
MATP-1341 | MATP-1341 Matematiikka P4 | 4 | Suositeltava |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen TTY Intranetiin)
Tietoa esitietovaatimuksista
tai insinöörimatematiikka 1-5
Huomautuksia
Opintojakson voi lv2007-2008 suorittaa tekemällä puolet MATP-2310 Lineaariset järjestelmät kurssista.
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käyttö opetuksessa
- tiedottamisessa kotisivuilla, uutisryhmissä tai s-postilistoilla esim. ajankohtaiset asiat, aikataulut
- opetusmateriaalin laadinnassa erityisesti verkkokäyttöön tai muuhun sähköiseen viestimeen
- harjoitus-, ryhmä- tai laboratoriotöiden työstämisessä
- harjoitustöiden, materiaalin jne. jakelussa ja/tai palauttamisessa
- asioiden ja ilmiöiden havainnollistamisessa esim. animaatiot, demot, simulaatiot, videoleikkeet
- tentissä tai osaamisen/oppimisen arvioinnissa
- Lähiopetuksen osuus: 50 %
- Etäopetuksen osuus: 0 %
- Opiskelijan itseopiskelun osuus: 50 %
Ohjatut ja henkilökohtaiset harjoitustehtävät
Opetusmuodot | Tuntia |
Luennot | 36 |
Harjoitukset | 48 |
Harjoitustyöt | 11 |
Kaikki yhteensä | 95 |
Viimeksi muokattu | 01.11.2007 |
Muokkaaja | Tiina Suominen |