|
OHJP-6301 KÄYTTÄJÄKESKEINEN SUUNNITTELU, 3 op
|
Opintojakson vastuuhenkilö
Kristian Kiili
Opettajat
Kristian Kiili
Toteutuskerrat
Vastuuhenkilöt: |
|
Periodi 1 | Periodi 2 | Periodi 3 | Periodi 4 | Kesä | |
Luento | - | 24 h/per | - | - | - |
Harjoitus | - | 28 h/per | - | - | - |
Harjoitustyö | - | 10 h/per | - | - | - |
Tentti |
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on käytettävyyden perustietojen oppiminen ja käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteiden sekä menetelmien tuntemus. Opintojakson jälkeen opiskelija osaa suorittaa käyttäjätutkimuksia ja soveltaa saavutettuja tuloksia tuotekehityksen eri vaiheissa.
Sisältö
Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Käytettävyyden sekä ihmisen ja tietotekniikan välisen vuorovaikutuksen peruskäsitteet. Ihminen toimijana. Hahmolait. | Adaptiivisuus, kognitiivinen kuormateoria. | |
2. | Käyttäjäkeskeisen suunnittelun perusperiaatteet ja suunnitteluprosessin kulku. Normanin suunnitteluperiaatteet. | Contextual design menetelmä. | |
3. | Käytettävyyden tarkastelumenetelmien tuntemus ja liittäminen tuotekehitysprosessin eri vaiheisiin. Heuristinen arviointi ja käytettävyystestaus. |   | |
4. | Kohderyhmän huomioiminen suunnitteluprosessin eri vaiheissa. Kohderyhmän määrittely ja käyttäjätarpeiden kartoitus.
Osallistuva suunnittelu. |
Optimaalisen käyttäjäkokemuksen suunnittelu |
Suoritusvaatimukset
Hyväksytysti suoritettu tentti ja hyväksytysti suoritetut harjoitustyöt.
Opintojakson arviointikriteerit
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Kirja | Käytettävyys, suunnittelu ja arviointi | Wille Kuutti | 951-762-835-8 | Kyllä | Suomi | ||
Luentokalvot | Luentokalvot | Kristian kiili | www.pori.tut.fi/~krikii/ucd | Kyllä | Suomi |
Esitiedot
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen TTY Intranetiin)
Huomautuksia
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käyttö opetuksessa
- tiedottamisessa kotisivuilla, uutisryhmissä tai s-postilistoilla esim. ajankohtaiset asiat, aikataulut
- opetusmateriaalin laadinnassa erityisesti verkkokäyttöön tai muuhun sähköiseen viestimeen
- harjoitustöiden, materiaalin jne. jakelussa ja/tai palauttamisessa
- asioiden ja ilmiöiden havainnollistamisessa esim. animaatiot, demot, simulaatiot, videoleikkeet
- muu tapa: podcastit osasta luennoista
Opintojaksokorvaavuus
OHJP-6300 Käytettävyys
Viimeksi muokattu | 26.04.2007 |
Muokkaaja | Tiina Suominen |