Opintojaksot  
|Tutkinnot| |Opintokokonaisuudet| |Kaikki| |Jatko| |KV|

Opinto-opas 2007-2008

OHJP-6401 KÄYTTÖLIITTYMÄOHJELMOINTI, 5 op
User Interface Programming

Opintojakson vastuuhenkilö
Kristian Kiili

Opettajat
Kristian Kiili

Toteutuskerrat
Vastuuhenkilöt: Kristian Kiili
  Periodi 1 Periodi 2 Periodi 3 Periodi 4 Kesä
Luento - - 3 h/vko - -
Harjoitus - - 4 h/vko - -
Tentti  
(Lukuvuoden 2007-2008 aikataulu)

Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa vuorovaikutteisia käyttöliittymiä. Pelisuunnittelun perusteiden ymmärtäminen ja soveltaminen.

Sisältö
Sisältöalue Ydinaines Täydentävä tietämys Erityistietämys
1. Käyttöliittymä- ja pelisuunnitteluperiaatteiden tuntemus.        
2. Käyttäjäkokemuksen osatekijät. Ymmärtää äänen, kuvan ja vuorovaikutuksen laadun merkityksen käyttöliittymissä.   Flow teoria. Immersio.   Kognitiivinen kuormateoria.  
3. Opiskelija hallitsee flash ohjelmoinnin perusteet. Osaa soveltaa suunnitteluperiaatteita interaktiivisen pelin toteutuksessa.       
4. Pelien fysiikka. Liike, vetovoima, kitka ja kiihtyvyys. Törmäystarkastelu.        

Suoritusvaatimukset
Harjoitustyö ja ohjelmointitentti

Opintojakson arviointikriteerit

  • Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)

  • Oppimateriaali
    Tyyppi Nimi Tekijä ISBN URL Painos,saatavuus... Tenttimateriaali Kieli
    Luentokalvot Käyttöliittymät ja pelisuunnittelu Kristian Kiili       Ei ole  Suomi 
    Muu verkkomateriaali Actionscriptohjelmointi Kristian Kiili       Kyllä  Suomi 

    Esitiedot
    Tunnus Nimi OP P/S
    OHJP-1100 OHJP-1100 Ohjelmointitekniikka 6 Pakollinen
    OHJP-6301 OHJP-6301 Käyttäjäkeskeinen suunnittelu 3 Suositeltava

    Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen TTY Intranetiin)

    Huomautuksia

  • Opintojakson osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan.

  • Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käyttö opetuksessa

  • Opintojaksolla hyödynnetyt tieto- ja viestintätekniikat
  • - tiedottamisessa kotisivuilla, uutisryhmissä tai s-postilistoilla esim. ajankohtaiset asiat, aikataulut
    - opetusmateriaalin laadinnassa erityisesti verkkokäyttöön tai muuhun sähköiseen viestimeen
    - harjoitustöiden, materiaalin jne. jakelussa ja/tai palauttamisessa
    - asioiden ja ilmiöiden havainnollistamisessa esim. animaatiot, demot, simulaatiot, videoleikkeet
    - tentissä tai osaamisen/oppimisen arvioinnissa

    Mitoitus
    OpetusmuodotTuntia
    Luennot 30
    Harjoitukset 40
    Harjoitustyöt 27

    Oppimateriaali Tuntia
    Suomenkielinen verkkomateriaali 15

    Muu mitoitettuTuntia
    Uudet työkalut ja menetelmät 6
    Tenttiin valmistautuminen 8
    Tentti/välikokeet 4
    Kaikki yhteensä 130

    Opintojaksokorvaavuus
    OHJP-6400 Multimediaohjelmointi

    Opintojakson kotisivu

    Viimeksi muokattu 01.02.2007
    MuokkaajaKristian Kiili