Opintojaksot  
|Tutkinnot| |Opintokokonaisuudet| |Kaikki| |Jatko| |KV|

Opinto-opas 2007-2008

OHJ-2710 PELIOHJELMOINTI, 6 op
Game Programming

Opintojakson vastuuhenkilö
N.N.

Toteutuskerrat
  Periodi 1 Periodi 2 Periodi 3 Periodi 4 Periodi 5 Kesä
Luento 3 h/vko 2 h/vko - - - -
Harjoitustyö 30 h/per 60 h/per - - - -
Tentti  
(Lukuvuoden 2007-2008 aikataulu)

Tavoitteet
Antaa peruskäsitys nykyaikaisen pelituotannon ja -ohjelmoinnin eri osa-alueista. Kyetä toteuttamaan itsenäisesti pieni peliohjelmarunko.

Sisältö
Sisältöalue Ydinaines Täydentävä tietämys Erityistietämys
1. Pelien tuotantoprosessi, ideointi, määrittely, pelimekaniikka, vuorovaikutus  Tietokonepelien historia, erilaiset liiketoimintamallit    
2. Peliohjelman rakenne, kontrollilaitteet, julkaisualustat       
3. Grafiikan piirto, sävytystekniikat ja shaderit, sisä- ja ulkotilojen piirto, animaatio ja fysiikkamallit  OpenGL ja DirectX-rajapinnat    
4. Pelitekoäly, sovelluskohteet, yhtäläisyydet ja erot teknistieteelliseen tekoälyyn, tilakoneet, sääntöjärjestelmät, päätöspuut, tila-avaruushaut  Neuroverkot, geneettiset ja parveilualgoritmit    

Suoritusvaatimukset
Harjoitustyöt ja tentti

Opintojakson arviointikriteerit

  • Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)

  • Oppimateriaali
    Tyyppi Nimi Tekijä ISBN URL Painos,saatavuus... Tenttimateriaali Kieli
    Luentokalvot           Kyllä  Suomi 

    Esitiedot
    Tunnus Nimi OP P/S
    OHJ-2150 OHJ-2150 Algoritmien analyysi 4 Suositeltava
    OHJ-2700 OHJ-2700 Tietokonegrafiikka 6 Suositeltava

    Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen TTY Intranetiin)

    Huomautuksia

    Opintojakso on tarkoitettu suoritettavaksi opintojen loppupuolella ja edellyttää perustiedot ohjelmistotekniikan eri osa-alueista. Opintojaksoon kuuluu itseopiskelua ja se edellyttää kykyä itsenäiseen peliohjelmointiprojektin toteuttamiseen.

  • Opintojakson osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan.

  • Opintojakso soveltuu jatko-opinnoiksi.

  • Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käyttö opetuksessa

  • Opintojaksolla hyödynnetyt tieto- ja viestintätekniikat
  • - tiedottamisessa kotisivuilla, uutisryhmissä tai s-postilistoilla esim. ajankohtaiset asiat, aikataulut
    - opetusmateriaalin laadinnassa erityisesti verkkokäyttöön tai muuhun sähköiseen viestimeen
    - harjoitustöiden, materiaalin jne. jakelussa ja/tai palauttamisessa

  • Arvioitu opintojakson toteutustapa
  • - Lähiopetuksen osuus: 20 %
    - Etäopetuksen osuus: 0 %
    - Opiskelijan itseopiskelun osuus: 80 %

    Mitoitus
    OpetusmuodotTuntia
    Luennot 90
    Harjoitustyöt 90
    Kaikki yhteensä 180

    Opintojakson kotisivu

    Viimeksi muokattu 26.01.2007
    MuokkaajaAntti Valmari