|
SGNP-3080 STOKASTISET SIGNAALIT JA MENETELMÄT, 5 op
|
Opintojakson vastuuhenkilö
Jari Turunen
Opettajat
Jari Turunen
Toteutuskerrat
Vastuuhenkilöt: |
|
Periodi 1 | Periodi 2 | Periodi 3 | Periodi 4 | Kesä | |
Luento | - | - | 3-5 h/vko | - | - |
Harjoitustyö | - | - | 3-5 h/vko | - | - |
Tentti |
Tavoitteet
Kurssin tavoitteena on tutustua satunnaissignaalien käsittelyn keinoihin sekä niihin liittyviin rajoituksiin. Lisäksi kurssilla käsitellään mallinnusta (Wiener, Autoregression) ja hahmontunnistuksen perusperiaatteita.
Sisältö
Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Satunnaissignaalit, signaalien tilastolliset parametrit ja niiden estimointi. Tehosepktri ja sen estimointi | Estimointiteoria, Cramer-Rao:n raja | |
2. | Adaptiivinen suodatus, Wiener'in suodatin, LMS-algoritmi | Häiriöiden poisto datasta | |
3. | Autoregressiivisen mallinnuksen perusteet, Levinson-Durbinin rekursio |   | |
4. | Piirteiden haku tunnistusta varten, Luokittelumenetelmät,Bayes, lineaariset ja epälineaariset luokittelijat. | Fisherin menetelmä, luokittelun parantaminen, ja klusterointi | |
5. | Ilmiöiden tunnistaminen automaattisesti signaaleista | Tunnistuksen hyvyys ja kriteerit |
Suoritusvaatimukset
Hyväksytysti suoritettu tentti ja harjoitustyöt
Opintojakson arviointikriteerit
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Opintomoniste | Luentomoniste | Jari Turunen | http://www.pori.tut.fi/~turunenj | Kyllä | Suomi | ||
Kirja | Discrete-Time Signal Processing | A. V. Oppenheim, R. W. Schafer, J. R. Buck | 0-13-754920-2 | Ei ole | Englanti | ||
Kirja | Digital Signal Processing: A Practical Approach | Ifeachor & Jarvis | 0-201-59619-9 | Ei ole | Englanti |
Esitiedot
Tunnus | Nimi | OP | P/S |
SGNP-2010 | SGNP-2010 Digitaalinen signaalinkäsittely I | 4 | Pakollinen |
SGNP-3070 | SGNP-3070 Monitaajuusjärjestelmät | 4 | Suositeltava |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen TTY Intranetiin)
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käyttö opetuksessa
- tiedottamisessa kotisivuilla, uutisryhmissä tai s-postilistoilla esim. ajankohtaiset asiat, aikataulut
- opetusmateriaalin laadinnassa erityisesti verkkokäyttöön tai muuhun sähköiseen viestimeen
- harjoitus-, ryhmä- tai laboratoriotöiden työstämisessä
- harjoitustöiden, materiaalin jne. jakelussa ja/tai palauttamisessa
- asioiden ja ilmiöiden havainnollistamisessa esim. animaatiot, demot, simulaatiot, videoleikkeet
- Lähiopetuksen osuus: 70 %
- Etäopetuksen osuus: 0 %
- Opiskelijan itseopiskelun osuus: 30 %
Opetusmuodot | Tuntia |
Luennot | 64 |
Harjoitukset | 40 |
Tieto- ja viestintätekniikan käyttö | 28 |
Muu mitoitettu | Tuntia |
Tentti/välikokeet | 3 |
Kaikki yhteensä | 135 |
Viimeksi muokattu | 25.05.2007 |
Muokkaaja | Tiina Suominen |