|
ELE-5100 Integroidut digitaalipiirit, 5 op
|
Karri Palovuori
Luentoajat ja -paikat | Kohderyhmä, jolle suositellaan | |
Toteutus 1 |
|
3.-n. vuosikurssi
Automaatiotekniikan koulutusohjelma DI-Opiskelijat Jatko-opiskelijat Sähkötekniikan koulutusohjelma Tietoliikenne-elektroniikan koulutusohjelma |
Hyväksytysti suoritettu tentti.
-
Opiskelija saa kurssilla perusnäkemyksen integroitujen digitaalipiirien (VLSI-piirien) rakenteista ja näiden toiminnasta, käytännön ongelmista piirien suunnittelussa ja toteutuksesta, kellon ja tehon logistiikasta.
Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Mikropiirien perusrakenne ja sen vaikutus kytkennän toimintaan. | Piirin toiminnan optimointi rakenteiden sijoituksella ja mitoituksella sekä johdotuksen reitityksellä. | Rakenteiden suorituskykyanalyysi. |
2. | MOS-transistorien ja perus-CMOS-kytkentöjen topologia ja toiminta, portit ja rekisterit. | Vaihtoehtoiset (esim. domino-) CMOS-rakenteet. | Eksoottiset (esim. pulssirekisteri) CMOS-rakenteet. |
3. | Kellon jakamisen ja piirin tehonkulutuksen problematiikka. | Kellon oikaisu (PLL:llä), tehonkulutuksen staattinen minimointi. | Dynaaminen tehonsäätö. |
4. | Laajat toiminnalliset peruslohkot, muistit, yhteenlaskupiirit ja kertojat. | Laajojen peruslohkojen tavallisimmat optimointimenetelmät. | Laajojen peruslohkojen toteutus vaihtoehtoisilla CMOS-rakenteilla. |
5. | Testattavuuden huomiointi piirin suunnittelussa. | Perustestirakenteet. | Piirin automaattinen itsetestaus. |
Loppuarvosana määräytyy tentin perusteella. Kurssin läpipääsy edellyttää ydinaineksen hallintaa.
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Kirja | Digital Integrated Circuits - A Design Perspective, Intl. Ed. | Rabay, Chandrakasan, Nikolic | 0-13-120764-4 | 0-13-120764-4, 2nd Ed. | Englanti |
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa | |
Toteutus 1 | Luennot Harjoitukset |
Lähiopetus: 0 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 0 % |