|
MPR-5131 Pohjarakentamisen laskentaohjelmat, 5 op
|
Tim Länsivaara
Luentoajat ja -paikat | Kohderyhmä, jolle suositellaan | |
Toteutus 1 |
|
3.-n. vuosikurssi
Jatko-opiskelijat Rakennustekniikan koulutusohjelma |
Opintojakson aikana hyväksytysti suoritetut harjoitustehtävät sekä tentti luennoista ja luennoilla jaetusta opetusmateriaalista.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
-
Tutustuttaa opiskelija yleisimpien pohja- ja maarakenteiden geotekniseen mitoitukseen tietokoneohjelmia hyväksi käyttäen.
Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Painuman laskenta. Eri materiaalimallit, konsolidaatiomallit, kuormat, 2D- ja 3D-geometria. Painuman ja huokosvedenpaineen aikakäyttäytyminen. | ||
2. | Stabiliteetin laskenta. Yleisimmät menetelmät. Avoimen ja suljetun tilan lujuus. Huokosvedenpaine stabiliteettilaskelmissa. | ||
3. | Tuetun kaivannon mitoitus. Seinän siirtymätila ja rasitukset. Eri materiaalimallit ja seinätyypit. | ||
4. | Paalun geotekninen ja rakenteellinen kestävyys. Paalun siirtymätarkastelu. |
Tentti 50% ja harjoitustehtävät 50%.
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Kirja | Eurocode-normisto pohjarakennusta käsitteleviltä osiltaan | RIL | Suomi | ||||
Kirja | GeoCalc-ohjelman manuaalit | Esitellään luennoilla | Suomi | ||||
Kirja | Lyöntipaalutusohje (LPO-2005) | RIL | RIL 223-2005 | Suomi | |||
Kirja | Pohjarakennusohjeet (RIL 121) | RIL | Suomi | ||||
Kirja | Rakennuskaivanto-ohje (RIL 181) | RIL | Suomi | ||||
Kirja | Suurpaalutusohje (SPO-2001) | RIL | 2001 | Suomi | |||
Luentokalvot | Luennot ja luennoilla jaettu opetusmateriaali | TTY, Maa- ja pohjarakenteet | Suomi |
Opintojakso | P/S |
MPR-5010 Maamekaniikka | Pakollinen |
MPR-5110 Pohjarakenteet | Suositeltava |
MPR-5210 Yhdyskunnan geotekniikka | Suositeltava |
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa | |
Toteutus 1 | Luennot Harjoitustyöt |
Lähiopetus: 0 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 0 % |