|
SMG-4200 Sähkömagneettisten järjestelmien lämmönsiirto, 5 op
|
Risto Mikkonen
Luentoajat ja -paikat | Kohderyhmä, jolle suositellaan | |
Toteutus 1 |
|
Tentti sekä hyväksytysti suoritetut harjoitustyöt.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
-
Tavoitteena on korostaa, että yksi sähkömekaanisten toimilaitteiden keskeinen ongelma on lämpeneminen. Kurssilla pyritään esittämään sekä analyyttiset että numeeriset menetelmät, joilla 1D tai 2D johtumisongelmat ovat ratkaistavissa. Tavoitteena on esittää sekä stationääri että epästationääri tilanne ja peilata teoria erityisesti sähkömagneettisten ja elektronisten järjestelmien sovellutuksissa. Teoriaa pyritään havainnollistamaan laitoksen laboratorion avulla, jossa on mahdollista päästä portaattomasti noin 2 K asteen lämpötilaan.
Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Lämmönjohtumisen osittaisdifferentiaaliyhtälön (ODY)analyyttinen ja numeerinen ratkaisu erityyppisten reunaehtojen vallitessa stationääritilanteessa. | ||
2. | Lämmönjohtumisen ODY:n analyyttinen ja numeerinen ratkaisu epästationäärisissä tilanteissa. | Lämpöverkkomalli tarjoaa analogian lämmönsiirron ja piirianalyysin välille. Käytännön laskentatyössä käyttökelpoinen. | |
3. | Lämmönsiirron tehostaminen, ripateoria. | ||
4. | Lämmönsiirron mekanismien esittely. | ||
5. | Sähkömagneettinen mitoitus järjestelmän lämpeneminen huomioiden. |
Hyväksytysti suoritettu tentti. Hyväksytyt harjoitustyöt.
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Kirja | Heat Transfer, a practical approach, soveltuvin osin | Yunus Cengel | 0-07-115150-8 (ISE) | Englanti | |||
Opintomoniste | Sähkömagneettisten järjestelmien lämmönsiirto | Risto Mikkonen | Suomi |
Opintojakso | P/S |
SMG-1100 Piirianalyysi I | Suositeltava |
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa | |
Toteutus 1 | Luennot Harjoitukset Harjoitustyöt Laboratoriotyöt |
Lähiopetus: 0 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 0 % |