|
KEM-2100 Orgaaninen kemia, 5 op
|
Terttu Hukka
Luentoajat ja -paikat | Kohderyhmä, jolle suositellaan | |
Toteutus 1 |
|
2. vuosikurssi |
Hyväksytysti suoritetut luentoihin ja/tai kirjaan perustuvat välikokeet (1. & 2.) tai lopputentti.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
-
Antaa pohjatiedot orgaanisen kemian laboratoriotöille, orgaanisen kemian ja polymeerikemian syventäville opintojaksoille ja biokemian opinnoille.
Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Orgaanisen kemian systemaattinen nimistö (IUPAC). | ||
2. | Hiiliyhdisteiden sidokset ja molekyylirakenteet, isomerian eri lajit, optinen aktiivisuus ja peilikuvaisomeerit. | Molekyylien rakentaminen molekyylimallinnusohjelmilla. | |
3. | Keskeiset orgaanisten ja bio-orgaanisten yhdisteiden luokat. Orgaanisille yhdisteille ominaiset reaktiot ja valmistusmenetelmät. Yleisimmät reaktiomekanismit. Orgaanisten yhdisteiden esiintyminen luonnossa ja käyttö teollisuudessa. | ||
4. | Johdanto spektroskooppisiin analyysimenetelmiin (NMR, IR ja UV-VIS) sekä massaspektrometriaan. |
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Kirja | Organic Chemistry | H. Hart, L.E. Craine, D.J. Hart, C.M. Hadad, 2007, Houghton Mifflin Company | 0-618-59073-0 | 12. painos, Juveneksen kirjakauppa | Englanti | ||
Kirja | Organic Nomenclature, A Programmed Introduction | James G. Traynham | 0-13-270752-7 | Tilaus Juveneksen kautta | Englanti | ||
Muu verkkomateriaali | Orgaaninen kemia | Terttu Hukka | Moodle-oppimisalusta | Suomi | |||
Muu verkkomateriaali | Organic Chemistry: A Short Course, Student Website | Houghton Mifflin | Englanti |
Opintojakso | P/S |
KEM-1150 Laaja kemia 1 | Suositeltava |
KEM-1200 Laaja kemia 2 | Suositeltava |
KEM-1250 Laaja kemia 3 | Suositeltava |
KEM-1300 Laaja kemia 4 | Suositeltava |
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
Vaatii ilmoittautumisen POP:n kautta opintojaksolle.
Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa | |
Toteutus 1 | Luennot | Luennot Harjoitustyöt |
Lähiopetus: 0 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 0 % |