|
KSU-6110 Prosessikoneiden ja -järjestelmien suunnittelu, 5 op
|
Timo Kalema
Luentoajat ja -paikat | Kohderyhmä, jolle suositellaan | |
Toteutus 1 |
|
3.-n. vuosikurssi
Automaatio-, kone- ja materiaalitekniikan tiedekunta Luonnontieteiden ja ympäristötekniikan tiedekunta Teknis-taloudellinen tiedekunta |
Tentti, harjoitustyöt ja kotitehtävät hyväksytysti suoritettu
-
Tavoite on opettaa lämmön- ja aineensiirtoon perustuvien laitteiden, prosessien ja järjestelmien mitoitusta ja optimointia.
Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Lämmön ja aineensiirtoa sisältävien koneiden ja prosessien suunnittelu- ja optimointimenetelmät. Suunnitteluprosessi yleisesti, teknisen suunnitteluongelman muokkaaminen matemaattiseksi ongelmaksi ja tämän ratkaiseminen. | ||
2. | Analyyttiset ratkaisumenetelmät ja tietokoneohjelmien käyttö ongelmien ratkaisussa. Keskeiset optimointimenetelmät. | ||
3. | Esimerkkejä erilaisten prosessien optimoinnista, mm. lämpöpintojen , pumppausprosessien, ilmakanavistojen ja rakenteiden ja konstruktioiden optimointi | ||
4. | Erilaisten järjestelmien ja laitteiden energiatehokkuuden optimointi |
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Kirja | Design of Thermal Systems | Stoecker | Suomi |
Opintojakso | P/S |
KSU-6100 Prosessidynamiikan perusteet | Pakollinen |
Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa | |
Toteutus 1 | Kurssin tavoite on tyypillisten energia- ja prosessiteknisten koneiden yleissuunnittelun oppiminen. Sisältö: Suunnitteluprosessi yleisesti, teknisen suunnitteluongelman muokkaaminen fysikaaliseksi tehtäväksi, fysikaalisten ongelmien ratkaisumenetelmät. Erilaisten optimointimenetelmien käyttö ratkaisussa ja perusprosessien optimointi. Esimerkkeinä analysoidaan ja optimoidaan pumppausprosesseja, prosessiteollisuuden prosesseja, rakennusten lämmöneristystä, lämmönsiirtimiä, jäähdytyskoneita. Minimoitava kohdefunktio on yleensä kustannus, joten kustannusfunktioden muodostaminen on tärkeä vaihe optimointia. | Luennot Harjoitukset Harjoitustyöt |
Lähiopetus: 0 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 0 % |