|
KMT-3700 Korkean teknologian kuidut, 4 op
|
Pertti Nousiainen
Luentoajat ja -paikat | Kohderyhmä, jolle suositellaan | |
Toteutus 1 |
|
Hyväksytysti suoritetut harjoitustyöt sekä tentti opintojakson sisällöstä.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
-
Kurssin tavoittena on antaa laajahko teoreettinen ja käytännöllinen yleistietämys eri polymeerien prosessoinnista erikoisominaisuuksin varustetuiksi kuiduiksi sekä kuitujen käyttösovelluksista. Korkean teknologian käyttö kuidutuksessa, kuten nanoteknologian, nestekidepolymeerien, sähköä johtavien polymeerien, ultraohuiden kuitujen sekä hiili- ja optisten kuitujen valmistuksessa.
Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Korkean teknologian kuitujen kehitys sekä niiden toiminnalliset erot normaalikuituihin nähden. Polymeeriseokset ja niiden käyttö toiminnallisina kuituina. Lisäaineet ja niiden käyttö stabiloinnissa. Anisotrooppiset ja nestekidepolymeerit ja niiden käyttö kuitumateriaaleina. Pintamodifioitujen sekä ultrahienojen kuitujen valmistus ja käyttökohteet. Hiilikuitujen valmistus eri menetelmillä ja sovellukset. |
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Luentokalvot | Englanti | ||||||
Opintomoniste | High Technology Fibres | Pertti Nousiainen | Englanti |
Opintojakso | P/S |
KMT-3100 Tekstiiliraaka-aineet 2 | Suositeltava |
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa | |
Toteutus 1 | Kurssin tavoitteena on antaa laaja teoreettinen ja osin soveltava yleistietämys eri polymeerien historiasta, tuotannosta ja prosessoinnista erikoisominaisuuksin varustetuiksi kuiduiksi sekä kuitujen käyttösovelluksista. Korkean teknologian käyttö kuidutuksessa, kuten nanoteknologia, nestekidepolymeerit, sähköä johtavat polymeerit, lääketietelliset polymeerit ja hybridimateriaalit. Kuitumatriaalien stabilointi lämpöä, säteilyä ja hapettumista vastaan. Ultralujien ja -ohuiden kuitujen sekä hiili ja optisten kuitujen valmistus ja ominaisuudet. |
Lähiopetus: 0 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 0 % |