|
OHJ-1700 Ohjelmistotekniikan kandidaatintyöseminaari, 0 op
|
Mika Siikarla, Petri Gerdt, Kaisa Väänänen-Vainio-Mattila, Mikko Tiusanen, Mika Katara, Sari Kujala
Luentoajat ja -paikat | Kohderyhmä, jolle suositellaan | |
Toteutus 1 |
3.-n. vuosikurssi
Kandiopiskelijat |
|
Toteutus 2 |
3.-n. vuosikurssi
Kandiopiskelijat |
|
Toteutus 3 |
3.-n. vuosikurssi
Kandiopiskelijat |
|
Toteutus 4 |
3.-n. vuosikurssi
Kandiopiskelijat |
Riittävä läsnäolo seminaarissa, kandidaatintyön kirjoittaminen, muiden osallistujien aikaansaannosten kommentointi, esitys omasta kandidaatintyöstä ja toisen kandidaatintyön opponointi.
Kandidaatintyön suorittaminen saa kestää maksimissaan 2 periodia. Työn tekemisen seminaarin yhteydessä voi aloittaa vain periodien 1.-4. alussa. Kandidaatintyöstä annetaan erillinen, numeerinen (0-5) arvosana.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
Alkutapaamisessa jaetaan suorittajat ryhmiin. Ensimmäisen periodin lopulla käydään pienryhmissä läpi kunkin suunnitelma sisällysluetteloksi. Loppupalaverissa kukin esittelee lyhyesti työnsä ja toimii toiselle opponenttina. Koko työskentely tapahtuu Moodle-oppimisympäristössä olevan aikataulun mukaisesti.
Opintojakson tavoite on kehittää opiskelijan taitoja lukea, kirjoittaa, hakea tietoa ja vuorovaikuttaa sekä harjoittaa seminaarikäyttäytymistä. Seminaarin aikana kirjoitetaan kandidaatintyö ja kypsyysnäyte. Nämä kaikki valmistavat opiskelijaa tieteellisen artikkelin tai seuraavan opinnäytteen kirjoittamiseen.
Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Tieteellisen ja teknisen aineiston hakeminen erilaisista lähteistä ja eri tavoin. | Haetun aineiston karsinta tarkasteltavan aiheen kannalta jotenkin oleellisiin. | Haetun aineiston merkityksen arviointi tarkasteltavan aiheen kannalta. |
2. | Tieteellisen ja teknisen aineiston lukeminen ja kommentointi; sen ymmärtäminen niin, että sitä voi hyödyntää. | Rakentavien ja hyödyllisten kommenttien antaminen; materiaalin ymmärtäminen kunnolla. | Aineiston hyödyllisyyden ja esityksen laadun arvioiminen. |
3. | Tieteellisen julkaisun rakenteen suunnittelu ja sellaisen kirjoittaminen. | Tieteellisen ja teknisen yleisön huomioon ottaminen rakenteessa ja esitystavassa. | Lukijan tarpeiden täyttäminen hukkaamatta tilaa tai ponnistusta, minimimuutoksin. |
4. | Toisten kommenttien käsittely asianmukaisesti. | Kommentteihin reagointi ohi ja yli niiden välittömän kohteen; lukijan reaktion syyn ymmärtäminen. | |
5. | Seminaariesitelmän pitäminen ja opponenttina toimiminen. |
Moodle-tehtävät, osallistuminen seminaariin ja kandidaatintyö.
Opintojaksolla käytetään suoritusmerkintäistä arviointiasteikkoa (hyväksytty-hylätty)
Opintojakso on pakollinen kandidaatintyön tekijöille ja siihen liittyvä työmäärä sisältyy kandidaatintyöstä annettaviin opintopisteisiin. Tarkemmin, ks. http://www.cs.tut.fi/kurssit/OHJ-1700/
Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa | |
Toteutus 1 | Periodien 1 ja 2 aikana suoritettava kandidaatintyöseminaari. |
Lähiopetus: 5 % Etäopetus: 20 % Itseopiskelu: 75 % |
|
Toteutus 2 |
Lähiopetus: 5 % Etäopetus: 20 % Itseopiskelu: 75 % |
||
Toteutus 3 |
Lähiopetus: 5 % Etäopetus: 20 % Itseopiskelu: 75 % |
||
Toteutus 4 |
Lähiopetus: 5 % Etäopetus: 20 % Itseopiskelu: 75 % |