|
SVT-1200 Sähkövoimajärjestelmän perusteet, 5 op
|
Kirsi Nousiainen
Luentoajat ja -paikat | Kohderyhmä, jolle suositellaan | |
Toteutus 1 |
|
2. vuosikurssi
Kandiopiskelijat Sähkötekniikan koulutusohjelma Ympäristö- ja energiatekniikan koulutusohjelma |
Hyväksytysti suoritettu laboratoriotyö ja tentti.
-
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija saa yleiskuvan sähkövoimajärjestelmän rakenteesta ja toiminnasta sekä pystyy alustavasti mallintamaan ja analysoimaan sähkövoimajärjestelmää normaalitilassa ja vikatilanteiden aikana.
Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Sähkön tuotanto, siirto ja kulutus. Sähkön siirto-ja jakelujärjestelmän rakenne ja rakenneosat sekä niiden mallintaminen. | ||
2. | Kolmivaihejärjestelmät ja vaihtosähköjärjestelmien osoitinsuureiden laskenta. | ||
3. | Sähköverkon kuormitus ja suunnitteluperiaatteet. Jännitteenaleneman ja tehonjaon laskenta säteettäisessä verkossa. Laskeminen suhteellisarvoilla. | ||
4. | Sähköverkon vikatilanteet ja niiden hallinta. Ylijännitteet, oikosulku ja maasulku. Vikatilanteiden analysointi, laskeminen symmetrisillä komponenteilla. |
Hyväksytysti suoritettu tentti.
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Luentokalvot | Sähkövoimajärjestelmän perusteet | Kirsi Nousiainen | kurssin materiaalisivu | Suomi | |||
Muu verkkomateriaali | Laskuharjoitusmateriaali | Kirsi Nousiainen | kurssin materiaalisivu | Suomi | |||
Opintomoniste | Sähkövoimajärjestelmän perusteet | Kirsi Nousiainen | S-kilta, kurssin materiaalisivu | Suomi |
Opintojakso | P/S |
SVT-1100 Sähköenergia | Suositeltava |
Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa | |
Toteutus 1 | Opintojaksolla opiskelija saa yleiskuvan sähkövoimajärjestelmän rakenteesta ja toiminnasta sekä oppii alustavasti mallintamaan ja analysoimaan sähkövoimajärjestelmää. normaalitilassa ja vikatilanteiden aikana. | Luennot Harjoitukset Laboratoriotyöt |
Lähiopetus: 0 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 0 % |