|
ACI-41050 Sumea laskenta, 4 op
|
Mikko Laurikkala, Pietari Pulkkinen, Hannu Koivisto
Luentoajat ja -paikat | Kohderyhmä, jolle suositellaan | |
Toteutus 1 |
|
3.-n. vuosikurssi
Automaatiotekniikan koulutusohjelma DI-Opiskelijat KV-opiskelijat Konetekniikan koulutusohjelma Luonnontieteiden ja ympäristötekniikan tiedekunta Sähkötekniikan koulutusohjelma Tietojohtamisen koulutusohjelma Tietotekniikan koulutusohjelma Ympäristö- ja energiatekniikan koulutusohjelma |
Tietokoneharjoitukset, harjoitustyö ja posteriesitys, vapaaehtoinen tentti.
-
Tavoitteena on antaa opiskelijalle riittävät perustiedot sumeiden joukkojen ja sumean päättelyn käytöstä data-analyysissa ja säädössä. Toinen päätavoite on ryvästysmenetelmien (klusterointi) perusteorian oppiminen.
Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Sumeat joukot ja jäsenyysfunktiot. | T-normit ja S-normit. | |
2. | Sumea päättely, Mamdanin malli, Sugenon malli. | Lieriölaajennus, sumea päättelysääntö, sumea relaatio. | Sumeat implikaatiofunktiot. |
3. | Sumea säätö: säätöratkaisuja. | Sumean säätimen viritys. | |
4. | Ryvästysmenetelmiä: K-keskiöryvästys, sumea C-keskiöryvästys. | Itseorganisoituva kartta (SOM). |
Tietokoneharjoitusten, harjoitustyön ja posterin hyväksytty suoritus tuo arvosanan 1. Kiitettävä pistemäärä tietokoneharjoituksista antaa yhden arvosanan korotuksen, samoin kiitettävä yhteispistemäärä harjoitustyöstä ja posterista. Vapaaehtoisella tentillä kokonaisarvosanaa voi korottaa vielä kaksi arvosanaa.
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Kirja | Soft Computing and Intelligent Systems Design. Theory, Tools and Applications. | Karray & De Silva | 0 321 11617 8 | Englanti | |||
Luentokalvot | Suomi |
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa | |
Toteutus 1 | Sumean laskennnan toteutus 2008 syksy | Luennot Tieto- ja viestintätekniikan käyttö Harjoitustyöt |
Lähiopetus: 12 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 0 % |