|
TETA-5010 Puheviestintä ja neuvottelutaito II, 5 op
|
Pentti Vanha-aho
Luentoajat ja -paikat | Kohderyhmä, jolle suositellaan | |
Toteutus 1 |
|
|
Toteutus 2 |
Luennot, harjoitukset ja videotyö
-käytännössä lähes 100 % läsnäolo edellytetään. Harjoitusosuuden kaikki valmistelua edellyttävät tehtävät on suoritettava (kaksi neuvotteluharjoitusta, kaksi esitysharjoitusta, poissaolotilanteessa korvauksesta voidaan neuvotella). Lopputyönä tehdään käytännön viestintäharjoituksena video-ohjelma pienryhmässä. Video vastaa tenttiä.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
-
Parantaa opiskelijan tietoja ja taitoja vuorovaikutteisesta kommunikaatiosta sekä ilmiönä että käytännön valmiuksina. Aktivoida osanottajat kehittämään omia viestintävalmiuksiaan tarkoituksenmukaisesti. Antaa valmiuksia työelämän viestintätilanteisiin, erityisesti teollisuuden ja yrityselämän tarpeisiin. Osata arvioida esitys- ja puhetaidon merkitystä ja mahdollisuuksia vaatimuksiltaan vaihtelevissa kommunikaatiotilanteissa. Vahvistaa puheviestinnän teoreettista viitekehystä
Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | 1. teoreettiset tiedot: -peruskurssin aineksen hallinta pohjana -syventävänä viestinnän ilmiöiden mallintaminen, argumentaation ja vaikuttamisen teoriaa, sosiaalipsykologian ja puhetaidon vaikutuskeinojen tunteminen, jne. -käytännön tilanteiden algoritminen jäsentäminen | -kognitiivinen dissonanssi -ryhmädynamiikka | viestintätilanteisiin valmistautuminen systeemisestä näkökulmasta |
2. | 2. puheviestintä: -erilaisten esitysten jäsentäminen, havainnollistaminen, argumentaatio ja perustelut, nonverbaali viestintä, kulttuurienvälinen viestintä -ex tempore-esitykset, taivuttava esitys, tiedottava esitelmä videotyöskentelyn perusteet, editointi, kuvan ja äänen jälkikäsittely | -yleisöanalyysi, nonverbaalin osa-alueiden erittely, -kulttuurienvälisen viestinnän käsitteellistäminen: stereotypiat, etnosentrismi, etc. | -vaikuttamisen analysointi tehtävä- ja tilannevaatimusten mukaan |
3. | 3. neuvottelutaito: -neuvottelun käsitteet, valmistautumisen vaiheet, neuvotteluprosessi ja päätöksenteko -neuvottelustrategia ja -taktiikka -sosiaalipsykologinen vaikuttaminen -työelämän neuvottelutilanteisiin orientoituminen -konfliktin ratkaisu -organisaation sisäinen viestintä | -distributiivinen ja integratiivinen tarkastelutapa, yhteistyön merkitys -transaktioanalyysi -peliteorian sovellukset neuvottelutaidossa | |
4. | 4. työelämään orientoivat: esiintymis-, neuvottelu- ja vuorovaikutustilanteet -myyntiesitys, informatiivinen esitelmä erilaiset yhteistyö- ja intressiristiriitaneuvottelut, videoneuvottelu, yhtiökokous |
-puhetehtävät ja esiintymistaidon osa-alue 25% -neuvottelutaito ja pienryhmäviestintä 25% -video ja mahdolliset kirjalliset raportit 25% -aktiivisuus (palautekeskustelut, ryhmän toiminnan edistäminen, yritteliäisyys) 25%
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Opintojakso | P/S |
TETA-1040 Puheviestintä ja neuvottelutaito | Pakollinen |
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
-teoria-aines käsitteellistää viestinnän ilmiötä osatekijöiden kautta, käsiteltävä teoriamateriaali on valittu tavoitteiden mukaisesti luomaan monipuolinen ymmärrys inhimillisen viestinnän merkityksestä ja mahdollisuuksista osana (tekniikan) asiantuntijan ammatillista pätevyyttä, -kaikki opetus tähtää teorian konkretisointiin harjoitusten ja palautteiden kautta, jotta opiskelija pystyy parantamaan viestintätaitojaan työelämän tarpeita vastaavaksi (liike- ja yrityselämä, johtotehtävät, asiantuntijan viestintä) -palautteessa on oleellista pienryhmäpalaute ja sitä tukeva henkilökohtainen palaute, osin myös kirjallisena
Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa | |
Toteutus 1 | Ryhmä 1 torstaisin 8.30-14 ja ryhmä 2 perjantaisin 8.30-14 | Luennot Harjoitukset Harjoitustyöt Laboratoriotyöt |
Lähiopetus: 0 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 0 % |
Toteutus 2 | Luennot Harjoitukset Harjoitustyöt Laboratoriotyöt |
Lähiopetus: 0 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 0 % |