Opinto-opas 2008-2009
Perus

Perus Pori KV Jatko Avoin

|Tutkinnot|     |Opintokokonaisuudet|     |Opintojaksot|    

Opinto-opas 2008-2009

TETA-5010 Puheviestintä ja neuvottelutaito II, 5 op
Speech Communication and Negotiation Skills II

Opintojakson vastuuhenkilö

Pentti Vanha-aho

Toteutuskerrat

  Luentoajat ja -paikat Kohderyhmä, jolle suositellaan
Toteutus 1


Per 1, 2 :
Torstai 9 - 11, K4110
Perjantai 9 - 11, K4110
Per 2 :
Torstai 9 - 11, TD308
Perjantai 9 - 11, TD308

 
 
Toteutus 2    


Suoritusvaatimukset

Luennot, harjoitukset ja videotyö -käytännössä lähes 100 % läsnäolo edellytetään. Harjoitusosuuden kaikki valmistelua edellyttävät tehtävät on suoritettava (kaksi neuvotteluharjoitusta, kaksi esitysharjoitusta, poissaolotilanteessa korvauksesta voidaan neuvotella). Lopputyönä tehdään käytännön viestintäharjoituksena video-ohjelma pienryhmässä. Video vastaa tenttiä.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan

Opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat

-

Tavoitteet

Parantaa opiskelijan tietoja ja taitoja vuorovaikutteisesta kommunikaatiosta sekä ilmiönä että käytännön valmiuksina. Aktivoida osanottajat kehittämään omia viestintävalmiuksiaan tarkoituksenmukaisesti. Antaa valmiuksia työelämän viestintätilanteisiin, erityisesti teollisuuden ja yrityselämän tarpeisiin. Osata arvioida esitys- ja puhetaidon merkitystä ja mahdollisuuksia vaatimuksiltaan vaihtelevissa kommunikaatiotilanteissa. Vahvistaa puheviestinnän teoreettista viitekehystä

Sisältö

Sisältöalue Ydinaines Täydentävä tietämys Erityistietämys
1. 1. teoreettiset tiedot: -peruskurssin aineksen hallinta pohjana -syventävänä viestinnän ilmiöiden mallintaminen, argumentaation ja vaikuttamisen teoriaa, sosiaalipsykologian ja puhetaidon vaikutuskeinojen tunteminen, jne. -käytännön tilanteiden algoritminen jäsentäminen   -kognitiivinen dissonanssi -ryhmädynamiikka   viestintätilanteisiin valmistautuminen systeemisestä näkökulmasta 
2. 2. puheviestintä: -erilaisten esitysten jäsentäminen, havainnollistaminen, argumentaatio ja perustelut, nonverbaali viestintä, kulttuurienvälinen viestintä -ex tempore-esitykset, taivuttava esitys, tiedottava esitelmä videotyöskentelyn perusteet, editointi, kuvan ja äänen jälkikäsittely   -yleisöanalyysi, nonverbaalin osa-alueiden erittely, -kulttuurienvälisen viestinnän käsitteellistäminen: stereotypiat, etnosentrismi, etc.  -vaikuttamisen analysointi tehtävä- ja tilannevaatimusten mukaan 
3. 3. neuvottelutaito: -neuvottelun käsitteet, valmistautumisen vaiheet, neuvotteluprosessi ja päätöksenteko -neuvottelustrategia ja -taktiikka -sosiaalipsykologinen vaikuttaminen -työelämän neuvottelutilanteisiin orientoituminen -konfliktin ratkaisu -organisaation sisäinen viestintä   -distributiivinen ja integratiivinen tarkastelutapa, yhteistyön merkitys -transaktioanalyysi -peliteorian sovellukset neuvottelutaidossa   
4. 4. työelämään orientoivat: esiintymis-, neuvottelu- ja vuorovaikutustilanteet -myyntiesitys, informatiivinen esitelmä erilaiset yhteistyö- ja intressiristiriitaneuvottelut, videoneuvottelu, yhtiökokous      


Opintojakson arvostelu

-puhetehtävät ja esiintymistaidon osa-alue 25% -neuvottelutaito ja pienryhmäviestintä 25% -video ja mahdolliset kirjalliset raportit 25% -aktiivisuus (palautekeskustelut, ryhmän toiminnan edistäminen, yritteliäisyys) 25%

Arvosteluasteikko:

Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)

Osasuoritukset:

Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan

Esitietovaatimukset

Opintojakso P/S
TETA-1040 Puheviestintä ja neuvottelutaito Pakollinen  

Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)

Vastaavuudet

Opintojakso Vastaa opintojaksoa  Selite 
TETA-5010 Puheviestintä ja neuvottelutaito II, 5 op 2906030 Puheviestintä ja neuvottelutaito II, 3 ov  

Lisätietoja

-teoria-aines käsitteellistää viestinnän ilmiötä osatekijöiden kautta, käsiteltävä teoriamateriaali on valittu tavoitteiden mukaisesti luomaan monipuolinen ymmärrys inhimillisen viestinnän merkityksestä ja mahdollisuuksista osana (tekniikan) asiantuntijan ammatillista pätevyyttä, -kaikki opetus tähtää teorian konkretisointiin harjoitusten ja palautteiden kautta, jotta opiskelija pystyy parantamaan viestintätaitojaan työelämän tarpeita vastaavaksi (liike- ja yrityselämä, johtotehtävät, asiantuntijan viestintä) -palautteessa on oleellista pienryhmäpalaute ja sitä tukeva henkilökohtainen palaute, osin myös kirjallisena

Tarkempia tietoja toteutuskerroittain

  Kuvaus Opetusmuodot Toteutustapa
Toteutus 1 Ryhmä 1 torstaisin 8.30-14 ja ryhmä 2 perjantaisin 8.30-14   Luennot
Harjoitukset
Harjoitustyöt
Laboratoriotyöt
   
Lähiopetus: 0 %
Etäopetus: 0 %
Itseopiskelu: 0 %  
Toteutus 2   Luennot
Harjoitukset
Harjoitustyöt
Laboratoriotyöt
   
Lähiopetus: 0 %
Etäopetus: 0 %
Itseopiskelu: 0 %  


Viimeksi muokattu29.08.2008
MuokkaajaPentti Vanha-aho