|
TLT-1200 Tietoliikenne-elektroniikan työkurssi, 4 op
|
Ari Asp
Luentoajat ja -paikat | Kohderyhmä, jolle suositellaan | |
Toteutus 1 |
|
2. vuosikurssi
3.-n. vuosikurssi |
Kurssiin sisältyy joukko osittain valinnaisia/vaihtoehtoisia osatöitä. Valituista osatöitä on tehtävä hyväksytysti esiselostus, varsinainen laboratoriotyöskentelyosuus, sekä jälkiselostus. Tarkemmat tiedot saat aloitusluennolla 9.9 klo 10-11 salissa TB219 tai 11.9 klo 10-11 salissa TB223. Osatöiden kuvaukset löytyvät osoitteesta http://www.cs.tut.fi/kurssit/TLT-1200/.
-
Kurssin tavoitteena on tutustuttaa opiskelija tietoliikenne-elektroniikan kenttään harjoitustöiden avulla. Harjoitustöissä tulee esille useita keskeisiä eri aihe-alueiden ilmiöitä ja niiden käytännön mittausmenetelmiä.
Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Spektrianalysaattorin käyttö, dBm tehon yksikkönä, resoluutiokaistanleveys. AM ja FM modulaatiot aika- ja taajuustasossa. | AM modulaatiosyvyys, Deviaatio ja FM -lähetteen kaistanleveys. Besselin funktiot. | SSB, USB, PM. Järjestelmän aiheuttamat epälineaarisuudet. |
2. | Aallonpituuden ja antennin mekaanisten mittojen suhde. Kaukokentän ja lähikentän ero käytännössä. Antennin epäsovituksen aiheuttama takaisin heijastuva teho. Sähkö- ja magneetikenttien rooli antenneissa. | Vektoripotentiaalien teoreettinen käsittely. Kauko- ja lähikentän teoria. Miten radioaalto etenee? | Säteilyn synty ja sen irtoaminen antennista. Maxwellin yhtälöt. |
3. | Elekroniikkakortin rakentamiseen liittyvät käytännön asiat. Suunnittelu, syövytys ja testaus. | PADS -suunnitteluohjelmiston käyttö. Oskilloskoopin ja signaaligeneraattorin käyttö vianetsinnässä/testauksessa. Operaatiovahvistimen toiminta. | PADS -ohjelman laajempi käyttö. Elektroniikkakortin suunnittelun vaatimukset oikeissa, tuotantoon tarkoitetuissa piirilevyissä. |
4. | Yksinkertaisen analogisen ja digitaalisen suodattimen toiminta. Operaatiovahvistinkytkennän toiminta suodattimena. FIR suodatin. Remez-suodatinsuunnittelu. IIR-suodatin. | Eri suodatintyyppien edut ja haitat. Värähtely. | |
5. | Mikroprosessorin väyläliikenteen periaatteet. Logiikka-analysaattorin toiminta ja käyttö. |
Oppilaan tulee osoittaa riittävän itsenäistä ja asiantuntevaa kykyä laboratoriotyöskentelyyn ja osoittaa tuntevansa välttämättömät teoreettiset taustatiedot ilmiöiden ja asioiden ymmärtämiseksi. Viimeksimainittu tarkistetaan kunkin laboratoriotyön loppuraportista.
Opintojaksolla käytetään suoritusmerkintäistä arviointiasteikkoa (hyväksytty-hylätty)
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Muu verkkomateriaali | Suomi |
Opintojakso | P/S |
FYS-1010 Fysiikan työt I | Pakollinen |
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
Osatöiden sisältö saattaa muuttua laajuudeltaan ja hieman sisällöltäänkin
Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa | |
Toteutus 1 | Aloitusluennolle osallistuminen on suositeltavaa. tarkista aloitusluennon ajankohta kurssin kotisivuilta osoitteesta http://www.cs.tut.fi/kurssit/TLT-1200/ | Laboratoriotyöt Oppimispäiväkirja, portfolio ja muu kirjallinen tuotos |
Lähiopetus: 0 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 0 % |