|
KIEP-4410 Saksaa korkea-asteen opintoihin, 3 op
|
Henna Hyytiä
Luentoajat ja -paikat | Kohderyhmä, jolle suositellaan | |
Toteutus 1 |
Periodit 3 - 4 |
Avoimen opiskelijat
DI-Opiskelijat Jatko-opiskelijat Porin opiskelijat |
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja hyväksytysti suoritettu loppukoe.
-
Opintojakson tavoitteena on saavuttaa kielitaito, jolla selviää suullisesti niin ammattielämässä kuin käytännön viestintätilanteissa sekä ymmärtää saksankielistä puhuttua/kirjoitettua tekstiä arkielämän ja työelämän tilanteissa. Taitotaso B1-B2 Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoasteikolla.
Sisältöalue | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Itsensä, kollegoidensa ja yrityksen esittely yleisellä tasolla, asioiden hoitaminen puhelimitse/ sähköpostitse. | Edellytetään kyseisiin kielenkäyttötilanteisiin liittyvän fraseologian ja sanaston hyvää ja monipuolista käyttöä sekä astetta vaativampien lauseiden muodostamista. | Kyseiseen teema-alueeseen liittyvien synonymien ja idiomaattisten ilmaisujen tuntemus, sujuva suullinen ilmaisu sekä vaativienkin rakenteiden tuottaminen kirjallisesti. |
2. | Yrityksen toiminnasta, toimialasta, organisaatiosta ja tunnusluvuista kertominen. Graafisen ja numeerisen tiedon tulkinta. | Edellytetään kyseisiin kielenkäyttötilanteisiin liittyvän fraseologian ja sanaston hyvää ja monipuolista käyttöä sekä astetta vaativampien lauseiden muodostamista. | Kyseiseen teema-alueeseen liittyvien synonymien ja idiomaattisten ilmaisujen tuntemus, sujuva suullinen ilmaisu sekä vaativienkin rakenteiden tuottaminen kirjallisesti. |
3. | Toimiminen isäntänä ja vieraana (yrityksessä), messuilla asiakkaana ja esilleasettajana. Opastaminen, tuote-esittely, ravintolassa asiointi ja majoitus, tiedustelu. | Edellytetään kyseisiin kielenkäyttötilanteisiin liittyvän fraseologian ja sanaston hyvää ja monipuolista käyttöä sekä astetta vaativampien lauseiden muodostamista. | Kyseiseen teema-alueeseen liittyvien synonymien ja idiomaattisten ilmaisujen tuntemus, sujuva suullinen ilmaisu sekä vaativienkin rakenteiden tuottaminen kirjallisesti. |
4. | Opiskeluun liittyvä sanasto, opiskelusta yleensä ja suoritetuista opinnoista kertominen esim. työnhakutilannetta ajatellen. | Edellytetään kyseisiin kielenkäyttötilanteisiin liittyvän fraseologian ja sanaston hyvää ja monipuolista käyttöä sekä astetta vaativampien lauseiden muodostamista. | Kyseiseen teema-alueeseen liittyvien synonymien ja idiomaattisten ilmaisujen tuntemus, sujuva suullinen ilmaisu sekä vaativienkin rakenteiden tuottaminen kirjallisesti. |
5. | Kielelliset ilmaisukeinot ja kielioppi, kielen rakenteiden tunnistaminen ja tuottaminen puheessa ja kirjoituksessa. | Kielten keskeisten rakenteiden hyvä hallinta. | Vaativien kieliopillisten rakenteiden tunnistaminen/hallinta. |
Säännöllinen osallistuminen opetukseen, annettujen etätehtävien suorittaminen, kirjallinen tentti.
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Kirja | Deutsch im Berufsleben | Rakkolainen, Tuomiala-Mäkelä, Bürkel | Edita | Suomi |
Opintojakso | P/S | Selite |
KIEP-4200 Saksan alkeiskurssi A | Suositeltava | |
KIEP-4250 Saksan alkeiskurssi B | Suositeltava | |
KIEP-4300 Saksan kielen kertaus | Suositeltava |
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
Opintojaksolla käytetään oheismateriaalina kielioppikirjaa Viel Erfolg (WSOY: Kultalahti, Kultalahti, Lautsila, Luukkainen)tilanteen mukaan.
Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa | |
Toteutus 1 |
Lähiopetus: 0 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 0 % |