|
TETA-1040 Puheviestintä ja neuvottelutaito, 3 op
|
Helena Vatanen
Luentoajat ja -paikat | Kohderyhmä, jolle suositellaan | |
Toteutus 6 |
Periodit Kesä - 0 |
3.-n. vuosikurssi
DI-Opiskelijat Kandiopiskelijat |
Toteutus 7 |
Periodit Kesä - 0 |
3.-n. vuosikurssi
DI-Opiskelijat Kandiopiskelijat |
Toteutus 8 |
Periodit Kesä - 0 |
3.-n. vuosikurssi
DI-Opiskelijat Kandiopiskelijat |
Luennot, harjoitukset, tentti. Käytännössä 100% läsnäolo harjoitusryhmässä edellytetään. Harjoitusosuuden kaikki valmistelua edellyttävät tehtävät on suoritettava (valmisteltu puhe-esitys, neuvotteluharjoitus ja kokousharjoitus, poissaolotilanteessa korvauksesta voidaan neuvotella). Luennot ja harjoitukset suositellaan suoritettavaksi saman lukukauden aikana.
-
Viestinnällinen minä-kuva: Opiskelija osa arvioida realistiselta pohjalta omia viestintätaitojaan, tuntee sekä omat vahvuutensa että kehittämisen tarpeessa olevat osa-alueet. Henkilökohtaiset viestintätaidot: opiskelija tuntee alan keskeisimmät käsitteet ja termit, osaa suunnitella ja pitää informatiivisen tai taivuttavan puhe-esityksen, hallitsee määrämuotoisen kokouksen menettelyt, osaa toimia määrämuotoisen kokouksen puheenjohtajana tai minkä tahansa muun kokousvirkailijan tehtävissä, osaa valmistautua ja osallistua tehokkaasti neuvotteluun.
Sisältö | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Viestinnällisen minä-kuvan kehittäminen. Opiskelija näkee vuorovaikutustaitojensa vahvuudet ja heikkoudet. | ||
2. | Opiskelijan havaintoherkkyys ja analyysikyky viestintätilanteiden suhteen kasvaa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta viestintätaitojen kehittämiseksi. | ||
3. | Opiskelija hallitsee perusasiat puhe-esitysten, neuvottelujen ja kokousten valmistelusta ja strategisesta suunnittelusta. | ||
4. | Opiskelija taitaa määrämuotoisen kokoustekniikan perusteet ja osaa toimia määrämuotoisen kokouksen puheenjohtajana tai muuna kokousvirkailijana. |
Luentotentin osuus kokonaisarvosanasta 25%. Harjoitusten osuus kokonaisarvosanasta 75%. Toteuttavien harjoitussuoritusten (puhe-esitykset, neuvottelut, kokoukset) ohella arvioon vaikuttavat osanotto analyysikeskusteluihin, keskusteluaktiivisuus ja palautteen antaminen muille opiskelijoille.
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Muu verkkomateriaali | Puheviestinnän ja neuvottelutaidon verkkomateriaali | Tapani Lepomäki, Pentti Vanha-aho | Suomi |
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
Vastaavuus 1 = 1 |
|
|
|
|
|
Opintojakso on mahdollista suorittaa myös osittain verkkokurssina. Verkkokurssilaiset eivät osallistu luennoille ja suorita tenttiä. Verkkokurssi koostuu teoria-aineksen itseopiskelusta, verkkokeskusteluista, lähitapaamisista (20 h) sekä kirjallisista raporteista. Arviointi: - Lähiopetuksen osuus: 25 % - Verkkotyöskentelyn osuus: 25 % - Opiskelijan itseopiskelun osuus: 50 % Lisätietoja verkkokurssista Moodlessa opintojakson kotisivuilla.
Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa | |
Toteutus 6 | Kesäkurssi on kestoltaan 30 tuntia, johon sisältyvät sekä harjoitukset että kurssin teoria-aines. Ensimmäisen kesäkurssin opetusajat: ma 14.6., ke 16.6., pe 18.6., ma 21.6. ja ke 23.6. Opetus on jokaisena päivänä klo 9-15. | ||
Toteutus 7 | Kesäkurssin kesto on 30 tuntia, johon sisätyvät sekä harjoitukset että kurssin teoria-aines. Toisen kesäkurssin opetusajat: ma 16.8., ke 18.8., pe 20.8. ma 23.8. ja ke 25.8. Opetus on jokaisena päivänä klo 9-15. | ||
Toteutus 8 | Kesäkurssin kesto on 30 tuntia, johon sisältyvät sekä harjoitukset että kurssin teoria-aines. Kolmannen kesäkurssin opetusajat: ti 17.8., to 19.8., ma 23.8., ke 25.8. ja pe 27.8. Opetus on jokaisena päivänä klo 9-15. |