|
LTT-1100 Johdatus lääketieteelliseen tekniikkaan, 3 op
|
Juha Nousiainen
Luentoajat ja -paikat | Kohderyhmä, jolle suositellaan | |
Toteutus 1 |
|
2. vuosikurssi
Kandiopiskelijat Sähkötekniikan koulutusohjelma |
Hyväksytysti suoritetut verkkoharjoitustehtävät ja tentti.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
-
Opintojakson tavoitteena on antaa yleiskuva tekniikan merkityksestä ja sovelluksista lääketieteessä. Kurssin jälkeen tiedät, kuinka ihmisen elintoimintoihin liittyviä keskeisiä ilmiöitä voidaan kuvata biofysikaalisesti ja biosähköisesti sekä kuinka biologisen kudoksen ja eri fysikaalisten energiamuotojen välisiä vuorovaikutuksia voidaan käyttää hyväksi lääketieteellisissä mittaus- ja hoitolaitteissa. Tiedät, kuinka yleisimmät fysiologiset mittaukset suoritetaan ja millaisia laitteita mittauksissa käytetään. Olet myös käytännössä tutustunut joihinkin mittausmenetelmiin. Ymmärrät lääkintälaitteiden käyttöön liittyvät riskit ja vaikutuksen potilasturvallisuuteen.
Sisältö | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Lääketieteellisen tekniikan keskeiset osa-alueet, tutkimuskohteet ja tutkimusmenetelmät. Tekniikan merkitys ja soveltaminen lääketieteessä. | ||
2. | Ihmisen fysiologisten järjestelmien ja elintoimintojen kuvaaminen fysikaalisten ym. teorioiden, mallien ja analogioiden avulla: biosähköiset, biofysikaaliset ja biomekaaniset ilmiöt. | ||
3. | Biologisen kudoksen ja eri energiamuotojen väliset keskeiset vuorovaikutusmekanismit ja niiden hyväksikäyttö lääketieteellisissä tutkimus- ja hoitolaitteissa. | Potilasturvallisuus: lääketieteellisten laitteiden suunnitteluun ja käyttöön sekä ionisoivan säteilyn käyttöön liittyviä turvallisuusnäkökohtia. |
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Luentokalvot | Johdatus lääketieteelliseen tekniikkaan | Nousiainen, J. | Saatavana Internetistä. | Suomi |
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
|
|
|
Vastaavuus 1 = 1 |
|
|
Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa | |
Toteutus 1 |
Lähiopetus: 0 % Etäopetus: 12 % Itseopiskelu: 6 % |