|
MAT-45050 Matemaattisen mallinnuksen peruskurssi, 5 op
|
Robert Piche
Luentoajat ja -paikat | Kohderyhmä, jolle suositellaan | |
Toteutus 1 |
Periodit 1 - 2 |
10 luentoviikkoa (nauhoitetut videoluennot), luentoihin liittyvät viikkoharjoitukset (40%), harjoitustyö (40%) ja vertaisarviointi (20%)
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
-
Kurssi soveltuu matematiikan opintoihin suuntautuville ja käytännön elämän laskennallisista tehtävistä kiinnostuneille. Kurssi valottaa matemaattisten mallien vaihtelevia muotoja ja käyttötarkoituksia, ja niiden rakentamisessa tarvittavia matemaattisia menetelmiä. Kurssi on suositeltava myös matematiikan opettajiksi suuntautuville. Kurssilla harjoitellaan tuloksen raportointia.
Sisältö | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Matematiikka ja sovellukset. Mallien tyyppejä. Mallien perusteet. | ||
2. | Differentiaaliyhtälöt ja systeemiteoria. Diskreeteistä malleista ja menetelmistä. | ||
3. | Mallit ja data. Tasapaino, stabiilisuuskysymykset. Aproksimaatiot, skaalat. | ||
4. | Mallintamisen numeerisista ja ohjelmistotyövälineistä. Probabilistiset mallit. |
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Kirja | A First Course in Mathematical Modeling. | Giordano, F. R., Weir, M. D., Fox, W. P. | Brooks/Cole Publishing , 1997. | Englanti | |||
Kirja | Applied Mathematical Modeling: A Multidisciplinary Approach. | Shier, D. R., Wallenius, K. T. | Chapman&Hall/CRC, 1999. | Englanti | |||
Kirja | Industrial Mathematics | MacCluer, C. R. | Prentice-Hall, 2000. | Englanti |
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa | |
Toteutus 1 | Opintojakso soveltuu matematiikan opintoihin suuntautuville ja käytännön elämän laskennallisista tehtävistä kiinnostuneille. Opintojakso valottaa matemaattisten mallien vaihtelevia muotoja ja käyttötarkoituksia, ja niiden rakentamisessa tarvittavia matemaattisia menetelmiä. Esitietovaatimuksena on insinöörimatematiikan tai laajan matematiikan opintokokonaisuus. | Harjoitustyöt |
Lähiopetus: 0 % Etäopetus: 60 % Itseopiskelu: 30 % |