|
IHTE-3300 Käyttäjäkeskeisen suunnittelun työkurssi, 4 op
|
Thomas Olsson
Luentoajat ja -paikat | Kohderyhmä, jolle suositellaan | |
Toteutus 1 |
Periodit 2 - 3 |
Luennot ja harjoitukset pidetään yhdessä yhtenä viikottaisena oppimistapahtumana (kestoltaan 3h) 2. ja 3. periodeilla. Opiskelijan on osallistuttava yli puoleen näistä. Pakollinen harjoitustyö ja tentti. Ensimmäinen tentti on periodin 3 jälkeen.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
-
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa toteuttaa Contextual Design –suunnittelumenetelmän mukaisen käyttäjätutkimus- ja määrittelyprosessin sekä ymmärtää perusperiaatteet, joiden avulla menetelmää sovelletaan kulloisenkin tuotekehitysprojektin luonteeseen ja vaiheeseen sopivaksi. Opiskelija osaa selittää käyttäjäkeskeisyyden yleiset hyödyt ja merkityksen käytännössä, sekä omaa riittävän kokemuksen vastata pienimuotoisesta käyttäjäkeskeisestä suunnitteluprojektista. Opiskelija osaa koota ja yhdistää useasta kohteesta saadun käyttäjätutkimusaineiston ja löytää sieltä olennaisimmat suunnitteluun vaikuttavat seikat. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä hyvistä ryhmätyöskentelyn periaatteista sekä selittää yksinkertaisen ideointitekniikan käytön perusperiaatteet, ja hyödyntää tätä tietämystään tiimityöskentelyssä.
Sisältö | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Contextual Design -menetelmä kokonaisuudessaan: teoriassa ja käytännössä. | CD-menetelmän projektikohtainen soveltaminen | Muut käyttäjäkeskeiset menetelmät, mm. PD, TRUMP |
2. | Contextual Inquiry, tulkintatilaisuus | Kontekstissa tapahtuva käyttäjätutkimus yleensä, käyttäjätiedon kerääminen tarkkailulla ja haastattelulla | |
3. | CD-menetelmän mukainen käyttäjän, kontekstin ja tehtävän mallinnus ja mallien konsolidointi: Affinity diagram & mallien yhdistäminen | Tuotteen määrittely käyttäjätutkimuksen perusteella: affinity diagram läpikävely, visiointi ja storyboarding, UED-mallinnus | |
4. | ISO13407 mukainen käyttäjäkeskeinen prosessi ja siihen liittyvät määritelmät | Paperiprototypiointi, personas-käyttäjäkuvaukset | Ideointitekniikoiden ja poikkitieteellisen ryhmätyöskentelyn teoriaa |
Läsnäoloista viikottaisiin oppimistapahtumiin kertyy arvosanan korotuspisteitä. Harjoitustyön ja tentin arvosanoista muodostuu kokonaisarvosana, jota korotuspisteet voivat nostaa. Tentin ja harjoitustyön paino arvostelussa on 50/50. Harjoitustyöstä arvioidaan sekä lopputulosta että prosessia, jolla se on syntynyt.
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Kirja | Contextual Design. Defining Customer Systems | Beyer, Holtzblatt | Ei pakollinen, mutta suositeltava kurssikirja. | Suomi | |||
Kirja | Rapid Contextual Design: A How-to Guide to Key Techniques for User-Centered Design | Holtzblatt, Wendell, Wood | 978-0123540515 | Englanti |
Opintojakso | P/S | Selite |
IHTE-3100 Käyttäjäkeskeinen tuotekehitys | Suositeltava | |
IHTE-3200 Käytettävyystutkimuksen menetelmät | Suositeltava | |
OHJ-3050 Ohjelmistotuotannon menetelmät | Suositeltava |
Tietoa esitietovaatimuksista
Opiskelijalla pitää olla käytynä vähintään toinen kurssi seuraavista: IHTE-3100 (käyttäjäkeskeinen tuotekehitys) ja IHTE-3200 (Käytettävyystutkimuksen menetelmät)
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
Kurssi järjestetään joka toinen vuosi. Seuraavat toteutukset lukuvuosina 2009-2010 ja 2011-2012.
Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa | |
Toteutus 1 | IHTE-3300 S-2009, periodit 2-3 | Luennot Harjoitukset Harjoitustyöt |
Lähiopetus: 0 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 0 % |