|
IHTE-3900 Käytettävyys ohjelmistoprojektissa, 3 op
|
Kaisa Väänänen-Vainio-Mattila
Luentoajat ja -paikat | Kohderyhmä, jolle suositellaan | |
Toteutus 1 |
|
3.-n. vuosikurssi
DI-Opiskelijat Tietotekniikan koulutusohjelma |
Harjoitustyöryhmästä vähintään yksi henkilö läsnä jokaisella luennolla ja hyväksytysti suoritetut harjoitustyöt.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
- Opetus perustuu pitkälti opiskelijoiden itsenäiseen käytännön työhön (harjoitustöiden toteutus ja dokumentointi)
Tehdä ohjelmistoprojektille käytettävyyssuunnitelma ja toteuttaa se projektin aikana. Opiskelija oppii tekemään realistisia työmäärä- ja aikatauluarvioita. Opiskelija kykenee hyödyntämään käytettävyystutkimuksen tuloksia ohjelmistosuunnittelussa. Opintojaksolla käydään läpi myös käytettävyysdokumentointi suunnitelmien ja testiraporttien osalta.
Sisältö | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Käytettävyysprojektisuunnitelma; työmäärä- ja aikatauluarviot. Käytettävyystavoitteiden asettaminen. Arvio käytettävyystyön sujumisesta ja hyödyntämisestä projektityössä. | ||
2. | Käyttöliittymän suunnittelu. Näyttöjen rakenteet, näyttökartta ja navigointimalli. | Graafinen suunnittelu, käyttöliittymäkomponentit. | |
3. | Käytettävyystestaus; suunnittelu, toteutus ja dokumentointi. Asiantuntija-arviointi. | Arviointimenetelmät | Käytettävyyden psykologia |
Opintojakso arvioidaan harjoitustöiden perusteella.
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Luentokalvot | Suomi | ||||||
Muu kirjallisuus | Tarvittaessa käytetään lisämateriaalina esim. tieteellisiä julkaisuja. | Suomi |
Opintojakso | P/S | Selite |
IHTE-1100 Käytettävyyden perusteet | Pakollinen | |
IHTE-3200 Käytettävyystutkimuksen menetelmät | Suositeltava |
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa | |
Toteutus 1 | IHTE-3900 Käytettävyys ohjelmistoprojektissa, lukuvuosi 2009-10 | Luennot Harjoitustyöt Oppimispäiväkirja, portfolio ja muu kirjallinen tuotos |
Lähiopetus: 16 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 84 % |