|
Opinto-opas 2010-2011
MPR-4600 Maaperäfysiikka, 3 op
|
Vastuuhenkilö
Kari Pylkkänen
Opetus
Opetusmuoto | P1 | P2 | P3 | P4 | Kesä | Toteutuskerrat | Luentoajat ja -paikat |
|
|
|
|
|
|
|
Suoritusvaatimukset
Osallistuminen seminaareihin, hyväksytysti suoritettu seminaarityö ja opponentointi.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
Opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat
-
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa määritellä maaperän lämpökapasiteetin ja lämmön siirtymiseen liittyvät ja vaikuttavat tekijät. Hän osaa erotella maaperän erilaiset kosteustilat ja verrata niiden vaikutusta veden liikkumiseen maaperässä. Opiskelija osaa kuvata maan jäätymisessä tapahtuvat ilmiöt ja selittää syvällisemmin mitä routimisessa tapahtuu. Hän osaa myös selittää veden ja siihen lienneiden aineiden pidättymisen ja kulkeutumisen maaperässä. Hän osaa esittää kaasujen kulkeutumisen maaperässä.
Sisältö
Sisältö | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Savien mineralogia | ||
2. | Maan routaantuminen ja routiminen; fysikaaliset perusteet ja tutkiminen | ||
3. | Vedenläpäisevyys ja kapillaarisuus | ||
4. | Vedenpidätys ja kuivaminen |
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Kirja | Applications of Soil Physics | Hillel Daniel | 0-12-348580-0 | Englanti | |||
Kirja | Clay in Engineering Geology. Developments in Geotechnical Engineering | Gillot, J. | Englanti | ||||
Kirja | Soil Physics | Jury, W.,Horton, R | 0-471-05965-X | 6.painos | Englanti | ||
Tutkimus | Routanousun mallintaminen. Tielaitoksen tutkimuksia 2/1994 | Kujala Kauko | 951-47-9385-4 | Suomi |
Esitietovaatimukset
Opintojakso | P/S | Selite |
MPR-4010 Insinöörigeologian perusteet | Pakollinen | |
MPR-4400 Pohjavedet | Pakollinen |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)
Vastaavuudet
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
Lisätiedot
Soveltuu jatko-opinnoiksi
Tarkempia tietoja toteutuskerroittain
Toteutus | Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa |
Lähiopetus: 0 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 0 % |