|
Opinto-opas 2010-2011
ELE-4050 Elektroniikkatuotteen suunnittelun ympäristönäkökohtia, 3 op
|
Vastuuhenkilö
Jani Valkama
Opetus
Opetusmuoto | P1 | P2 | P3 | P4 | Kesä | Toteutuskerrat | Luentoajat ja -paikat |
|
|
|
|
|
|
|
|
Suoritusvaatimukset
Kurssiin kuuluu kuusi luentokertaa ja näitä tukeva verkko-osuus tehtävineen. Luentoihin sisältyy teollisuuden edustajan vierailuluento ja kertausluento. Ensimmäiset viisi luentoa ovat I periodilla ja kertausluento II periodin loppupuolella. Osallistuminen luennoille ei ole pakollista, mutta luennot johdattelevat verkko-oppimateriaaliin ja täydentävät sitä esimerkkien avulla. Moodlen kautta jaettaviin viikkotehtäviin ja harjoitustyöhön annetaan ohjeita myös luennoilla. Moodlessa jaettavat tehtävät (viikkotehtävät ja harjoitustyö) tehdään I-II periodeilla. Harjoitustyö ja laajimmat harjoitustehtävät voidaan tehdä parityönä. Arvostelu perustuu viikkotehtävien (40%), tentin (30%) ja harjoitustyön (30%) pisteisiin.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
Opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat
- Oppimista pyritään tukemaan ongelmalähtöisten harjoitustehtävien ja harjoitustyön kautta. - Harjoitustehtäviä ja harjoitustyötä tuetaan luennoilla sekä Moodle-oppimisalustan välityksellä. - Osaan harjoitustehtävistä annetaan opiskelijoiden vastausten perusteella koostettu palaute Moodlen kautta. - Harjoitustöistä annetaan palaute.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee elektroniikka- ja sähköteollisuuden keskeiset ympäristökysymykset ja osaa hakea niistä lisätietoa. Opiskelija tuntee pääpiirteissään ympäristölähtöisen tuotelainsäädännön keskeiset vaatimukset ja muut tärkeimmät ympäristölähtöiset tuotesuunnitteluvaatimukset sekä niiden vaikutukset tuotekehitykseen. Opiskelija ymmärtää elinkaariajattelun ja tuotelähtöisen ympäristöajattelun periaatteet. Opiskelija tietää merkittävimmät ympäristövaikutusten muodostumiseen elektroniikka- ja sähköteollisuuden tuotteiden elinkaaren aikana vaikuttavat tekijät. Opiskelija tuntee tuotteiden ympäristömyötäisyyden ja ympäristövaikutusten arviointimenetelmiä ja tietää pääpiirteissään miten niitä voidaan soveltaa. Lisäksi opiskelija tietää millaisia osa-alueita ympäristömyötäiseen tuotekehitykseen liittyy ja mitkä ovat sen perustavoitteet.
Sisältö
Sisältö | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Elektroniikka- ja sähköteollisuuden keskeiset ympäristökysymykset ja ympäristövaikutusten muodostuminen tuotantoketjussa. Ympäristökysymysten erityispiirteet muihin teollisuudenaloihin verrattuna. | Ympäristölähtöisten vaatimuksiin vastaaminen: tuotekehityksessä tarvittava ympäristölähtöinen informaatio ja ympäristömyötäinen tuotekehitys käytännössä. | |
2. | Elinkaariajattelu | Sidosryhmien erilaiset ympäristöodotukset ja niiden muodostuminen. | |
3. | Alan ympäristölähtöisen lainsäädännön keskeinen sisältö ja muut ympäristölähtöiset tuotesuunnitteluvaatimukset. | Ekosuunnittelu-, jäte- ja materiaalikieltodirektiivien keskeinen sisältö ja vaikutukset. | |
4. | Ympäristömyötäisyyden käsitteen moniulotteisuus ja ympäristömyötäisyyden mittarointi. Elektroniikkatuotteen ympäristövaikutukset ja niiden arviointi. | Elinkaariarvioinnin teorian (ISO 14040) ja käytännön toiminnan kohtaaminen. | |
5. | Ympäristömyötäisen tuotekehityksen osa-alueet sekä yrityksen ympäristösuhteen ja tuotesuunnittelustrategian valinnan perusteet. | Materiaalien keskeiset ympäristönäkökohdat |
Opintojakson arvostelu
Opintojakson arvosana määräytyy harjoitustehtävistä (40%), harjoitustyöstä (30%) ja tentistä (30%) saatavien pisteiden perusteella. Kaikista pitää saada hyväksyttävä suoritus ja läpipääsyyn vaaditaan 50% kokonaispisteistä. Tentistä saa hyvän arvosanan hallitsemalla ydinaineksen. Harjoitustyö ja harjoitustehtävät mittaavat miten hyvin opiskelija on omaksunut keskeiset käsitteet ja osaa soveltaa ydinainesta ja täydentävää ainesta pienimuotoisissa tehtävissä. Arvostelun lähtökohtana on, että keskeisen ydinaineksen hallitseminen hyvin riittää arvosanaan 3. Arvosana 4 vaatii ydinaineksen osaamisen lisäksi sen soveltamista harjoitustehtävissä ja –työssä. Arvosanaa 5 varten on osattava täydentävän tietämyksen asioita.
Arvosteluasteikko:
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Osasuoritukset:
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
Luentokalvot | Luentomateriaali | Jani Valkama ja Jukka Kaipainen | Jaetaan Moodlen kautta: http://moodle.tut.fi/course/view.php?id=1639 | Suomi | |||
Muu verkkomateriaali | eDFE | Jani Valkama, Marika Keskinen ja Miikka Uotila | Xwiki-pohjainen verkko-oppimateriaali, joka esittelee keskeisen opittavan aineiston ja antaa lisätietolähteitä viikkotehtävien ja harjoitustyön tueksi. | Suomi |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)
Vastaavuudet
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
Lisätiedot
Harjoitustehtävät ja harjoitustyö sekä osa oppimateriaalista jaetaan Moodle-oppimisalustan kautta: http://moodle.tut.fi/course/view.php?id=1639. Moodle-sivu avataan I periodin alkuun mennessä.
Tarkempia tietoja toteutuskerroittain
Toteutus | Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa |
Opintojakso antaa perustiedot tuotelähtöisestä ympäristöajattelusta. Asioita tarkastellaan elektroniikkatuotteiden ja -teollisuuden näkökulmasta, mutta opintojakso sopii muillekin kuin elektroniikan opiskelijoille. Aihepiirit ovat elinkaariajattelu ja -arviointi, ympäristölainsäädäntö ja ympäristömyötäinen tuotesuunnittelu. Tavoitteena on oppia ymmärtämään ympäristövaikutusten muodostuminen tuotantoketjussa ja ympäristökysymysten merkitys elektroniikkatuotteiden suunnittelussa ja markkinoinnissa. Kurssiin kuuluu kuusi luentokertaa (sisältäen vierailuluennon ja kertausluennon) ja näitä tukeva verkko-osuus tehtävineen. Ensimmäiset viisi luentoa ovat II periodilla ja kertausluento III periodin loppupuolella. Osallistuminen luennoille ei ole pakollista, mutta luennot johdattelevat verkko-oppimateriaaliin ja täydentävät sitä esimerkkien avulla. Kurssilla on käytössä Moodle -oppimisalusta. Harjoitustyö ja laajimmat harjoitustehtävät voidaan ja on suositeltavaa tehdä parityönä. Opintojakson arviointi perustuu viikkotehtävien (40%), tentin (30%) ja harjoitustyön (30%) pisteisiin. Kaikista pitää saada hyväksyttävä suoritus. | Luennot |
Lähiopetus: 15 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 85 % |